Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Skriv svar
bergalindgren
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 19 sep, 2014 09:26

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av bergalindgren »

hej. har kört med pellets i 10 år nu och börjar fundera på det här med dragbegränsare. det är en nyare ganska liten molle pellets panna med en iwabo villa istoppad från 1999 som eldas mot acctank. rostfri skorsten ca 15x15cm 12 meter hög. rökgasen ligger på ca 125 grader. hittar ingen kW på pannan men de går nog att få reda på. gör av med mellan 6-7 ton per år i ett ganska stort hus. allt fungerar perfekt röken och askan ser bra ut men har märkt att fläkten kan stå å snurra pga självdrag så det är väl igentligen för att minska åtgången på pellets jag funderar över det här. skulle va kul å mäta upp och ställa in anläggningen om det finns någon seriös som klarar av det i Bollnäs/Söderhamns området. eller vad tycker ni är det bara dumt o börja böka i ngt som redan fungerar bra? Med vänlig hälsning peter
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Stegatorparn »

Med en så hög skorsten blir det alldeles för högt drag. Att fläkten dras med är ett tydligt tecken på detta.
Du måste ha en dragbegränsare för att få stabila förhållanden, annars är en injustering totalt bortkastad.
Fundera inte på någon Tigex 25 för den är för liten för din skorsten.
Misstänker även att din rökgastermometer visar för lite. Har du kollat med annan termometer?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
bergalindgren
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 19 sep, 2014 09:26

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av bergalindgren »

Har oxå tänkt på att termometern nog visar lite fel. Vet inte vart den mäter så det kanske ligger fullt med aska där. Men med den gamla dåliga pannan med innsticks termometer var det ca 160 grader med ungefär samma inst på brännarn. Vid -20 går den dygnet runt. Har ställt den så för det känns bättre o köra på så låg effekt som möjligt. Men vet inte om det är det bästa? Tycker jag kan ställa in den bra genom att titta på röken och askan men har varit kul o gjort de riktigt en gång för att se om de blir nån skillnad. Mätte skorstenen lite mer noggrant nu. Den är ca 9 meter hög och 12x12 cm utvändigt. Är det ekonomi i att montera dragbegränsare? Känns inte som det går åt orimligt mycke pellets men de är ju alltid roligt och minska lite. Har en rund asklucka med inner diam 120mm. Kanske går att svetsa fast nån form av stos där att montera på?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Eldvin »

Hallå du! Adapptrar finns i olika modeller.Jag anser att du ska köpa en dragbegränsare vilket löser många problem samt sparar på grejerna.Om brännare går hela tiden på vintern så är det bättre än att den står still.
bergalindgren
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 19 sep, 2014 09:26

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av bergalindgren »

Jo
bergalindgren
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 19 sep, 2014 09:26

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av bergalindgren »

Men tycker inte jag har några problem. Mest intresserad av o spara nåt kilo pellets.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Micke142 »

Kan bara instämma med ovanstående inlägg. Köp en dragbegränsare och en modell anpassad för din skorsten och utrustning. Du kan ju sen bara titta på hur den arbetar och din brännare har liknande förhållande under hela brinntiden.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Info för alla pellets eldare !!!
Varför det är viktigt att välja rätt dragbegränsare det är fråga som återkommer ofta !!!
Och diskuteras ofta emellan pelletseldare om erfarenheter som uppstår efter en längre tids eldning..
--------------
Det som skapar undertrycket i skorstenen är skillnaden mellan rökgasernas temperatur och ute temperaturen!
Vår sommar höst är det lågt eller inget drag, och det är bara de dagar som draget passerar 10 Pascal som
dragbegränsaren kommer till sin rätt !!
Här är det viktigt att valet blir en lättdriven dragbegränsare som håller draget så nära önskat undertryck i Pascal som det går.
Pellets är rekommenderat ett undertryck av 10 Pascal.
---------------
Vid högre undertryck ökar förbrännings temperaturen som i sin tur kortar livslängden på de delar som
utsätts för höga temperaturer, samtidigt ökar också de förluster som går ut igenom skorstenen!!
Även rökgasmängden ökar med ökat drag.
----------------
skillnaden mellan rökgas temperatur och ute temperaturen!
Skiljer sig emellan var i landet anläggningen finns varmare i Skåne och kallare i Norrland
i skåne är draget inte lika starkt som i Norrland som oftast är mycket kallare än i skåne..

---------------
Det är dessa förluster som blir minst med rätt val av dragbegränsare!!
---------------
Vilka uppgifter behövs för att välja rätt dragbegränsare
1 / Inmatad effekt i kW/h
2 / skorstens area i cm²
3 / skorstenens höjd i meter, mätt ifrån pannans anslutning och till skorstenens topp..
Tillverkar rökgasutrustning
oskar_r
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 08 okt, 2013 15:10

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av oskar_r »

Skulle gärna ta lite råd rörande dragbegränsare.

Effekt: 12-15 kW
Area skorsten: 18x15 cm
Höjd 5 m

Bifogar även två bilder på anslutningsröret.

Bild
Bild
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av napmaster »

Hejsan.

Som många andra har jag lite funderingar om de här med dragbegränsare...


Har en trebema/calmarpannan opex 20-30kW
Ca 8,5 m skorsten med insatsrör 100mm diameter
En px 21 som jag kör på ca 18kW

Det sitter idag en tigex 25, och denna har jag förstått att den ej får kallas dragbegränsare....
Den sitter monterad på sotluckan i 45graders vinkel, måste den sitta lodrätt för att fungera?
Rökgaserna har en temp på ca 180 grader mot slutet av eldningsfasen, bra eller bäver?

Ska jag byta eller nöja mig.....?
Isf Vad ska jag ha för typ av dragbegränsare?


//nisse
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Stegatorparn »

Tigex 25 är väl en av få dragbegränsare som kan monteras valfritt.
Man justerar bara så att balansaxeln ligger horisontellt vid stängd lucka.
http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf
Storleken är väl ett gränsfall för din anläggning, men bättre än ingen alls.
Justera in den och se hur det funkar. Står den max öppen hela tiden brännaren går, är den för liten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av higgis »

Har försökt mäta upp min skorstenen och få den till ca 9.5m,storleken är jag osäker på, men köpte Kaj galler i somras och då var det ett som var 27x27. När jag försökte klättra upp och kolla så verkade det som det stora gallret sitter i den pipan. Ska enligt sotare vara murad skorstenen.

Jag kör nu med en atmos panna dc35sf (med sugande rökgas fläkt) som ska vara på 35kW i denna har jag en iwabo villa s1x som jag försökt ställa in på 20kW.

Jag har inte högre rökgas än 150grader. Har inte mätt den uppe i skorstenen.

Det jag funderar på är om jag kan sätta dragbegränsare här http://forumbilder.se/EA2SU/dsc-0561 finns det färdiga adaptrar? Var sitter dragbegränsare i så fall är det svårt att flytta termometern?

Eller kan man låta den sitta och stänga dragbegränsaren när man vill kolla temperaturen.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av napmaster »

Ja då ska jag prova att justera in den och se hur den beter sig vid drift.
Öppnar den ej fullt så behåller jag den annars blir det väl att köpa en ny :D
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av grey »

en liten fråga..

om jag nu skaffar en dragbegränsare, måste jag då trimma in brännaren direkt efter jag satt dit den?

har inget att mäta med och kan inte se lågan eller något sådant.

min skruv till min ulma panna är en gammal kmp skruv och den matar inte speciellt jämnt, och jag kommer även behöva en ny "bättre" skruv. men iom med den så kommer ju även intrimningen av brännaren.
och då tänkte jag ta hem någon som kan mäta med instrument.

men tänkte att jag kanske först borde skaffa en dragbegränsare innan jag gör det.
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Info om dragbegränsare och intrimmning av pellets brännare !

Före intrimmning av pellets brännare bör en dragbegränsare installeras !!

Det är enkelt att förstå varför en dragbegränsaren är så viktig vid pellets eldning !!

Inmatad mängd pellets ska ha rätt mängd förbränningsluft hela tiden oavsett nystart varm eller kall årstid !!

Skorstenens drag uppstår av mellanskillnaden mellan utetempraturen och rökgastemeraturen !!

Stor skillnad = kraftigare drag = mer förbrännings luft !!
Ingen skillnad = inget drag !!

Denna ändring motverkas av en dragbegränsare...

En dragbegränsare begränsar draget till önskat undertryck
och får intrimmningen att fungera bättre under alla års tider..

Obs dragbegränsare ökar aldrig befintligt skorstensdrag !!
Sommaren kan ge dåligt drag vid uppstart av alla eldstäder !!
Ingen skillnad = inget drag !!
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar