Vattentryck från vvb

Skriv svar
kÄLLARVAKTEN
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 01 feb, 2009 20:46

Vattentryck från vvb

Inlägg av kÄLLARVAKTEN »

Hej , jag är ny här och har läst länge..
Har problem med mitt vattentryck varmvattnet.
Om jag spolar lite varmvatten och brännaren går igång, blir det ett jätte högt tryck innan man har öppnat kranen nästa gång..
Har bytt två kranar och avstängningsventil till pannans varmvattensystem som sprungit läck pga det höga trycket, får känslan av att ju högre temperaturen i pannan blir ökar trycket radikalt innan man släpper ut det genom att öppna kran för varmvatten.. Har sänkt trycket från vattenpumpen från brunnen redan, det blir högt tryck ändå.. pannan går från 60grader till 70grader.

Någon med ideer?
Albin trio, Eurofire,
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Funkar överströmningsventilen?
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
kÄLLARVAKTEN
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 01 feb, 2009 20:46

Inlägg av kÄLLARVAKTEN »

Övertrycksventil? en blandningsventil är det ända jag har , den har jag fått packa om pga den sprang läck av det höga trycket som blir innan man öppnat varmvatten kranen i köket.. då blir trycket normalt igen ända till brännarn har gått någon gång igen och trycket blir högt. när trycket är sådär högt är kranen ganska trög att öppna.
Albin trio, Eurofire,
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Sitter det en backventil mellan kallvattenledningen och pannan eller fungerar pumpen från brunnen som backventil?
Vatten utvidgas när det värms upp.

En tankeställare. Vart tar vattnet vägen i ett vanligt system med kommunalt vatten när man värmer upp pannan? Måste ju tryckas tillbaka i det kommunala nätet en bit om man inte spolar under uppvärmningen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Ska väl alltid sitta ett ventilrör I(med backventil) på ingående kallvattenledning till alla beredare?!

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Backventiler läcker oftast. Det ska sitta en säkerhetsventil på vvb normalt på 9 bar.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
kÄLLARVAKTEN
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 01 feb, 2009 20:46

Inlägg av kÄLLARVAKTEN »

Hejsan.
Nej det sitter ingen backventil bara blandningsventilen.Man känner på röret till beredaren (tillopp kallt)att det är ganska varmt en halvmeter innan beredaren. det lär ju vara varmt vatten som expanderar bakåt. nade man en backventil borde trycket öka ännu mer efter som trycket inte kan backa längre i ledningen och då måste trycka emot kranen???
Albin trio, Eurofire,
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Jag hade det problemet på tappvarmvattnet, 300l. beredare i ena acktanken. När jag eldade på så började säkerhetsventilen att droppa och högt tryck i varmvattenledningen, säk. ventilen öppnar vid 9-bars tryck. På varmvattenledningen monterade jag en T-koppling och kopplade in ett "tryckutjämningskärl". Anslöt vvledningen i botten på kärlet som är luftfylld, bilventil i toppen för luftpåfyllning, blir som ett slutet expansionskärl. Droppet försvann, trycket är normalt stabilt i kranen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skriv svar