Ny pelletspanna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
litreb
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 10 okt, 2008 17:40
Ort: Södra Älvsborg

Ny pelletspanna

Inlägg av litreb »

VB verkar komma med en ny pelletspanna http://www.wesoly-gmbh.de/html/kessel-pellmax.html. Fick jag till länken mån tro???
CTC 265B-74 m. VB Viking Bio.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Ny pelletspanna

Inlägg av bergatorparen »

Enligt en källa på Värmebaronen kommer ytterligare en ny pelletspanna nu i år: En panna med varmvattenberedare som har lägre bygghöjd än dagens "tvåmetringar". Den nya pannan kommer sannolikt att presenteras i höst på byggmässor och i Vi I Villa. Pannan på länken kommer även den att med stor sannolikhet lanseras i Sverige även om den i första hand är avsedd för Europa. Så håll ögonen öppna för nu har Värmebaronens utvecklingsavdelning fått blodat tand och vatten på kvarn :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är väl troligare att orderingången minskar och då får dom loss tummarna och sätter lite fart...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Eller så har dom slutat slagit med riset på ryggen...och börjat sota turbulatorerna... :roll:

kul med lite nytt i alla fall.. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

:o kul att de kom i en lite utveckling.
Vad det står på tyska skriv "Lämplig för ca 4-6 personer Budget / ca 200m ² bostadsyta och lagringstankar med ca 800 liter"

Det betyder väldig lite för stor för oss som småvillor, innebär inga varmtappvatten, utan ansluta till acktank. Känns inte så jippo, men det kan jag säga att Pellmax ersättning för Vedolux.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Beräkning av uppvärmd area Tyskland vs Sverige

Inlägg av bergatorparen »

Jag fortsatte läsa lite på sajten och såg att alla de anläggningar som Värmebaronen saluför för pellets i Tyskland är beräknade täcka behovet för 4 - 6 personer och opptill 200 m2.

Eftersom en 20 kW brännare trots allt inte orkar med mer än 200 m2 i södra Sverige respektive norra Tyskland, tror jag inte att det är någon risk att denna pelletskassetten skall bli för stor - ens för en villa på knappa 100 m2 som jag har. Värmebaronen har legat efter med pelletsutvecklingen rätt så länge - Viking Bio dök ju inte upp första gången förrän 2002/2003. Innan dess marknadsfördes Comet, Joker och Star för vad de är/var: Oljepannor.

Killen jag talade med på Värmebaronen trodde, liksom vi ser i Tyskland, att framtiden kom att präglas av en samverkan mellan flera system inom samma hus, så tillvida att du kanske har pellets som huvuduppvärmning, men att denna får stöd av till exempel sol/frånluftvärmepump/ved/luft-vattenvärmepump som alla är kopplade mot samma ackumulatortank. Lite så som jag tänkt göra när pengarna medger det :lol:
Det vill säga: Först sol, så att man slipper elpatronen till varmvatten under sommaren, därefter ved så att man kan dra ner på hushållsel och även pelletsåtgången under vintern. På så sätt skulle man kunna bli mindre sårbar - tror jag åtminstone :?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar