Är jag ensam Econom-ägare nu?

Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Är jag ensam Econom-ägare nu?

Inlägg av Doc »

Ecotec förtjänar all den dåliga reklam de kan få när det gäller Economen. Med facit i handen så vet jag idag att man skickade en ofärdig produkt ut till kunden. Första året kunde man fortfarande få hjälp och man kanske trodde från deras sida fortfarande att man kunde få rätsidan på pannan. Året därpå blev det betydligt svårare, om det berodde på deras ekonomiska svårigheter eller om man helt enkelt insåg att pannan varit ett missfoster och gav upp är bara spekulation.
Det vart ju verkligen lovande med den nya pannkonceptet när det väl fungerade blev det en suverän förbränning. Även om matningen har varit problematiskt är pannans verkliga problem brännkammaren som inte tål den värmen den utsätts för. (Viessmann har i bilden ovan klokt nog en komplett keramiskt brännkammare som verkar mycket vettigare.)
Att man sedan efter 5 år erbjuder kunden att köper en helt ny panna till "förmånligt" pris upplevde jag som riktig fräck.
Inte ett öre skall ecotec mer få av mig. Gärna bidrar jag med att sänka deras anseende. :?

Vad skönt det var förra vintern med en pannan man kunde helt och hållet lita på. 8)
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Är jag ensam Econom-ägare nu?

Inlägg av Roli »

bergatorparen skrev: Och sedan finns det de som funderar över att jag "klankar ner" på EcoTec?
Ja, jag gör det..... allt är inte svart som lämnar det bolaget, även om herr Bergatorparen vill framhäva det.
Men när det gäller Econompannan kan jag inte göra annat än att hålla med om kritiken.
Sedan kan man ju alltid undra hur de tänker när de inte vill göra rätt för sig och kompensera/hjälpa kunder som har fått problem med deras produkter. Allt är inte installatörernas fel........
Lite mer goodwill från deras sida och vips så skulle deras produkter ligga klart högre på allas rankinglista. Kanske inte Econompannan :|
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
PerLundberg
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 10 mar, 2013 14:50

Re: Är jag ensam Econom-ägare nu?

Inlägg av PerLundberg »

Hej, här dyker det upp en Econom-ägare till. Jag har haft min Ecotec Econom tillsammans med accumulatortank och solpaneler sedan hösten 2006 och den har i huvudsak fungerat bra (till skillnad från så många andra här på forumet). Jag har fått byta motor till den interna pelletsinmatningen samt rostermotorn.

Nu verkar det som om tändelementet har gett sig. Är det någon som vet var det går att få tag på ett nytt? Jag har inte lyckats se några länkar till något ställe som säljer det (förutom till Helenius Energi http://www.heleniusbioenergi.se/index.p ... Itemid=124 som dels inte har produkten kvar och dessutom inte verkar vara igång längre.

Tacksam för svar.
Per
PerLundberg
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 10 mar, 2013 14:50

Re: Är jag ensam Econom-ägare nu?

Inlägg av PerLundberg »

Jag fick tag i en återförsäljare i trakten som hade tagit vara på några gamla utbytta Econom-pannor i samband med att folk utnyttjade erbjudandet från Ecotec och han hade också skaffat en del reservdelar som just dessa tändelement så nu är pannan igång igen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Är jag ensam Econom-ägare nu?

Inlägg av Roli »

Från Helenius Bioenergi köpte jag ny slussvingar till min Bioline-brännare för bara någon månad sedan så har det hänt något så måste det vara väldigt nytt......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
PerLundberg
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 10 mar, 2013 14:50

Re: Är jag ensam Econom-ägare nu?

Inlägg av PerLundberg »

Ok, det är möjligt att Helenius Bioenergi är igång men när jag tittade på hemsidan senast (10 mars) så var alla datum på deras hemsida flera år gamla och just nu svarar inte servern alls.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Är jag ensam Econom-ägare nu?

Inlägg av Custom Sam »

Försökte också gå in på Helenius hemsida, verkar vara nerlagt vad gäller sajten i alla fall.

Söker även jag efter ett tändelement till Economen, det gick åt skogen igår. Någon som känner till om det finns alternativ? Kan tänka mig att det finns andra varianter som kan funka, det är ju inte rocket science precis....

Tacksam för tips! :)


(för övrigt har pannan funkat utmärkt i vinter)
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
PerLundberg
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 10 mar, 2013 14:50

Re: Är jag ensam Econom-ägare nu?

Inlägg av PerLundberg »

Det var ett tag sedan den här tråden var aktiv. Jag ber om ursäkt om jag plockar fram en så gammal tråd. Jag har i alla fall en gammal Econom som har tuggat och gått sedan 2006. Jag fick tag i ett tändelement tidigare men nu har tändelementet gått (igen) och det verkar svårt att få tag på ett nytt.

Kan det vara så att det finns någon av er här på forumet som som råkar ha ett tändelement till en Ecotec Econom liggande hemma och skräpar?

Mvh
Per
Skriv svar