Adios pellets?

Skriv svar
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Adios pellets?

Inlägg av Equinoxe »

Snart är det dags att göra en beställning med pellets. Jag höll på att få kaffet i strupen när jag fick se vilka ockerpriser som gäller. Vissa Neova-återförsäljare ska ha över 2500 kr/pall! Det är f*n otroligt!

För mig med 8 pallars förbrukning blir det en årskostnad på 20000 kr. När jag skaffade pellets för 4 år sedan betalade jag 13200 kr, alltså en prishöjning på "blotta" 51%. I höstas betalade jag 2100 kr/pall, dvs 16800 kr/år. Enbart på ett par månader har uppvärmningen stigit med 19%! Jag börjar inse att det är dags att göra något åt saken, precis som jag gjorde med olje-eldandet.

När jag bestämde mig för pellets så var det ett alternativ till bergvärme. Då skulle bergvärmen bli några tusenlappar billigare än pellets per år (investering som inte betalar sig lika snabbt), men idag har pellets mer en dubbelt så dyra driftkostnader. Jag lägger hellre de pengarna jag sparar på bergvärme mot pellets till att amortera av bergvärmeinstallationen. Tänk ett rent pannrum utan grovdammsugare, grovis och pelletsdamm... :) Någon som kan tipsa om vad man ska köpa för märke? IVT, Thermia eller Nibe?

Jag är oerhört tacksam att jag inte lyssnade på energirådgivaren som tyckte att jag skulle köpa en nynpelletspanna med bulkförråd istället för brännare till den gamla pannan. "Pellets är framtidens energi". HAHA!

När jag skaffade pellets så menade pelletstillverkarna att det aldrig kommer bli brist på råvaror. Trä finns i mängder och man kan återvinna skogsrester... Enbart det som lämnas kvar i skogen vid hyggen skulle räcka att värma åt alla som har pellets. Vad hände med det mumbojumbo-snacket? Jag tror däremot att pelletsbranschen känner av var smärtgränsen är för alla som investerat och mer eller mindre låst upp sig till pellets. Det handlar enbart om att suga ut så mycket pengar som möjligt ur konsumenterna.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Det svänger hela tiden så man skall helst ha en kristallkula+spågumma innan man investerar för mycket.Klart är att elpriserna gått upp och kommer att fortsätta upp. När jag investerade i pellets så var det medvetet lågbudget (18K) för att på sikt se hur utvecklingen skulle bli. Min anläggning tjänade in sig på de första två åren så nu avaktar jag fortfarande men det lutar nog åt värmepump framöver, grannen har kört en luft vattan dockad till pannan så värmepannan går igång istället för elpatronen när det är riktigt kallt och han sparar stora summor jämfört med mig. Så med en morsvarande anläggning skulle jag klara mig med 1 till 2 pallar pellets per år. Investeringskostnaden för honom var 86K sek. Billigaste blir ju att satsa på ved men med en dålig rygg så avstår jag av försiktighetssk + att det inte känns som det skulle höja husets saluvärd, det är nog begräsat med köpare som vill ha det jobbet om man skulle vilja sälja en dag.Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

Inlägg av mjansson »

Hej Håkan,
Vad har din granne monterat in för värmepump? Sitter i samma sits, ska jag köpa pellets för 18000:- eller köpa en värmepump och installera...
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Hamnar man inte riktigt i klistret om man sätter in en luft-vattenpump?
Då kan man inte ändra sig när elpriserna stiger.
För de som jag känner så har luft-vatten bara varit problem och kostnader.
Håller själv på och förbereder för pelletsinstallation i oljepannan.
Verkar mer gör det självjobb att reparera en pelletsbrännare än en värmepump.
Är inte luftvärmepump någonting att komplettera pelletsen med?
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Kommer inte ihåg på rak arm vilket fabrikat men ett av de stora svenska. Han har ialla fall inte haft något krångel på två vintrar, uteluften har tillräckligt att ge till 14-15 minus sedan går värmepannan igång och stöttar men det är inte så många dagar eller snarare nätter här på västkusten som det är aktuellt. Altenativet för mig är borra eller gräva ned slang men lösningen med en bara en låda utanför väggen förutom pump och styrsystemet i källaren är smidigt och klarar allt utom en 3 veckor om året när det är som kallast. Luft- luft har jag några på jobbet som har, en hade Panasonic typen som hade problem. Den gick sönder 3 gånger i snabb takt innan de fick ordning på den. Också de med begvärme på jobbet, 7 st, har haft sina problem, ungefär häften har haft krångel.Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

Inlägg av mjansson »

En annan fundering är ju att en VP endast ger max 50 gradigt vatten, sedan måste man toppa med pellets eller el för att ta kål på legionellabakterierna. Man kan ju inte heller räkna med ett högre medel COP värde ca 2... Så länge som pelletspriset är ca halva priset av elen så ligger ju pelletsanläggningen i samma härad, eller har jag fel!?!
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

mjansson skrev:En annan fundering är ju att en VP endast ger max 50 gradigt vatten, sedan måste man toppa med pellets eller el för att ta kål på legionellabakterierna. Man kan ju inte heller räkna med ett högre medel COP värde ca 2..
Snarare 3 i årsmedel. En bergvärmepump brukar höja tempen var 14dag för att ta död på legionellabakterierna.

Jag tycker du gör rätt som byter uppvärmningssystem Equinoxe.
En en årskostnad på 20000 kr är fördjävligt.
El priserna är på väg ner nu när efterfrågan minskar.Då höjs pellets priset?

Lite tips här kanske

http://www.radron.se/Documents/Tester%2 ... pumpar.pdf
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Hej !

Jag tycker att du ska titta på Thermias sortiment, har själv sen 12år tillbaka.Du kan läsa mer under länken nedan.Om du undrar något får du gärna PM eller mejla.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9099

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Under de år som jag eldat pellets så kan man grovt säga att pelletspriserna i stort sett följer elpriserna (förutom nu när pelletspriserna skenar).

Det innebär t.ex att OM elpriset höjs med 1 kr/kWh så höjer de stora inom pelletsindustrin också 1 kr/kWh på pellets. Värmepumpsägaren får en energihöjning på i snitt 1/3, d.v.s 33 öre/kWh eftersom han/hon kan räkna med sin COP-faktor. Jag som pelletseldare får helt enkelt punga ut med den extra kronan för varje kWh. Surt är vad det är och det känns som om pelletsbranschen är mer rutten än el-distributörerna.

Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att det har blivit såhär med pelletsen, för det är miljövänligt och husen mår bättre med en ljummen skorsten. Jag hade gärna dockat på en luft-vattenvärmepump om inte min panna hade sjungit på sista versen.

Jag har vänner och jobbarkompisar med både luft-vatten och bergvärme och jag hör aldrig att de har problem. Däremot så är det ofta diskussioner av oss pelletseldare hur vi klagar över hög förbrukning och brännarinställningar på fikaraster.
broberg skrev:Hamnar man inte riktigt i klistret om man sätter in en luft-vattenpump?
Då kan man inte ändra sig när elpriserna stiger.
För de som jag känner så har luft-vatten bara varit problem och kostnader.
Håller själv på och förbereder för pelletsinstallation i oljepannan.
Verkar mer gör det självjobb att reparera en pelletsbrännare än en värmepump.
Är inte luftvärmepump någonting att komplettera pelletsen med?
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Tjena.

Visst är det tråkigt att de höjer och höjer pellet hela tiden.
Har själv eldat med pellets sedans 2000. Jag fick då ge 1900/ton av en lokal pellets tillverkare. Idag ger jag lika mycket för en pall pellets. Men då är ju denna inte av samma kvalite som man igentligen vill ha. (smulig och lite spån i säckarna)

Men nu när elpriserna har sjukit lite. Är de någon som märkt att pelletspriset har sjunkit. Nää inte nämnvärt. Själv så känner jag precis som trådstartaren. Att det är tur att man inte lyssnat på alla kvacksallvare.

Vill jag ha billig uppvärmning å vara snäll mot miljön. Ja då kan man ju skaffa sig en svanenmärkt vedpanna. Med möjlighet till pelletseldning. Eller som ni föreslår "bergvärme" och bara köpa miljöel.
Å en varm murstock kan jag få genom en kamin lite då och då.

Ville bara skriva av mig lite. / :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Lindberg
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 16 okt, 2008 09:42
Ort: Hörnefors

Inlägg av Lindberg »

Jag funderar starkt på vedeldning. Har jag uppfattat detta rätt att 1 ton pellets motsvarar 4m3 ved? (staplad/stjälpt?)
Enligt min uträkning skulle jag behöva 32m3 ved då jag idag förbrukar 8 ton pellets. Om veden kostar 450:-/m3 att köpa så blir det i såna fall 14400:-/år och pellets ca 20000:-/år räknat på dagens priser. Kan det bli en besparing på 5600:-/år eller har jag räknat helt galet?
Parca Norah 3000 -86
Janfire Flex-a -04
Acktank 500/120 l
Egentillverkat veckoförråd - 16 säckar
Dragbegränsare KW 012
Automix 20
1 Plan med källare fr. 1967 113+113m2
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Nja du behöver ett billass med ved på en timmerbil ca 10-12 fastkubik,i stockar mätt.Låt oss säga du får betala 200:-kubiken?Då kommer ägarn till veden säga att det är ca 20 travmeter ved,han vill ha(2oo;-)kubiken=4000:-.+att man får ge nån "krona " för transporten ,säg 6000:-? Nja elda pellets,då kan man lika gärna slå på elpatron... :)


Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Lindberg skrev:Jag funderar starkt på vedeldning. Har jag uppfattat detta rätt att 1 ton pellets motsvarar 4m3 ved? (staplad/stjälpt?)
Enligt min uträkning skulle jag behöva 32m3 ved då jag idag förbrukar 8 ton pellets. Om veden kostar 450:-/m3 att köpa så blir det i såna fall 14400:-/år och pellets ca 20000:-/år räknat på dagens priser. Kan det bli en besparing på 5600:-/år eller har jag räknat helt galet?
För så liten besparing skulle jag aldrig ens tänka på ved som något alternativ. Det kostar en halv förmögenhet innan man fått in vedpanna och tankar i pannrummet. Tar väl en tio år innan man tjänat in grejorna och då kanske Innovan är både rostig och omodern. Ligga ute med pengar i onödan blir bara dyrt. Ändå värre om man dessutom lånar till pannan.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Nej! Lindberg ska väl göra som många andra!Först köpa kåken med en tillhörande gammal kombipanna.Försöka elda ved i denSen komma på att man borde skaffa en pellets brännare o bulkförråd ca 25000:- Sen behöver han komplettera med solfångare ytterligare 30-50 tusen,för att slippa elda pellets på sommarn.När pellets priserna skenat tillräckligt,kan Lindberg investera i en "modern LVpump" för ca 90 tusen installerat o klart.Men han måste bygga om kåken till en med lågtemp system först.Kostnad?? När Lindberg väl fått igång sin LV pump,har el priset i Sverige jämkats med övriga Eu.Då måste Lindberg investera i ett privat ägt vindkraftverk för att få ner sina skenande el kostnader,När Lindberg väl investerat i ett vindkraftverk så får staten för sig att beskatta vindkraften.... :wink:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Lindberg
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 16 okt, 2008 09:42
Ort: Hörnefors

Inlägg av Lindberg »

broberg skrev:
Lindberg skrev:Jag funderar starkt på vedeldning. Har jag uppfattat detta rätt att 1 ton pellets motsvarar 4m3 ved? (staplad/stjälpt?)
Enligt min uträkning skulle jag behöva 32m3 ved då jag idag förbrukar 8 ton pellets. Om veden kostar 450:-/m3 att köpa så blir det i såna fall 14400:-/år och pellets ca 20000:-/år räknat på dagens priser. Kan det bli en besparing på 5600:-/år eller har jag räknat helt galet?
För så liten besparing skulle jag aldrig ens tänka på ved som något alternativ. Det kostar en halv förmögenhet innan man fått in vedpanna och tankar i pannrummet. Tar väl en tio år innan man tjänat in grejorna och då kanske Innovan är både rostig och omodern. Ligga ute med pengar i onödan blir bara dyrt. Ändå värre om man dessutom lånar till pannan.
Jag tänkte elda i min befintliga kombi-panna (se signatur). Och skulle den faktiska besparingen bli 5600:- skulle jag vara väldigt nöjd, det är ju i alla fall en sänkning med 28%.
Parca Norah 3000 -86
Janfire Flex-a -04
Acktank 500/120 l
Egentillverkat veckoförråd - 16 säckar
Dragbegränsare KW 012
Automix 20
1 Plan med källare fr. 1967 113+113m2
Skriv svar