Hjälp med vattenmantlad Wodtke SmartIn

Skriv svar
Hemmakatten
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 16 jul, 2006 19:57
Ort: Roslagen

Hjälp med vattenmantlad Wodtke SmartIn

Inlägg av Hemmakatten »

Vi har en vattenmantlad Wodtke smartIN, dvs. inbyggnadsmodellen, som vi behöver hjälp med. Den är kopplad mot en ackumulatortank för varmvatten och golvvärme. Den installerades förra året och har körts en säsong. Under sommaren har vi använt elpatronen för att få varmvatten.

Vi har flera problem både med servicen/rengöringen och själva funktionen.

1. Nu måste den göras ren ordentligt. När den installerades så gjordes en fast installation mot skorstenen (isolerad rostfri) vilket naturligtvis inte var så bra eftersom att den då inte går att dra ut och man kommer inte åt ordentligt. Frågan är om det finns något börjligt rör som man kan ansluta till rökutgången så att kaminen kan dras ut? Eller om man tar bort klämringen vid anslutningen till skorsten (som är tätad med pannkitt) så måste sotaren göra en provtryckning varje gång?

2. Vi har inte fått tillfunktionen riktigt bra. Just nu är det en manuell shunt för varmvattnet ut till golvvärmen, men vi har en elektrisk liggandes (med utegivare). Bör den installeras? Som det är nu får man skruva på shunten när det blir riktigt kallt. Vi har innetermostater i varje run.

3. Det följde med ett veckour/termostat som inte är monterat. Som jag förstår det så skulle den kunna ställas in så att kaminen slår på av sig själv vid behov. Som det är nu kan vi bara ställa in max- och minieffekt på kaminen.

4. Vattnet i tanken går upp till 90 grader innan kaminen går ner på minimiläge. Känns onödigt mycket. Vi skulle vilja att kaminen gick ner på minimiläge, eller helst stängdes av, vid en lägre temperatur i tanken. Går det?

Vi köpte kaminen i Norge, den var mkt billigare där än i Sverige. Dessutom var Narvells extremt ovänliga och icke service-minded när vi pratade med dem innan köp. Den manual och bruksanvisning är på norska och med norska föreskrifter.

Är det någon här som är duktig på Wodtke's kaminer eller kan rekommendera någon serviceperson vi kan rådgöra med. Vi bor i Sthlmsområdet.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Re: Hjälp med vattenmantlad Wodtke SmartIn

Inlägg av aryan »

Hemmakatten skrev:Vi har en vattenmantlad Wodtke smartIN, dvs. inbyggnadsmodellen, som vi behöver hjälp med. Den är kopplad mot en ackumulatortank för varmvatten och golvvärme. Den installerades förra året och har körts en säsong. Under sommaren har vi använt elpatronen för att få varmvatten.
Hej,

Vi har också en vattenmantlad Wodke Smart men den extena modellen sen flera år. Vi har den äldre S2 kontrollen men jag mistänker att du har den nyare digitala (S3) displayn.
Hemmakatten skrev: 1. Nu måste den göras ren ordentligt. När den installerades så gjordes en fast installation mot skorstenen (isolerad rostfri) vilket naturligtvis inte var så bra eftersom att den då inte går att dra ut och man kommer inte åt ordentligt. Frågan är om det finns något börjligt rör som man kan ansluta till rökutgången så att kaminen kan dras ut? Eller om man tar bort klämringen vid anslutningen till skorsten (som är tätad med pannkitt) så måste sotaren göra en provtryckning varje gång?
Är du säkert att kaminen är fäst vid röret så att den inte kan dras fram alls? år går i princip att dras fram ur skorstenen, men det är inte nötvändigt för en stor rengörning. Skulle tro att det är likadant med den inbyggda modellen att man kommer åt framifrån för en hel rengörning även på den inbyggda modellen. Skulle behöva kola i manualen för att vara säker.
Hemmakatten skrev: 2. Vi har inte fått tillfunktionen riktigt bra. Just nu är det en manuell shunt för varmvattnet ut till golvvärmen, men vi har en elektrisk liggandes (med utegivare). Bör den installeras? Som det är nu får man skruva på shunten när det blir riktigt kallt. Vi har innetermostater i varje run.
Jag vet inte riktigt men eftersom du måste ändra shunten när det är kallt låter det som en bra ide
Hemmakatten skrev: 3. Det följde med ett veckour/termostat som inte är monterat. Som jag förstår det så skulle den kunna ställas in så att kaminen slår på av sig själv vid behov. Som det är nu kan vi bara ställa in max- och minieffekt på kaminen.
Man kan koppla in den på två sett antingen kan veckour/rumstermostaten slå på och av den helt (på inställd effekt) eller så kan den gå mellan minimiläge (20%) och effekten man har ställt in.
Hemmakatten skrev:4. Vattnet i tanken går upp till 90 grader innan kaminen går ner på minimiläge. Känns onödigt mycket. Vi skulle vilja att kaminen gick ner på minimiläge, eller helst stängdes av, vid en lägre temperatur i tanken. Går det?
Menar du vattnet i ackumulator tanken? De låter som att du behöver en termostat i tanken som slår av kaminen på den temperatur du vill ha den, de 90 graders termostat som finns i kaminen är snarare ett överhettnings skydd och inte tänkt för att modulera kaminen i normala fall.
Hemmakatten skrev:Vi köpte kaminen i Norge, den var mkt billigare där än i Sverige. Dessutom var Narvells extremt ovänliga och icke service-minded när vi pratade med dem innan köp. Den manual och bruksanvisning är på norska och med norska föreskrifter.
Vi köpte vår i Tyskland, med tysk manual, där vär den också mkt billigare särskild om man ringde rund lite.
Hemmakatten skrev:Är det någon här som är duktig på Wodtke's kaminer eller kan rekommendera någon serviceperson vi kan rådgöra med. Vi bor i Sthlmsområdet.
Jag kännde inte heller någon i Stockholm som var tillräckligt duktig så jag installerade kaminen, rören och skorstenen själv trots att det inte är mitt yrke :-)

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Hemmakatten
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 16 jul, 2006 19:57
Ort: Roslagen

Inlägg av Hemmakatten »

Tack för svar, aryan! Hade sett här på forumet att du har en Smart och hade hoppats på att du skulle svara.

Jo, vi har den nyare S3-modellen/dispalyen.

Kaminen MÅSTE dras fram eftersom man uppifrån kommer åt bl.a. luftflödesmätaren. Nu har det visat sig att med lite "våld" och ruckande går det utmärkt att dra ur rökröret från skorstenen. Efter kontroll med sotarmästare visar det sig att man inte behöver provtrycka kaminen efteråt. det skall bara vara att skjuta in den igen, ev. täta lite med keramisk massa på tub.

Ja en givare i tanken har vi pratat om. Det finns dock inget ledigt uttag (eller vad det nu kallas) på tanken. Ett alternativ är att ta bort en av de två termometrarna och använda det uttaget. Det stora problemet är att vi inte vet/förstår hur givaren skall kopplas mot kaminen eller veckouret/termostaten.

Som sagt, vi har inte förstått hur man kopplar för att få kaminen slå av och på själv vid givna vatten/tanktemperatur. Det vi har nu är att den går på deninställda maxeffekten och sedan går ner på miniläge. Detta blir oftast för varmt ändå och jag har manuellt stängt av och satt på kaminen på dagtid.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Hemmakatten skrev:Tack för svar, aryan! Hade sett här på forumet att du har en Smart och hade hoppats på att du skulle svara.

Jo, vi har den nyare S3-modellen/dispalyen.
Om du vill kan du t ex komma och titta hur vi har det inkopplat osv. Skicka ett pm i så fall.
Hemmakatten skrev:Kaminen MÅSTE dras fram eftersom man uppifrån kommer åt bl.a. luftflödesmätaren. Nu har det visat sig att med lite "våld" och ruckande går det utmärkt att dra ur rökröret från skorstenen. Efter kontroll med sotarmästare visar det sig att man inte behöver provtrycka kaminen efteråt. det skall bara vara att skjuta in den igen, ev. täta lite med keramisk massa på tub.
Jag tänkte väll att det skulle gå att dra fram kaminen om den måste. Luftflödesmätaren har jag alldrig behlvt göra rent annat än att jag suger ut evt dam där luften kommer in ii ytrymmet inder brännarkoppen. Men hos er suger kanske inte kaminen relativt damfri utomhusluft?
Hemmakatten skrev:Ja en givare i tanken har vi pratat om. Det finns dock inget ledigt uttag (eller vad det nu kallas) på tanken. Ett alternativ är att ta bort en av de två termometrarna och använda det uttaget. Det stora problemet är att vi inte vet/förstår hur givaren skall kopplas mot kaminen eller veckouret/termostaten.
Någon sådan termostat http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=879 borde funka till tanken om du tar ut en termometer. Kanske det skulle också kunna funka att använda elpatronets termostat.
Hemmakatten skrev:Som sagt, vi har inte förstått hur man kopplar för att få kaminen slå av och på själv vid givna vatten/tanktemperatur. Det vi har nu är att den går på deninställda maxeffekten och sedan går ner på miniläge. Detta blir oftast för varmt ändå och jag har manuellt stängt av och satt på kaminen på dagtid.
Kolla "Kabelplan" på sidan 51 här http://www.varmefag.no/admin/common/Get ... ileID=2495
Du kan antingen koppla en termostaten till "Eingang Min/Max" eller "Eingang Ein/Aus"

Med termostaten anslutet på "Ein/Aus" går kaminen av och på helt och hållet när termostaten bestämmer det.

Med termostaten kopplat till "Min/Max" då går den med den effekt du har ställt in när termostaten är "på" och lägsta effekten när termostaten är "av".

Vi brukar ha (rums)termostaten kopplat till på/av utan när det är riktigt kallt ute då brukar vi låta termostaten växla mellan hög och låg effekt.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

aryan skrev:
Hemmakatten skrev:Ja en givare i tanken har vi pratat om. Det finns dock inget ledigt uttag (eller vad det nu kallas) på tanken. Ett alternativ är att ta bort en av de två termometrarna och använda det uttaget. Det stora problemet är att vi inte vet/förstår hur givaren skall kopplas mot kaminen eller veckouret/termostaten.
Någon sådan termostat http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=879 borde funka till tanken om du tar ut en termometer. Kanske det skulle också kunna funka att använda elpatronets termostat.
Om du vill ha både termostat och termometer i samma "uttag" (dykrör) skulle du kunna använda något sådant:
http://www.kimo.se/produktinfo.asp?meny ... elnr=13334
Den är lite väll lyxig och nogrann men det skulle funka.

Bild

Annars denna http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=358
Bild

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Skriv svar