Menar du att skruven matar ner pellets var 20 sekund?
Min roslagsbrännare matar iaf ner pellets med 15 sekunders intervall...
Mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
ojoj... vilket huvudbry ja fick...
om detta är en "fast sykel" så får ju brännaren för mycke pellets vid varje matning... 3/4 varv går skruven, och det är inte stopp... ny urtagen + fylld...
Har du kollat hur lågan ser ut?
Kanske går den för fett om du också har lite fläkt.
Skruva i sådana fall ner matningen till ung ett halvt varv vid matning.
Kollat rökgastemperatur?
Skulle den mata för mycket,så kan ju röret fyllas om inte förbränningen hinner ta undan pelletsen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Troligen är det så att den ej orkat elda på, pga för mycke bränsle och för lite luft... men ibland behöver man en knuff i rätt riktning av kunniga
Har en rökgas på ca 220grader nu... rätt ok eller?
220grader borde vara lite högt...Verkar vara lite mer än du behöver?
Ligger själv på 150-170grader när jag har matning 2,4sec/15sec. ca. 11kwh
Fast ver inte vilken panna som är bäst...CTC 265B eller CTC Total men din total är ju ganska mycket nyare än min gamle...så borde väl vara bättre!
Mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Om skruven går 3/4 varv och 20 sekunder mellan så har du nog mycket hög effekt. Är beskrivet massor av gånget på forumet hur man mäter upp effekten på frammatad pellets.
220 grader rökgastemperatur är högt för den pannan. Har du några turbulatorer i pannan eller är rören tomma?
Du borde ordna upp bränarens inställning innan du får bakbrand.
Jag skulle försöka med att minska matningen ordentligt och stoppa i turbulatorer så att rökgastenperaturen kom ned till 160-180 grader.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Du ska inte kunna se någon rök om brännaren är rätt inställd.
Möjligtvis vid starten kan det bli lite mörkare rök, speciellt om startdosen är något stor.
hade typ samma problem som du innan och då var det kortet som var kass den brände inte ur innan och sjönk 2 grader och sen gick den igång igen och det genererade till att det blev stopp i röret osv.
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund