Pelletslukt i villan, läckande murstock?

matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Pelletslukt i villan, läckande murstock?

Inlägg av matrix »

Hej

Jag ett ca 13 meters skorsten med ett hål på ca 20*20 cm. Jag har efter två år med en pelletsbrännare monterad i min parka norah 3000 (1987) börjat att få in en "pellets lukt" i villan. Jag trodde till en början att detta berodde på att vi installerade ett ganska kraftig mekaniskt frånluft system och att vi aldrig fick in luft genom gamla ventiler i samma takt som dom sugs ut av fläkten, därav skulle man få in pellets röken genom gamla ventilations kanaler från skorstenen. Ventilerna ordnade jag i somras men problemet kvarstår.

Pelletsjusteringen har aldrig varit riktigt bra men det har blivit värre sedan någon ett par veckor, det verkar som att draget i skorstenen har blivit sämre. Jag tycker nu att man kan känna pellets lukten på vissa ställen i villan och tror nu att murstocken läcker.

Så vad gör man åt detta? Jag har till en början bett att sotaren skall komma hit och kolla med sin kamera men vad gör man om det inte är ett stopp i skorstenen? lukten finns i huset och jag vill ha bort den.

Bör man installera ett insatsrör och vara tämligen säker på att det är murstocken som läcker eller skall man beställa någon typ av provtryckning av skorstenen innan dess?

Och slutligen... har någon haft något liknande problem med pelletslukt i huset?

/Oskar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om det är frisk pellets som det luktar kan det knappast vara genom skorstenen men mera självdraget(?) som går fel håll.

Hade det varit sur rök det luktade hade det kanske varit förbränningen som är så uselt inställd att det har börjat bildas löpsot.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det undertryck i huset/pannrummet så kommer det att komma rök bakvägen, Men som Icecap skrev är det pellets/röklukt du känner??
Kommer lukten från pannrummet o sprider sej ut i huset??
Kolla med tändare vid luckorna på pannan om lågan sugs in i pannan/sotluckan el om den blåser in mot rummet, Sugs inte lågan in så har du för stort undertryck i huset o måste ha mer tilluft..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Om du ändå har bett sotarn komma dit med en kamera så kan han väl lika gärna passa på att provtrycka skorstenen när han ändå är där.

//Stingray
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Mekanisk frånluft i kombination med eldkällor kan ge problem.
Har själv problem med att det kommer in rök bakvägen (via insatsen i vardagsrummet) när det är lågtryck under just vår och höst. Övriga delar på året fungerar det......

Det enda man kan gör då förutom att stänga frånluftsfläkten (inte rätt) är att öppna ett fönster och släppa in mer luft så att det inte blir undertryck i huset och röken kommer in via insatsens rökrör.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Provtryckte inte sotaren efter pelletsbrännarinstall? Det lutar nog åt fläkten som suger in utifrån..går man ute nu känner man vilka grannar som eldar pelle(luktar söt-tobak).. :bigsmurf:

Men ta dit sotarn för säkerhetsskull :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och fortfarande är det inte besvarat: vilken lukt är det.

Frisk pellets?
Rök?
Tjära?

Det är av mycket stor betydelse vilket det är då det är alldeles olika orsaker till de olika lukter.

Alltså är alla förslag egentligen totalt lönlösa eller rättare: som bäst vilda gissningar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Inlägg av matrix »

Hej

Huset är i två plan med källare, de övre våningsplanen har mekanisk frånluft och källaren har bara det gamla självdraget som ventilation. Det finns ett separat pannrum som har ventilations hål ut och en dålig inpassad metalldörr till garaget som förser pannrummet med luft.

Pelletslukten känns på lite olika ställen i huset och det luktar ganska fränt. Jag tror att det är något stopp i skorstenen eftersom jag även har problem med starterna, det blir ganska ofta gengas knallar. Lukten verkar också komma i samband med starterna.

Sotaren kommer imorgon så jag får väl rådfråga honom om varför det luktar pelletsrök på vissa ställen han borde väl veta antar jag.

Tack för alla svar.
Parka norah 3000 (1987) med Eurofire pelletsbrännare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Aha, alltså röklukt.

Låter som att det är allvarliga problem med draget, gengasbildning med påföljande explosion är mycket allvarligt men allt kan orsakas av dåligt drag.

Alltså är det frågan om alla kanaler är rensade, alla spjäll är öppna osv.

Röklukten i huset kan mycket väl vara rök som kommer ut vid explosionerna och sedan sugs in i ventilationen.

Primärt är alltså att få brännaren att köra utan problem, sekundärt att hitta orsaken till röklukten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Inlägg av matrix »

Nu har sotaren varit och kontrollerat skorstenen och han kunde inte hitta några större fel förutom att han kunde se att brännaren har gått dåligt eftersom det var mycket svart sot på pannväggar och skorsten.

Skorstenen tyckte han verkade vara ok, han provtryckte inte men trodde att det förmodligen var problem med den mekaniska frånluften som drog in röklukten i huset.

Sotaren justerade spjället lite och jag ökade fläkten på brännaren men det är ju saker jag har testat tidigare för att komma tillrätta med förbränningen. Problemet med gengasknallarna vid start har kanske med tändelementet i brännaren att göra? det har gått i ca 2 år utan att har blivit bytt, kanske kommer inte temperaturen upp när starten drar igång... jag har ett på lager och ska testa att byta det imorgon efter att jag har sett att dagens ändringar har löst problemet.

Röklukten verkar inte vara helt enkelt att komma tillrätta med men nu är det bara två alternativ kvar.

1. Murstocken läcker och ett insatsrör behöver installeras.

2. Röken sugs in genom dom gamla kanalerna till ventilationen, jag antar att man skulle kunna mura igen dessa öppningar på toppen av skorstenen eftersom dom inte egentligen används.

Någon som har några synpunkter?
/Oskar
Parka norah 3000 (1987) med Eurofire pelletsbrännare.
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Mura igen som test är kanske lite drastiskt. Men det bör väl gå att plugga kanalerna provisoriskt först för att se om det löser problemet.

Är kanalerna stora?

Du kanske kan ta en platspåse med några biltvättsvampar och trycka ner i ventilationskanalen för att testa.

Är det bara uppe i skorstenen det går att plugga? Har du inga spjäll eller ventiler i rummen som u kan stänga eller täppa till?
Jonas Bylund
matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Inlägg av matrix »

Det var ett bra sätt att testa med någon tvättsvamp med påse... tänkte inte på det. Det finns inga spjäll kvar eftersom jag har pluggat och skruvat gips över spjällen när vi renoverade och bytte ventilations system.

Kanalerna är ganska många och breda ca 10*10 cm. Eventuellt kan någon fortfarande vara i drift till källarplanet men detn används bara till förvaring, tvättstuga, pannrum och garage, det är gott om ventiler genom ytterväggen och svinkallt därnere.
Parka norah 3000 (1987) med Eurofire pelletsbrännare.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Lite OT men har du pluggat och skruvat gips över vent spjällen så kommer du förmodligen att få bekymmer med regn och fukt.
Skorstenen är ju som en gigantisk regnmätare som man inte kan tömma med enkla medel.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Även om murstocken/kanalen läcker lite vilket inte är helt ovanligt med murade så krävs det ett mindre stop/väääldigt dåligt drag eller tryckförändringar i kanalen för att undertrycket inte ska orka dra ut gaserna.
Sotarna är oftast tomtar som borde fastnat i skorstenen til jul (ursäkta), vad kollade han igentligen?
Tittade ner i pipan med en ficklampa så långt han kunde se.
Mätte undertrycket vid brännare..knappast. Kontaterade att allt är ok trots ovanligt mycket sotbildning och gengasknallar :? .

Personligen skulle jag stanna brännaren direkt om jag hade gengasknallar, det är inget att leka med. Har du otur så har du snart ingen skorsten att bry dig om längre.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag hade en liten (pytteliten) trådlös videokamera.

http://www.hobbex.se/p/pid,1578/t/product.html

Bild

Jag tejpade ihop den med en ficklampa och firade ner den i skorstenen.
Samtidigt så satt min flickvänn i vardagsrummet och kollade på TV-apparaten. När det såg intressant ut fotgraferade hon TVn med en vanlig digitalkamera. Vi höll kontakten via telefon.

Här är några av bilderna tagna ungefär 5 meter ner:

Bild

Bild

Bild

Kameran är iofs inte gratis men det är inte sotaren heller om han ska undersöka.
Jonas Bylund
Skriv svar