Rökgastemp 290 grader

Skriv svar
ekorren67
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 11 feb, 2009 11:12
Ort: SÖDERTÄLJE

Rökgastemp 290 grader

Inlägg av ekorren67 »

hej min rökgastemp ligger på 290grader hemma och en normal vecka gör jag av med 11 säckar 16kg pellets .matningjusteringen på ecotecen ligger på 5%.hur får jag ner tempen på rökgaserna?ska jag justera till minus 10 eller gå åt andra hållet och lägga den på 15%
har bott ett halvår ihuset och vill få ordning på pelletsförbrukningen.
det sitter en cirkpump commodore 180 ifrån 70 talet(6st lägen och inställd på läge 3) och tempen ut till elementen är ca 37grader.
sotar varannan vecka.
100 kwm,vattenburna element.panna norrahammar 2103 ifrån 1967 men ecotec bioline 20 brännare.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

11 säckar pellets = 880 kWh - verkningsgrad kanske 75 % = 660 kWh som kommer i elementet och varmvattnet.

660 delat på 7 dagar = 94 kWh per dag

11 x 4 =44 säck per månad blir 700 kg i månaden
Det delat med din bostadsyta 7 kg per kvadratmeter vilket är mycket.

slå på elpatronerna en dag och läs av elmätaren hur mycket pannan drar enbart på el, men glöm inte bort att kolla hur mycket hushållsel du förbrukar en "normal" dag.
Du har lite hög förbrukning men jag vet ju inte hur många som dushar i ditt hushåll. Skaffa dragbegränsare och kasta in ett par turbulatorer om du kan i pannan.

vart huset ligger i landet spelar ju in med. Men du har låg framledningstemp så så jättedåligt isolerat kan det ju inte vara, om du nu inte sitter på jätte dimensionerade radiatorer.


Edit: Enheter justerade / Roli moderator
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Ett gott råd för en bra energibesparning är en rätt storlek på dragbegränsare den är också en lönsam investering !

Mvh
Olle45
Tillverkar rökgasutrustning
ekorren67
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 11 feb, 2009 11:12
Ort: SÖDERTÄLJE

Inlägg av ekorren67 »

hej jag har 2glas fönster i hela huset och bor i närheten av stockholm.
duschen används 2gånger per dag,vinden har bara spån ca 20-30cm,ska tilläggs isolera vinden i sommar.
ska försöka montera i en dragbegränsare på rökröret direkt efter pannan,finns en lucka man kanske kan montera den på , samt kolla på hur montera turbulatorer.hur öka framlednings tempen?
har nått gammalt system med TA givare på utsidan.
100 kwm,vattenburna element.panna norrahammar 2103 ifrån 1967 men ecotec bioline 20 brännare.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har du en utegivare från Tour & Andersson (TA) och en framledningstemperatur på 37 grader så verkar du ha en automatshunt som fungerar. Framledningstemperaturen ska inte vara högre än vad som är nödvändigt och 37 grader är väldigt bra.

Turbulatorer finns nog inte på en Norahammar panna.
Möjligtvis går det att konstruera någon plåtbaffel som sätts i pannan och ger rökgaserna längre väg.

Om rökgasen blir så hög kanske brännareffekten är ställt högt.
Ställa om effekten på en EcoTec tror jag är svårt att göra själv.
Det är bara matningstid och paustid för skruven som är åtkomlig för användaren. (kanske är det ändrat på nyare modeller)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Kolla vilken effekt brännaren går på i drift (en %-siffra på displayen) till att börja med. Matningsjusteringen är till för att ändra relationen luft/bränsle och inte primärt till att styra effekten med, så det kan bli lite tokigt om man rattar mycket där. Om det sotar/ryker svart ur skorstenen under drift bör du ställa tillbaka till 0 eller kanske minus några procent, det torde i stort sett sänka förbrukningen i motsvarande grad.

För att öka/minska effekten, dvs både luft och bränsle, måste du in i en lösenordsskyddad inställningsmeny, därmed inte sagt att det är knepigt på något sätt. Även om lösenordet är en "välkänd hemlighet" är det kanske onödigt att lägga ut det i en tråd här - skicka PM eller nåt om du behöver det.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Nu har olle 45 annonserat igen
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

simon.s skrev:11 säckar pellets = 880 kWh
Vad kör du med för pellets som har ett energiinnehåll på 5 kWh/kg?

Normalt innehåller den 4,8 kWh/kg.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

en säck neova 16 kg innehåller 80 kwh, står på den ganska stort. om det stämmer eller inte låter jag vara osagt, 11 x 80 = 880.


nått mera att bråka om? :wink:
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Skriv svar