Injusterings fråga....

Skriv svar
Niklas_Kga
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20

Injusterings fråga....

Inlägg av Niklas_Kga »

Halloj gott folk!

Tänkte be om era åsikter i en fråga innan jag bestämmer mej för hur jag ska göra.

Storyn: Jag har nyligen bytt pellets typ och ville därför ha en omjustering av min brännare. Ringde firman jag köpt brännaren av, och visst, nada problem. Tid bokades och killen kom när han skulle.
Det hör till att jag tidigare kört på inställningar som jag "Känt" varit bra.. Alltså lyssnat och kikat på rökgastemp, rökens färg och hur skenet ser ut i brännaren (Det lilla man ser genom glappet i fallröret i en CTC1100 med viking bio)

Först när vi kom ner i pannrummet frågade jag om dragbegränsaren... Ja den ska vara ganska öppen hela tiden sa han och drog bak vikten en bit på måfå.

Vi började med högeffekten helt enligt boken. Killen hade inget instrument utan körde med en pump och tog typ sotprov. Det jag funderade på här var att han tog sotprovet väldigt tidigt.. Tror rökgasen stod på 120 grader. Det var ok sa han och slog direkt om brännaren till lågeffekt.

På lågeffekten tyckte han det vart väldigt sotigt så han justerade upp fläkten. Efter ett tag var han nöjd.

Jag kände direkt att jag upplevde injusteringen som lite för osäker och var negativ efteråt. Ringde till den firma min far använder och frågade hurpass bra en sådan justering är.. Jo så gjorde de ju förr så det ska vara OK fick jag till svar.

Min tanke är ju lite att det är väldigt osäkert om du inte gör exakt rätt när du justerar. Hur många pump ska du göra? Hur tätt måste det vara runt munstycket du sticker in i rökröret osv?

Kan ju tillägga att jag numera har massa oförbrända pellets i askan, pannan sotar satan och röken är inte vit, samt att det går mer pellets nu vid +2 än vid -5. Men det kanske ska vara så?

Tacksam för kommentarer!
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Hej
det har alltså åter varit en så kallad expert o justerat, vad jag kan förstå till ingen nytta

det kostade väl oxå en slant ?
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Självklart ska det inte vara så att ju varmare det är ju mer pellets går det åt!!!!

Det låter som en väldig oprofessionell "justering" du har fått och jag är ganska säker på att du nog klarar det MINST lika bra själv, om inte avsevärd bättre.

Då jag inte "kan" din brännare vill jag inte ge specifika råd men den verkar gå för fett på låg effekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Gav den nya pelletsen upphov till några driftsstörningar, eller varför beställde du en injustering?

Vad har du kört för pellets tidigare, och vad är det för ny sort?

Efter att ha testat såväl SÅBI/Neova, SBE/Agrol respektive Wisswood/VIDA i flera leveranser så upplever inte jag att brännaren behöver justeras mellan dessa större leverantörer, då kvalitén generellt är väldigt jämn.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Niklas_Kga
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20

Inlägg av Niklas_Kga »

Nej inga driftstörningar, men bytte från Laxå till Norsk pellets och märkte direkt att det behövdes justeras. Röken vart brunaktig, verkningsgraden försämrades.

Från att ha legat kring nivån 12kg / dygnet vid 0 gradigt efter att ha bytt till Norsk så låg jag nu efter "Injusteringen" på dryga 18kg och då har det varit ett par grader varmt. Tycker det är märkligt att det ska börja dra mer när man fått en justering gjord, målet var ju att sänka förbrukningen *S*

Tröttnade på det hela... Gick ner i pannrummet och justerade om efter eget tycke igår. Kollade färgen på röken, lyssnade på hur det låter i rökröret samt rökgastemp och även färgen på lågan (Det lilla man ser).
Upplever direkt att det verkar dra mindre även om det är lite tidigt att avgöra det.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Niklas_Kga skrev:Nej inga driftstörningar, men bytte från Laxå till Norsk pellets och märkte direkt att det behövdes justeras. Röken vart brunaktig, verkningsgraden försämrades.

Från att ha legat kring nivån 12kg / dygnet vid 0 gradigt så låg jag nu efter "Injusteringen" på dryga 18kg och då har det varit ett par grader varmt.

Tröttnade på det hela... Gick ner i pannrummet och justerade om efter eget tycke igår. Kollade färgen på röken, lyssnade på hur det låter i rökröret samt rökgastemp och även färgen på lågan (Det lilla man ser).
Upplever direkt att det verkar dra mindre även om det är lite tidigt.
Ja, då motiverade ju en injustering. Helt klart.

Jag tycker också att faktorerna lågans färg, rökgastemp, röken ur skorstenen samt askans utseende säger ganska mycket om förbränningen.

Sedan ska man ju ha i åtanke att med Viking Bio, med sin ojämna matning, inte alltid är helt enkel att få till en jämn förbränning på.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Niklas_Kga
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20

Inlägg av Niklas_Kga »

Tutte Gustav skrev:Hej
det har alltså åter varit en så kallad expert o justerat, vad jag kan förstå till ingen nytta

det kostade väl oxå en slant ?
Tror det ska bli runt tusingen... Har inte fått fakturan än. Är eg inte ett skit sugen på att betala den heller. Men eftersom jag redan justerat om själv så lär de ju aldrig gå med på att komma och justera om eller makulera fakturan.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Niklas_Kga
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20

Inlägg av Niklas_Kga »

[quote="GoForIt Pellets Ja, då motiverade ju en injustering. Helt klart.

Jag tycker också att faktorerna lågans färg, rökgastemp, röken ur skorstenen samt askans utseende säger ganska mycket om förbränningen.

Sedan ska man ju ha i åtanke att med Viking Bio, med sin ojämna matning, inte alltid är helt enkel att få till en jämn förbränning på.[/quote]

Jo det är jag med på iomed att den saknar intern matarskruv. Janfire ska vara enklare att få jämn gång på sägs det, men den passar ju inte riktigt så bra i min panna. Jag köpte och monterade anläggningen själv efter att ha kikat här på forumet vad folk tyckte. Det stod väl länge mellan VB och en Eurofire och någon sa att det funkade lite bättre med VB pga det grunda askutrymmet i min CTC1100.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Inte ska du betala någonting. Har du begärt injustering av brännaren så ska detta göras enligt branchstandard med ett rökgasinstument. Detta har inte gjorts. Du skall också efter injusteringen ha ett protokoll med mätvärden för O2, CO mm. Eftersom ingen injustering skett har du väl inte fått något mätprotokoll heller.
Dessutom har klanten ändrat på din förinställda dragbegränsare vilket knappast tillhör injusteringsjobbet. Ska han ändra där så ska han fråga dig först. Han hade väl inte något mätinstrument till att mäta draget med sig heller? Din ursprungliga intrimmning av anläggningen är därigenom förstörd.

Min slutsats är att du bör kräva den här firman på ersättning motsvarande kostnaden för en intrimmning av en yrkeskunnig pelletsinstallatör.

Intrimmning. Innefattar dragbegränsare, turbulatorer, brännarens matning, fläktstyrka och effekt, dvs. "allt"

Injustering eller omjustering. Innefattar brännarens matning fläktstyrka och effekt för att passa en annan pelletssort.

Med detta yrkande på ersättning för en komplett intrimmning bör du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden.

Vad håller Pellsam killarna på med numera. Finns det ingen branchorganisation som kan jobba för att skojare av den här typen får söka sig annat jobb?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Reklamera hela skiten, uppenbart har du ju lyckats bra mycket bättre själv än den där klanten som vill ha dina pengar.
Med övermatade brännar som din och min egna så tror jag att man kan lyckas väl så bra med inställningarna själv som en med en massa fancy instrument. Själv ser man ju förbränningen över tiden istället för under några skälvande minuter.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Niklas_Kga
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20

Inlägg av Niklas_Kga »

Torsten skrev:Inte ska du betala någonting. Har du begärt injustering av brännaren så ska detta göras enligt branchstandard med ett rökgasinstument. Detta har inte gjorts. Du skall också efter injusteringen ha ett protokoll med mätvärden för O2, CO mm. Eftersom ingen injustering skett har du väl inte fått något mätprotokoll heller.
Dessutom har klanten ändrat på din förinställda dragbegränsare vilket knappast tillhör injusteringsjobbet. Ska han ändra där så ska han fråga dig först. Han hade väl inte något mätinstrument till att mäta draget med sig heller? Din ursprungliga intrimmning av anläggningen är därigenom förstörd.

Min slutsats är att du bör kräva den här firman på ersättning motsvarande kostnaden för en intrimmning av en yrkeskunnig pelletsinstallatör.

Intrimmning. Innefattar dragbegränsare, turbulatorer, brännarens matning, fläktstyrka och effekt, dvs. "allt"

Injustering eller omjustering. Innefattar brännarens matning fläktstyrka och effekt för att passa en annan pelletssort.

Med detta yrkande på ersättning för en komplett intrimmning bör du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden.

Vad håller Pellsam killarna på med numera. Finns det ingen branchorganisation som kan jobba för att skojare av den här typen får söka sig annat jobb?
Du har full koll på att det du säger stämmer? Jag är för dåligt påläst för att veta mina sk rättigheter i fallet. Vore skapligt illa om jag blåser på detta företaget och det visar sej att jag bara gör mej dum...

Men det som är klart konstaterat är att:

Pelletsåtgången gick upp
Pannan vart mycket sotigare
Röken vart brun istället för vit eller värmeflimmer vid +grader.
Att killen bara tog tag i vikten på motdragsluckan och ändrade den.
Inget rökgasinstrument användes utan istället en typ av pump och filter lappar. Alltså ren visuell inställning.
Inget drag mättes.

Är ovanstående bevis nog?
Jag vill verkligen ha på fötter innan jag säger till dom att dom kan lägga fakturan i det "runda arkivet"
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Full koll vet jag inte. Det här med intrimmning och justering är vad en riktigt bra pelletsinstallatör förklarade en gång. Han förklarade också vilka värden man skulle ha på olika gaser men det har jag glömt.
Frågan är väl egentligen vad skulle den där killen göra hos dig om inte en inställning av brännaren med hjälp av rökgaserna. Vad jag förstått är det också ett önskemål från försäkringsbolagen att det finns ett protokoll från en rökgasmätning om det skulle hända något.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Niklas_Kga
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20

Inlägg av Niklas_Kga »

Jag ringde just min pelletsleverantör som mer eller mindre sågade denna injustering totalt.
Han tyckte det var jäkligt konstigt att jag inte fått ett enda dokument som talat om vad de gjort, det finns ju inga värden angivna varken före eller efter. Sedan gav han dej rätt med detta om motdragsluckan.
Summan av samtalet är att jag ska ringa dels värmebaronen för att kolla huruvida firman som var och justerade(samt sålde) utrustningen till mej är certifierade av Värmebaronen, sedan skall jag även ringa en firma som har ett riktigt instrument och få hit dom. Någon faktura från denna "hobby justerare" ska jag inte behöva betala tycker han.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Johan.H
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 10 sep, 2008 11:59
Ort: Enköping

Inlägg av Johan.H »

Niklas_Kga: Hur har det gått för dig? Löste det sig?

Jag är nyfiken, skriv och berätta. :pirat:
Villa 99+99m2 källare.
Pellux 200 och en Iwabo S2.
Skriv svar