Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Skriv svar
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Svar på dina frågor!
Sugande rökgasfläkt som stärker undertrycket...
Dragbegränsaren ut jämnar det totala under trycket i skorstenen till önskat undertryck i Pa !!
Angående låg placering i befintlig sotlucka som kommer nära pannrummets golv påverkar inte dragbegränsarens regler förmåga / eller inställning i Pa.
Men rekomendationen att denna ska placeras minst 40 cm ovan golv har sin förklaring i att
det skall finnas plats för avfall som kan förekomma vid tex. sotning mm.
Tillverkar rökgasutrustning
nilzon10
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 okt, 2012 12:05
Ort: Älmhult

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av nilzon10 »

Jag fick för ett tagsedan en draglucka Tigex 25 installerad, hade ingen sedan tidigare.
Sitter på rökröret ifrån pannan. Snubben som installerade är inte tillgänglig för rådfrågning.

Men jag får det inte att fungera, Dragluckan är fullt öppen 99% procent av tiden om man har den "igång" och det resulterar i att min brännare stannar men felkod termokontakt = överhettad... Mao för mycket luft går via dragluckan och alldeless förlite igenom brännaren/pannan.

Funderade först på om luckan var för liten för min skorsten (ca 7-8 meter) men då borde väl problemet vara att den släpper igenom för lite luft och inte för mycket?

Har ingen Pa mätare så kan inte kolla trycket... tycker jag har provat på alla olika Pa installningarna från 5 till 25 på luckan men det verka kvitta vilket tryck den är ställd på, den öppnas fullt ändå...

Tips?
Janfire Flex-a
Okänd panna :/
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Tvåvånings villa 160kvm + 80kvm källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Stegatorparn »

I ditt fall skall dragbegränsaren vara inställd på 15 Pa, alltså 30 mm mellan vikten och inre stopp.
Är luckan helt öppen när brännaren inte går, kan det bero på kraftig vind ute som förstärker draget.
Är det vindstilla ute är nog dragbegränsaren för liten eller felmonterad på något sätt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Eldvin »

Kan man få en bild på skapelsen ?? Jag skulle tro att brännaren ställdes på för mycket då dragbegränsaren saknades. Men om du ställer vikten på 20 hp och det fortfarande strular så kan det va nått annat fel.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Skorstenens max under tryck i Pa som pelletsbrännare jobbar med ska vara mellan 10 till 15 Pa
http://www.enheter.info/enheter-konvert ... ?typ=tryck
------------------------
Max data för Tigex25
Skorstens area 169 cm² skorstens höjd 6 meter
OBS!! Ju längre mot norr i sverige anläggningen finns, då kan ute tempen vara betydligt lägre än i södra sverige.
Det betyder att Area och skorstens höjd måste vara i harmoni mellan rökgas temperaturen och ute temperaturen,,
Skorstenens drag skapas av temperaturskillnaden mellan rökgastemperaturen och ute temperaturen
som mäts i Pascal eller mmVp....

Tigex25 är för liten till din anläggning för att din pellets brännare ska fungera utan driftstörningar,
på grund av max data redan är utnyttjade och ingen reglerings reserv finns då luckan är fullt öppen.

Max data för Tigex25
Skorstens area 169 cm² skorstens höjd 6 meter...
Tillverkar rökgasutrustning
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av kbking »

Jag var inbegripen i en diskussion om vinsten med en dragbegränsare. Jag hävdade att dragbegränsarens enda uppgift var att få till ett drag, som är optimalt för förbränningsprocessen, d.v.s. så att största möjliga energi frigörs i förbränningsutrymmet.

Men argumentet jag fick att ta ställning till var att motdragsluckan skall stänga helt när brännaren står stilla. Detta för att minimera draget ut genom skorstenen, som annars kyls ner av detta till ingen nytta (och dessutom med risk för skada på skorstenen till följd av temperaturkasten som blir i denna). Min invändning att då går ju draget genom pannan och kyler av den i stället, kunde inte hålla därför att pannan var så tät att nedkylning den vägen inte blir nämnvärd.

Kan någon expert slita "tvisten" genom att en gång för alla slå fast hur det ligger till, gärna pedagogiskt lättillgängligt svar, tack.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Eldvin »

Drag begränsaren skapar inget drag.Den stabiliserar eller sänker ett dragförlopp till en gynnsam nivå för ändamålet. Om din skorsten har ett kraftigt drag så leds pannrums luften genom skorsten istället för att ta vägen genom pannan och kyla den. Då skorstenen ventileras genom dragbegränsaren så torkas fukt ur som annars skulle kunna frysa till is och ge frost sprängningar.
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av kbking »

Tack. Det betyder att motdragsluckan normalt sett skall vara aktiv alldeles oberoende av om brännaren är igång eller inte?

Om det är kraftigt drag i skorstenen, säg 25 Pa, så antar jag att det skall gå att få ned draget till exv. 0 pa om det nu är så att brännaren fungerar bäst då. Det kan alltså aldrig vara frågan om ett lotteri, vad man får, om det går att förstå vad jag menar?
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av danei »

Visst kommer man att förlora en hel del värme på att motdragsluckan ventilerar ut en massa varmluft. Det ses i allmänhet inte som ett stort problem, men det förekommer att man försöker leda in kall uteluft för att undvika det.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Eldvin »

Om du har farthållare på din bil och ska på lång semester så ställer du in 90km/h eller gällande hastighet och sen håller bilen den hastigheten oavsett om det går uppför eller utför.På samma vis funkar motdragsluckan.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Info om dragbegränsarens roll i förbrännings förloppet när det gäller pellets som bränsle !!
Det finns många olika modeller av dragbegränsare med olika bra reglernoggrannhet !!
----------------------------
Det är viktigt att välja rätt dragbegränsare, någon av de typer av en lättdriven sort och en storlek som räcker till.
Om skorstenens drag blir större i Pascal än draget är när pelletsbrännaren blir intrimmad till bästa förbrännings värden med instrument...

När det gäller pellets finns en Rekommendation för skorstenens undertryck som bör vara mellan 10 till 15 Pascal....

Om draget ökar eller minskar så påverkar det också den inställda luftmängden till förbränningen
Förliten eller förstor luftmängd påverkar förbränningen och kan ge stora förbrännings förluster
igenom en för låg eller för hög förbränningstemperatur!! Rätt förbränningstemperatur ger bäst bränsle ekonomi sparar dessutom de delar i pelletsbrännaren som berörs av höga temperaturer!!

Dessutom minskar service kostnaden med varje service som inte behövs.
--------------------
Dragbegränsaren behövs / eller är viktigare vid lägre utetemperaturer...
Sommar tid är draget som lägst, men byig vind ställer krav på bra dragbegränsare även sommar tid.

Dessa förluster är klart större än de värme förluster som går åt till att hålla rätt skorstensdrag i Pascal
-----------------------------------
För er som tycker om att räkna här finns ett mått i Watt / °C som en m³ luft innehåller !!= 0,36 Watt / °C

--------------------
Rätta mig gärna om jag har skrivit eller tänkt fel
som nu läget är just nu, kan det var förlåtet.
Tillverkar rökgasutrustning
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Straka »

Satte in en dragbegränsare för någon vecka sen(kw z150), har ställt in vikten på ca 14-15mm från själva luckan som det står på beskrivingen på själva luckan. Det är ju knappt öppen mer än två cm oftast inte ens det. När det var riktigt blåsväder så öppnade den mer, så fungerar verkar den göra. Men tycker då att det är väldigt dåligt drag för en skorsten på ca 13m (14m från källargolv räknat) med 125mm pipa. Eller är jag fel ute?
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Hej Straka
Min kommentar på dåligt drag !!
Milt väder ute och uppvärmningen behöver inte så hög effekt = lägre rökgas temperatur
Eldar du med pellets ska trimvikten vara helt inskuvad mot luckan = 10 Pascal + 4 Pascal viid fullt öppen lucka = 14 Pascal!!
Skicka mig ett majl ruben@transtemper.se
Så kan jag skicka dig vår inställnings fil för KW Z 150
Info en dragbegränsare ökar aldrig skorstenens sug

------------------------
Straka skriver..
Se inlägget ovan. Vi skall inte citera rakt under det inlägg som avses, då forumet blir både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
--------------------------
Det är inget fel på val av storlek av dragbegränsare!!men ändra inställningen på trimvikten..
Ställ trimvikten inskuvad helt mot luckans blad!! = 10 Pascal när luckan börjar reglera draget...
skorstenens drag ska aldrig vara starkare än 10 Pascal
Varför det skrivs 10 till 15 Pascal beror på att själva luckan kräver + 4 Pascal vid fullt öppen lucka = 14 Pascal!!
Mvh Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Straka »

Ja nu blev det mer "liv i luckan" på dragbegränsaren. Nä självklart blir det inte det. Tänkte att det var så dåligt drag att den inte ens reglerade. Nu verkar det fungera som det ska. Tack
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Hej alla !!
Denna tråd är öppen för alla som har
frågor om dragbegränsare !!!

Jag ger även förslag var dragbegränsare
kan plaseras och val av lämplig adapter
och passande dragbegränsare!!

Med vänlig hälsning, Olle45
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar