Vad tror man om den här??

Skriv svar
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Vad tror man om den här??

Inlägg av shaft »

Ska ev flytta till ett hus som är dålig isolerat, ca 140m2 enplan, direkt el, vill ha en lösning som tar hand om hela värmebehovet inte bara komplement.
Kör pellets & luft-luft värmepump idag, funkar kanon.
Men värmebehovet är nog för stort för en VP så nått måste göras så;

http://www.pelletskungen.se/wpage.aspx?pageno=35

Tanken var att man kan dra rör dit den inte räcker å på så sätt få vart överallt, kanon! Förådet var stort nog för att klara sig en vecka på semester, kanon!
Effekten kommer att räcka till, med råge, kanon!

Men är det någon som vet nåt om den??

Nån som har andra bra idéer tas tacksamt emot.
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Kul ide, visste inte att det fanns! Borde funka.... kanske du skulle fundera på att sätta in en mekanisk ventilation med värmeåtervinning samtidigt om du ändå ska dra ventilationsrör? Borde sänka energibehovet ytterligare

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Det är ju en ide, måste kolla vad som behövs för en sådan installation. Kan inte mycket om ventilation.

Det finns en mindre kamin med samma funktion men med mindre effekt 12kw samt mindre förråd, ja mindre kronor också...
Men en sådan ihop med en luft/luft pump, så man får lite kyla också, de vill jag ha sommartid. En sådan uppsättning kostar mindre än den megakaminen, kanske svårt att motivera 60´för en kamin??? Även om den va ball...

Hur mycket effekt behöver man? Vad är rimligt att tro att ett 130-140m2 stort hus drar? Det står på platta, ett våningsplan, lika tunna väggar som mitt nuvarande hus från 1925, det finns isolering på taket men troligtvis inte mer än 15cm. 70-tals fönster i tveksamt skick. Bra planlösning för luftburen värme, ett rum på 85m2, öppet till kök, sen 3 små rum utöver det. Det är de 3 jag undrar om pumpen/kaminen får till utan kanalsystem. Värmeflyttare verkar helt kass så det kommer jag inte ens försöka med.

Vattenmantlad pelletskamin, en begad acktank med VV slinga, 4st fläktkonvektorer. Vad borde ett sånt system kosta? Man får ju med varmvattnet så det vore ju bra.
Vad kostar en bra fläktkonvektor?

Vad mycket frågor det blev..... Sorry, hoppas nån orkar läsa...
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Blir det inte billigare både att driva och att installera två luft/luft pumpar? De dagar på året det är riktigt riktigt kallt ju el-elementen hjälpa till.

Vet när jag själv körde med pellets att det dammar rätt ordentligt när man fyller pelletsen från säckar även om man är försiktig, gör ju inte så mycket när man står nere i källaren men att göra samma sak i vardagsrummet skulle jag inte vilja.

//Stingray
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Nu kommer inte kaminen stå i vardagsrummet, men jag vet vad du menar, det dammar en del.

Grejjen är att jag importerar pellets, så det känns skruvat att inte elda med det själv??... Det kommer att finnas en luft/luft också, samt en spiskassett för mys eldning, den är dock i vardagsrummet.

Har varit i kontakt med pelletskungen idag, mycket trevligt samtal!
Det lutar mer åt en vanlig luftkamin, 12kw, med tanke på hur huset ser ut så kommer det nog fungera ypperligt.
Men VV är kvar, kanske köra sol på beredaren, sänker väl förbrukningen så ofta den kan.

Nu håller jag bara tummarna för att affären går i lås, hoppas hoppas hoppas
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Appropå ventilation med värmeåtervinning som jag nämnde ovan, Soliduct har paketpris på komplett sats till vettigt pris http://www.soliduct.com/byggsats-ftx-80 ... 6deb359477

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Såg ju riktigt bra ut! Som du sa, ett klart vettigt pris.

Även om det inte blir husbyte så är jag intresserad av satsen till mitt nuvarande hus. Nya fina täta fönster & bra ventilation, inte fel.

Problemet om det inte blir något husköp är att jag hunnit bli riktigt sugen på en pelletskamin, vet inte riktigt var den kan stå i nuvarande huset bara, kanske en skorstenslös i källaren...
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Jag satte själv in en FTX (mekanisk ventilation med värmeåtervinning) från Soliduct tidigare i våras. Funderade rätt så länge på hur jag skulle göra och köpte sen det jag tyckte behövdes.... lite saker fattades men det tog jag på en lokal VVS-grossist.

Funktion.... tja den var väl ok men ljudet!! Lät som ett mellanklasshotell i sydeuropa :(

Kompletterade med ljuddämpare och se då blev det tyst och fint :)

Jag köpte lösa delar baserat på Komfovent 250 aggregat, hamnade på runt 25' för rubbet. Grannen och jag tillbringade 2 dagar på vinden och kapandes i innertaken innan det var klart.

Resultat när allt satt där? Fantastiskt mycket bättre luft inne! Vet inte hur värmeresultatet blev då det bara varit sommar än så länge

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar