Wodtke Smart brummar!

Skriv svar
Solveig
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 23:14
Ort: Tullinge

Wodtke Smart brummar!

Inlägg av Solveig »

Hjälp! Vår Wodtke Smart har börjat brumma. Det låter som att den harklar sig och det typ var 20:e sekund!!! Vad kan felet vara och vad kan man göra åt det? (Har snart kört den i två år.)
Wodke Smart med vattenmantel. 750 liters acktank, 9,2 kvm plana Vitosol 100 på taket.
Solveig
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 23:14
Ort: Tullinge

Inlägg av Solveig »

Jag igen. Först brummade det väldigt sällan och oregelbundet, sen har det ökat och igårkväll (och nu) var det jätteofta. Efter att ha postat igår blev det uppenbart att det måste ha med skruven att göra. Vad i hela friden gör man om det är den?!!??
Wodke Smart med vattenmantel. 750 liters acktank, 9,2 kvm plana Vitosol 100 på taket.
ostabengt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 14:25

Inlägg av ostabengt »

Hej!

Det kan vara växellådan till skruven som låter. Kan du se/höra om det låter när skruven går?
Vattemmantlad ecoteck 16 pelletskamin
ack-tank 500 l
170m2 1½plansvilla
Höör
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Hur gammal är den? Har den digital (S3) display eller en S2 styrning med et vred för att reglera effekten?

På vår S2 styrningen har jag bytt motor som hade en skruvmotor som blockerade allt oftare. Det var bronslagerna till själva motorn som hade blivit så glappa att ankeret tog i motorn, genom att vända lager bussningen funkade den ca 6 mnd till innan problemet återkom.

Jag köpte en ny motor från Merkle-korff http://merklekorff.thomasnet.com/item/a ... 5?&seo=110 för om jag skulle köpa en av Wodtke var jag tvungen att skaffa en "S3" motor och en extra grej som blev för dyrt.

Den nya motor ser mera gedigen ut och låter betydligt mindre än den gamla.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Såg nu på dina andra inlägg att din troligtvis är från 2006 alltså några år nyare än vår. Om det ramlar ner pellets som vanligt trots brummande kan det naturligtvis också vara någon resonansljud av rökgasfläkten i plåten som du menar med brummandet. Det har vi ibland också haft.

Mvh Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Skriv svar