Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Skriv svar
trrttsch
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 01 dec, 2020 17:08

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av trrttsch »

Köpte trots allt en Tigex 25 av en bekant för 200 kr och har lyckats installera den. Det tog 3 timmar att ta sig igenom 5 mm plåt med en billig Biltema hålsåg och den blev ett par mm sned, hoppas det soekar mindre roll för funktionen. Ska bli spännande att se om det blir färre driftstopp och lägre förbrukning.

Bild
KMP PX21 2006 (v7.0) i Egor Duplomat D-1F 1982
14,5kW - end. högeffekt - Start 3,5dl - Fläkt 175v
1-plan kedjehus 74m2 byggt 1959 i Örebro län
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Stego385 »

Tigex funkar alldeles utmärkt, har en själv. Har ställt den på rekommenderade 15 kpa enligt instruktionen från Tigex.
Det är ca 30 mm från hacket vid böjen fram till centrum på motvikten. Jag kör en kmp px20 och har en startdos på ca 210 gram.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Olle45 »

Hej alla! Olle45
Är här och läser ofta och informerar mig om någon behöver min hjälp!
Jag har inte glömt bort forumet och er vänner här!
Jag finna här för tipps och råd och svara på era frågor
svåra som lätta allt kring Dragbegränsare!
Mvh Olle45
Tillverkar rökgasutrustning
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Olle45 »

Angående Tigex 25 Den är en bra dragbegränsare en hake bara den är oftast för liten när det blir kallare ute!! och ryckigt drag..
Driv kraften ökar när temperaturen ut faller, ökande pellets åt gång ger högre pellets förbrukning därmed högre rökgas temperatur
Det är temperatur skillnaden som skapar undertrycket!
Höjd och area påverkar valet av dragbegränsare + det totala effekt behovet som är störst vid lägsta ytter temperaturen
och hur isolerat huset är och hur stor yta som skall värmas, många samverkande saker som ger svar om val av dragbegränsare...
Detta glöms i många fall bor om läget är utsatt för mycket byig vind / blåst påverkar också draget.
Vid byig vind är alltid de flesta dragbegränsare små eftersom starkt undertryck sker stöt vis starkare undertryck
som kan suga ut lågan och brännaren slocknar.

Men en Tigex 25 är alltid bättre än ingen dragbegränsare alls även om den inte skulle räcka till under hela året.
mvh Olle45
Tillverkar rökgasutrustning
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Olle45 »

Tråden är AKTIV jag Olle45 är här och läser minst en gäng i veckan oftast varje dag- Alla frågor besvaras gratis!
i ämnet Dragbegränsare
Tillverkar rökgasutrustning
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Stego385 »

Hej i tabernaklet.

Jag kör en KMP PX 20 från -00 som fungerar bra. Jag har en Tigex 25 dragbegrändare som är inställd på 15 kpa enligt anvisning. Skorstenen är runt 8 meter. Är det en bra inställning för PX 20?
Ska man låta brännaren gå ner på halvfartläget? Vad är nyttan med det i så fall? Jag upplever att förbrukningen är ingefär samma.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Stego385 »

Olle45 skrev: ons 16 jun, 2021 13:03 Angående Tigex 25 Den är en bra dragbegränsare en hake bara den är oftast för liten när det blir kallare ute!! och ryckigt drag..
Driv kraften ökar när temperaturen ut faller, ökande pellets åt gång ger högre pellets förbrukning därmed högre rökgas temperatur
Det är temperatur skillnaden som skapar undertrycket!
Höjd och area påverkar valet av dragbegränsare + det totala effekt behovet som är störst vid lägsta ytter temperaturen
och hur isolerat huset är och hur stor yta som skall värmas, många samverkande saker som ger svar om val av dragbegränsare...
Detta glöms i många fall bor om läget är utsatt för mycket byig vind / blåst påverkar också draget.
Vid byig vind är alltid de flesta dragbegränsare små eftersom starkt undertryck sker stöt vis starkare undertryck
som kan suga ut lågan och brännaren slocknar.

Men en Tigex 25 är alltid bättre än ingen dragbegränsare alls även om den inte skulle räcka till under hela året.
mvh Olle45
Vilken dragbegränsare rekommenderar du som har lite bättre karaktäristik än Tigex? Jag ligger på 170-180 grader i rökgastemp på en CTC 1200 Family 25.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av rod02 »

I stort sett ingen här kör halvfart. Om tigex bottnar ut fullt öppen, för länge. Så kan du bromsa lite på sista spjället. Du får justera regelbundet. tigex skall öppna lite lagom. För det är mycket som styr draget. Väder vind utetemp m.m.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Stego385 »

Tigexen öppnar bara när det blåser ute. Vid drift utan vindbyar eller lite vind öppnar den väldigt lite eller vibrerar i stängt läge. Den står inställd på 15 bar enligt Tigex rekommendation. Ska nan minska undertrycket lite? KMP säger 15 bar i manualen.

En annan sak, finns det något enkelt sätt att minska undertrycket när pannan är i vila? Draget kyler ju pannan. Skulle det göra nytta att öppna dragbegränsaren när pannan stannat?
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Stego385 »

Rod02, vad menar du med att bromsa på sista spjället?
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av rod02 »

Spjället brukar vara justerbart. Men som du beskriver, behövs det nog inte. Kör fullt öppet. Jag minskar några hack här. Och det verkar att funka. Tigex25 öppnar lite lagom. Och jag hoppas att lite mer värme stannar i pannan. Det är rätt fritt blås i min pann modell. Inga tubulatorer, och kort väg.

De få gånger jag eldar med ved, så stryper jag 75% på spjället. Annars bankar Tigex25 i botten konstant. Med synliga eldsflammor.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Stego385 »

Jag har inte hittat något rökgasspjäll om det inte är inpackat bakom isoleringen på rökröret. Det sticker inte ut någon axel iaf. Jag hade gärna haft det och fixat så att det stänger när pannan vilar och öppnar när brännaren startar i samband med genomblåsningen innan tändning för att slippa onödigt genomdrag som kyler pannan. Om man öppnar drahbegränsaren när pannan står, kan det göra någon större skillnad tro?

Jag kör med alla turbulatorer (6st) i pannskrället. Jag vet inte om det är det bästa, men jag har fått för mig att värmeöverföringen blir bättre.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Stego385 »

Rod 02

En annan fråga. Jag funderar på att bygga ett bulkförråd som ska stå i ett angränsande rum till pannrummet. Måste man ha en utmatningskruv i botten på förrådet eller kan man använda en sug direkt i istället, som sitter i botten. Det borde väl finnas sugdysor för det, men pelletsen kanske blir för packad?
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av rod02 »

Jag tror att riskerna med att blockera luftflödet är stora. Automagiken kan klicka. Och vinsten liten.

Det finns nått till vedeldare, som gör att luckan för primärluft inte står helt öppen, när det brunnit upp.

Frågan om pellets transport passar bättre i annan avdelning. Med andra experter ;-) .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Stego385 »

Med tanka på att man skulle vilja strypa draget genom pannan vid stillestånden så undrar jag om det skulle göra någon märkbar nytta att låta dragbegränsaren stå öppen när pannan inte går?
Funderar på någon form av automation med stegmotor som styr detta. Det skulle gå att ordna genom en relästyrning av termostatkretsen på brännaren.
En annan möjlighet är att sätta in ett spjäll som styrs på samma vis. Vore tacksam om någon som har lite djupare kunskaper i skorstensdrag kunde blänka lite om detta. Tanken är inte att strypa draget helt utan ha en liten öppning. När brännaren sedan startar upp ska spjället öppna.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Skriv svar