Kan inte slå av underhållningsglöd på min Bequem 20d

Skriv svar
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Kan inte slå av underhållningsglöd på min Bequem 20d

Inlägg av Erikjonsson »

Hej!

Jag har solfångare och 750 acktank där brännaren går efter tempen i tanken. Brännaren styrs av ack tempen där jag har givare placerad i tanken.

Jag har försökt slå av underhållningsglöden nu när solen tittat fram och jag vill att brännaren ska göra kallstart. Jag ska enligt mina papper kunna välja 0 min alt. nej, men kan endast dra ner den till 20 min eller 120 min. Tankdiff står på ”NEJ”. Medan diff tank står på 45 start och 65 stopp. Börvärdet är inställt på (80) grader.

Om jag ändrar hysteresen alltså difftank till tex 20, så kommer den hålla sig 60 grader +. Men hoppar den över att läsa tempen i acken då- alltså start/stopp?

Hjälp :? :shock:
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Kan inte slå av underhållningsglöd på min Bequem 20d

Inlägg av Brynäs »

Hej Erikjonsson

Det är en liten felskrivning i manualen för att inte köra med underhållsglöd så ska du ställa TANKDIFF PÅ ställ den på 20 grader därefter går du in och
ställer underhållsglöd på 0 du får bläddra ner till NEJ och fortsätta bläddra vidare det ska visa 10 sen 5 och sen 0.
Prova med detta så får du återkomma med svar.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Kan inte slå av underhållningsglöd på min Bequem 20d

Inlägg av Erikjonsson »

Okej, ja skall pröva det. Hitta dock ett tillägg till min manual där det stod att man skulle ändra tankdiff till max (60 grader) och då skulle den gå på 60 minus börvärdet på pannan som är 80 grader = 20 grader hysteres? Låter omvänt, vad gäller?

Samt hur mycket pellets går åt när kallstart görs kontra varmstart med underhållsglöd?
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Kan inte slå av underhållningsglöd på min Bequem 20d

Inlägg av Brynäs »

Den kommer inte att förbruka nämnvärt mer pellets om du kör med kallstart, det som ger en fördel med underhållsglöd är att du sparar på
tändelementet/röret eftersom du har glöd hela tiden så kör fläkten igång och det brinner direkt.

Du har ackutanken likaså vilket gör att din brännare går inte igång lika ofta som någon som kör utan ackutank.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar