Förlust pga. drag genom pannan

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Förlust pga. drag genom pannan

Inlägg av Icecap »

Nu har jag gjort ett alldeles ovetenskapligt experiment men dock giltigt för mig.

Min panna och brännare framgår ju av min signatur och så många snackar om att förlusten genom pannan pga. draget igenom skulle vara så himla mycket att man faktisk kan se skillnaden.

Alltså: testa!!!

Förutsättningar: Gammal skitpanna, bra brännare med lambdastyrning(!), ingen värme ut i kåken (har känd på rören).

I förrgår strax innan läggdags körde jag panna upp i temperatur till 88°C och lät allt vara som det är, slår till vid 60°C.

I går kväll gjorde jag samma sak men omedelbart efter att den hade askskrapat (fläkten går full patte då) täppte jag igen fläkten med en bit papper för hålet och tvingade upp draglucken helt medelst en stålborste som vikt. Detta stoppar effektivt kalldraget genom brännare/panna.

Skillnad i temperaturkurvan? (loggar var 5'te minut): nada! Båda kurvor är nära nog identiska, skillnaden som finns beror på loggningsintervallen på 5 minuter.

Konklusion: Förlusten vid kalldraget vid stillestånd är det ingen som helst anledning att göra något åt, det är ytterst försumbart vad som försvinner där, iaf. här.

Dessa 28°C kyler av över en period av 13 timmer och 35 minuter.

Edit: Bara för att samla allt i samma inlägg: testade att proppa igen rökröret direkt efter pannan och resultatet var identisk. Konklusionen är alltså att nedkylningen av pannan sker pga. strålvärme och inte draget, alltså är isolering grejen och spjäll är bara i vägen, detta är iaf. sanningen för min panna.
Senast redigerad av Icecap den ons 03 jun, 2009 20:09, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är väl inte så mycket draget i sig som kyler ner så mycket utan alla kontaktytorna mellan vattnet och rökvägarna i pannan, gamla pannor är dessutom uselt isolerade vilket inte gör saken bättre.

Dessutom så gör det inte så stor skillnad att täppa till fläkten eftersom det kommer in luft på så många andra ställen på en panna, det är nästan aldrig tätt runt luckor, mellan brännaren och pannluckan osv, i alla fall om man ska gå efter min, där är luckorna skitusla på att hålla tätt.

Men om du täpper till rökröret ut från pannan med en trasa eller liknande, så bör du kunna få ett något bättre resultat, kanske....

Jag har också testat att täppa till fläkten och satt dragbegränsaren öppen och har inte märkt någon jättestor skillnad heller, men som sagt var så är min luckor lika släta som en skånsk landsväg så jag tror mycket luft smiter igenom där.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Mappe99
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 09:40
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mappe99 »

Funderar på samma sak....en sotig panna gör så att den inte tar upp värme lika bra...Men borde även läcka mindre värme?

På sommar står ju brännare mesta dels still så kan det löna sig att sota mer sällan?

Va över en månad sedan jag sotade pannan...Ser inget ovanligt alls i gång tider eller driftstörningar...verkar nästa bli kortare å kortare gång tid...Skall sota imorgon så skall vi se om man kan se ökning i gång tiderna...
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag har testat med att täppa till rökröret där det lämnar pannan och ställt dragbegränsaren öppen
Samma resultat som Icecap. Nada skillnad.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Då kan man nog anta att det inte är draget i sig som står för värmeförlusterna, man kanske kunde täppa till i båda ändarna på pannan när den stannat och pumpa ut luften så att man får vakum i den..... 8)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har nu testat med att täppa igen rökröret precis där det kommer ur pannan och resultatet var identisk med de förra.

Alltså är draget genom pannan knappast en faktor av betydelse alls, iaf. i min panna.

Detta betyder att jag kommer att strunta helt i att göra något som kan styra om luft osv då det är alldeles likgiltigt, jag hade planer på att styra spjäll osv då jag ju har ganska bra kontakt med min brännare men det ville ju vara rent spill av energi, tid och pengar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Magnus Olofsson »

Det är väl självdraget genom pannan som du nu kunnat avgöra att det inte påverkar nämnvärt?

Själv har jag problem med att fläkten aldrig stannar helt. Hur mycket luft den drar igenom är dock svårt att säga.

Antar att jag får göra ett experiment liknande ditt för att få svar på den frågan.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Alla
Tester ni gör med att täppa till rökröret = 0 i dragförluster.
Vad är det som skapar ett drag igenom pannan...

Svaret är enkelt...
Dragets undertryck påverkas av hur varm skorstenen är.
En Dragbegränsare kyler skorstenen och minskar på så sätt
stillestånds förlusterna.
Ett kontrollerat drag sparar också bränsle genom att det hindrar att draget ökar, som i sin tur ökar förbränningsluften och det ger sämre
förbränningsverkningsgrad och pannverkningsgrad.
.................
Pannans övriga förluster sker via: Alla varma ytor som kommer i kontakt med kallare omgivnings temperatur.
.................
Angående sotning och hög verkningsgrad.
Här ska alla pannans värmeupptagande ytor vara sot o beläggnings fria!
Pannans luckor ska inte rengöras mer än att de gör helt tätt!
Sotet på luckor hindrar värmen att vandra ut.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Mina test beror på att jag har sett en förlust på 300W omnämnd här i forumet. Förlusten är nog ganska rätt men den beror inte på draget kan jag konstatera, det måste alltså vara strålningsförluster.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Frågan är ju då hur mycket som trillar ut inne i pannan och hur mycket som beror på den "fantastiska" isoleringen på 265:an, dvs hur mycket det skulle minska om man haft en bättre isolerad panna.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Efter min test anser jag att all värmeförlust av betydelse sker pga. dålig isolering och att dragförlusten är försumbar. Sen är det ju frågan om hur man bäst kan isolera och i mitt fall om jag ska isolera extra alls då jag har källaren som kontor och pojken har sitt rum här och även på sommaren behövs lite värme.

Rent omedelbart skulle jag tro att det ville vara bra att lägga isolering under pannan, all värme som kommer ut där går ju direkt i backen och är till ingen nytta alls. Jag ska kolla om jag har lite isolering liggande jag kan lägga under.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Inlägg av hajof70 »

Å andra sidan är väl självdraget så här på sommaren - eller vad vi nu ska kalla det väder vi har just nu - ganska klent. Att göra samma mätning på vintern vore kanske relevant...
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Knappast! Där skickas värme ut till elementen och en evt. förlust kommer att döljas ytterst effektivt.

Dessutom har jag bra drag i pipan, inte i höjd med vinterdraget men jag har ändå ett 2-vånings hus och pappret jag täckte fläkten med sögs fast innan jag öppnade dragluckan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Att ctc 265 läcker värme som tusan har jag märkt. Mitt lilla pannrum blev nästan olidligt varmt vid full eldning på vintern. Min nuvarande panna är däremot tokisolerad och känns inte ens varm på utsidan.
När jag mätte förlusterna hos min nuvarande panna hade jag 16 Pa i drag, noll grader ute och all cirkulation i pannan avstängd. Temperaturtappet var 2-2,5 grader per timma i pannan och jag kan inte tro annat än att en hel del av det var dragförluster.
Ska prova igen när det blir kallt och då plugga igen rökröret helt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du lägger på bra med isolering ovanpå pannan, speciellt över varmvattenslingan så gör det rätt stor skillnad, jag har slutat isolera mer nu för nu håller pannan lagom varmt i pannrummet så man inte behöver ha någon värme på i källaren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar