Ojämn matning (unik fråga eller hur)

Skriv svar
Nils-Gunnar1
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 23 maj, 2019 16:17

Ojämn matning (unik fråga eller hur)

Inlägg av Nils-Gunnar1 »

Efter att jag glömt fylla på mitt Mafa mini så det gick tomt med tillhörande driftstopp, så har jag sedan jag fyllde på med ny pellets haft problem med matningen. Manisk som jag är, så spenderar jag varje tillgänglig stund med att antingen vara i pannrummet och studera utrustningen, med att googla eller med att googla i pannrummet medan jag studerar utrustningen. Min brännare är en Viking Bio 20 med tillhörande skruv (2,5m).

Det ska sägas att under de 8 år jag haft grejerna så har det varit väldigt lite strul. Och har det strulat har det mestadels rört sig om driftstopp p g a matningen. Jag fick sakerna installerade av fackman. Jag inser när jag läser att jag kan absolut ingenting om mina grejer. Ändring på det ska det bli.

Så till mitt nuvarande problem som jag kort beskrev ovan, ojämn matning. Det är alltid lite ojämn matning men nu har det varit så illa ett par dar att det blir misslyckad start. Jag har kollat hur mycket som kommer och det varierar mellan en handfull och så lite som 15-talet pellets. Ibland matar det alltså fram kanonbra.

Det har en lååång period innan detta fungerat väldigt bra. Så min fråga 1 är:
Tar det några dagar tills skruven är fylld så att differensen mellan bra och dålig matning minimeras? Jag läser i manualen att första injustering ska göras efter en vecka då matningen kan vara ojämn i början innan skruven "packats" ordentligt. Jag tänker att detta kan gälla även när förrådet blivit tomt på g a glömskhet att fylla på. Rätt/fel tänkt? Jag eldar bara för varmvatten nu så brännaren går inte alls ofta, kanske bara 3-4 gånger per dygn, och då kanske det tar ännu längre tid att få skruven ordentligt "packad"?
Jag kanske nojar helt i onödan, men sån är jag.

Skruvlutning och sånt är samma som det varit när det funkat bra. Det jag undrar här är var man mäter lutningen? Längre upp mot motorn har jag 35, 3 grader, men ner mot förrådet är det 32,5. Ska det/kan det vara så? Man kan se en lätt, lätt böjning mitt på skruvröret, den är alltså inte spikrak. Men så har den alltid sett ut. Ska den bli spikrak blir vinkel längre upp bara 33 grader och enligt manualen är det för lite (40 grader +-5 grader står det där).

Det "knarrar" lite i vissa lägen uppe vid motorn (inte i motorn) och det tycker jag inte att jag kommer ihåg att det gjort. Men jag har ju inte spenderar varje minut i pannrummet. Det finns ett visst spel i sidled vid stoppskruven(?) och den ligger emot ena sidan i hålet. Om jag håller den i mitten så den inte ligger emot så knarrar det inte. Enligt en person som jobbar på pelletsfabriken här är det inget konstigt att det låter så. Inte heller säger han att det är nåt konstigt med att skruven backar lite lite efter ett varv (mindre än en halv centimeter).

Jag dammsög spån och sånt i botten på förrådet innan jag fyllde på och körde igång. Skruven har jag aldrig gjort ren invändigt,.vet inte ens om man. Ska det.

Alla tankar om vad som orsakar den onormalt dåliga matningen mottas tacksamt.

Jag inser att detta inlägg kan få mig att framstå som en idiot gällande detta, men det är bara för att jag är det.

Ojämn matning med en 2,5m skruv är vad jag förstår något man får leva med, men det brukar sällan leda till upprepade driftstopp.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ojämn matning (unik fråga eller hur)

Inlägg av Stegatorparn »

Ojämn matning med 2,5 meters skruven är något man får leva med.
När man kört slut på pellets eller gjort rent förrådet från spån, stoppar man in skruvmotorns kontakt i ett vägguttag i c:a 20 minuter och låter pelletsen samlas upp i en hink tills matningen är någorlunda jämn.
Samtidigt som man gör rent i förrådet, är det en god idé att dra ur skruven och tömma den på spån och pellets. Det är lättare att komma åt spån i förrådet via skruvens anslutning med en grovsug.

Sedan är det alltid bra när brännaren går bra att väga matningen som brännaren matar fram under drift i 6 minuter.
Vid en ny leverans pellets görs en likadan kontroll och om matningen avviker från den första vägningen, justeras matningen tills vikten är ungefär den samma.

Hur man gör beskrivs i dessa trådar.
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 15#p147639
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... er#p165973
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nils-Gunnar1
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 23 maj, 2019 16:17

Re: Ojämn matning (unik fråga eller hur)

Inlägg av Nils-Gunnar1 »

Många tack för ditt svar. Det här med att dra ur skruven känner jag mig inte alls bekväm med, så jag får nog ta hit nån som visar mig första gången. Jag har aldrig gjort det sedan jag köpte grejerna.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ojämn matning (unik fråga eller hur)

Inlägg av Stegatorparn »

Du kanske missuppfattar vad jag skrev.
När man rensar förrådet från spån så drar man ut röret inklusive spiral ur Mafa-förrådet och tömmer den i en hink.
Sedan är det enkel att raka ur spånet och de få pellets som är kvar via det halvmeter långa stålröret som sitter kvar i förrådet.
Man demonterar inget på skruven mer än att dra ur kontakten från brännaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nils-Gunnar1
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 23 maj, 2019 16:17

Re: Ojämn matning (unik fråga eller hur)

Inlägg av Nils-Gunnar1 »

Aha, ja men det låter ju enkelt. Och det är garanterat att skruven hamnar i rätt position när man sätter tillbaka den? Typ att den inte bottnar?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ojämn matning (unik fråga eller hur)

Inlägg av Stegatorparn »

Förrådet ska ju vara så tomt som möjligt innan man startar.
När man sätter tillbaka skruven, ser man till att öppningen i skruvröret är uppåtriktat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nils-Gunnar1
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 23 maj, 2019 16:17

Re: Ojämn matning (unik fråga eller hur)

Inlägg av Nils-Gunnar1 »

Jo, det är jag med på, det jag menar är att det inte finns nån risk att skruven hamnar fel så att den ligger emot bottenplattan? Man har ju läst om att den kan ligga emot och gå tungt och t o m gnaga sig igenom.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ojämn matning (unik fråga eller hur)

Inlägg av Stegatorparn »

Spiralen skall vara 3-5 cm kortare än plaströret så att den aldrig kan nå bottenpluggen. Däremot kan plaströret ligga an mot bottenpluggen eftersom skruven vill arbeta sig neråt.
Bottenpluggen är bara klämd fast i det blå T-stycket så det kan vara en god idé att borra ett par små hål genom T-stycket och plugg och säkra med ett par plåtskruv. Inte kul om pluggen lossnar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nils-Gunnar1
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 23 maj, 2019 16:17

Re: Ojämn matning (unik fråga eller hur)

Inlägg av Nils-Gunnar1 »

Många många tack för din tid och dina tankar.
Har ringt en installatör som kommer och tittar på/har en genomgång med mig till veckan, för något är galet. I morse hade det larmat för misslyckad start igen och när jag satt igång den och bevakade eldningen var det tillfällen när det bara kom ett fåtal pellets på ett varv.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Ojämn matning (unik fråga eller hur)

Inlägg av stereotypen »

När man får ny leverans med annat märke så kan en justering av startdos behövas göra, så du kanske behöver vrida upp den lite.

Har du omkopplaren PÅ för Högt drag?
Denna inställning gör att elementet värmer pelletsen längre tid vilket minskar risken för misslyckad start vid ojämnt drag genom brännaren.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Nils-Gunnar1
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 23 maj, 2019 16:17

Re: Ojämn matning (unik fråga eller hur)

Inlägg av Nils-Gunnar1 »

Tack för ditt svar.

Jag har samma inställningar som jag alltid haft och funkat väldigt bra för det mesta. Jag har samma märke på pellets som innan.

Mitt problem är matningen, så mycket har jag slagit fast.
Nils-Gunnar1
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 23 maj, 2019 16:17

Re: Ojämn matning (löst)

Inlägg av Nils-Gunnar1 »

Jag ska väl berätta hur det gått. Fick en demonstration i hur man tar ut spiralen ur röret och gör rent. Så efter det har det funkat utan problem.Peppar peppar
Skriv svar