Konstigt värde tryckmätare

Skriv svar
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Konstigt värde tryckmätare

Inlägg av annord »

Hej

Hjälp!

körde idag igång pellets pannan idag. Har som vanligt gått på elpatron till varmvattenberedaren som ligger i acc tanken.

Jag noterade att tryckmätaren bara visade ca 0,6 bar. Den har under 10 år alltid visat kring 0,75 bar - vilket kan stämma då det är 7,5m upp till expansionkärlet. Har ett öppet system.

Jag tänkte som så att system har väl kallnat av unde sommaren och det återgår till ,75 när jag eldat upp.

Vid första eldningen idag när pannan eldade upp första gången till 73 grader så gick tryckmätaren upp till nästa 1,0 bar!?
Det är ju jätte konstigt då det är mer rimligt att det 7,5 meter upp till det expansionkäret. När pannan eldat färdigt sjönk det ner mot 0,7 igen.

Har aldrig sett detta innan under 10 år. Kan dte vara nprmalt?

Sen en annan skum grej är att spolar jag lite varm vatten i nån kran så sjunker trycket ner till de där 0,6 bar igen.
Jag har aldrig sett att den tryckmätare rört sig så här innan under 10 år.

Vad göra? Tips? Är nått fel?

Andreas
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Konstigt värde tryckmätare

Inlägg av Stegatorparn »

Misstänker att något rör är tätt, skvallerrör från expansionskärl till pannrum, utblåsningsrör ovan tak till expansionskärl eller röret mellan pannan och expansionskärl. Kontrollera om något av rören har en horisontell dragning där smuts kan samlas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Konstigt värde tryckmätare

Inlägg av Snapphane »

Rinner det kontinuerligt vatten från exp-kärlet ut på taket?
Rör sig lilla hjulet på vattenmätaren trots att alla kranar är stängda?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Konstigt värde tryckmätare

Inlägg av annord »

Om jag luftar ett element; ska tryckmätaren på acc tanken sjunka då? Dvs man behöver fyll på med mer vatten?
Har öppet system
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Konstigt värde tryckmätare

Inlägg av André »

Ja luftar du behöver man fylla på vatten, öppet system så ska de komma i skvallerröret då kärlet är fyllt/fullt.

Men tappa vatten ska trycket inte ändras då krävs att de är hål i beredaren/slingan men då borde de rinna konstant i skvallerröret eller ut på taket om skvallerröret skulle va tätt.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar