Vilket system skall man välja

Här diskuteras allt kring vedeldning
never2000
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 20:07

Vilket system skall man välja

Inlägg av never2000 »

Hejsan

Har haft en del trådar tidigare i olika forum om pannor och hardom snart påklart vad jag vill ha men nu Systemet på de hela!!

Där finns ju en ännu tätare djungel.

Har i dags läget Värme system direkt el samt Nunnaugna(täljstens ugn)

Har nu byggt ett Nytt pannhus.
Tänkta Värmekälla är Orlan 25 31kw eller Atmos 32 32kw samt 54 st Vakumrör (d58mm längd 1,8m)

Huset som skall värmas byggyta 80m2 med källare under hela + pannhuset 30m2

Vad är drömsystemet?
Vill inte elda på sommaren vill heller inte ha så man måste "vakta" pannan stup i kvarten på vintern.

Mvh
Fredrik
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nu vet jag inte hur din vardag ser ut men jag kan tycka att:
1)Tankarna ska räcka 2-3 dygn vid ärsmedeltemp där du bor. T ex om du vill åka bort över helgen. Här får du ta tidigare förbrukning och räkna ut hur stora tankar du behöver. (För stort tanksystem kan man nog inte ha)
2) Tankarna ska kunna laddas på rimlig tid, alltså från det att du kommer hem från jobbet och i värsta fall med ett sista ilägg innan läggdags. Här gäller också att räkna ut hur mycket pannan kan leverera så att dina ilägg fyller tankarna.
3) Val mellan pannor är nog hugget som stucket bara effekten är rätt.
4) Systemlösning är svårare beror på hur det ser ut idag, pannhus?, kulvert? Radiatorer? värmegolv? TVA? mm.

Kolla medeltempen mellan höst & vårdagjämning där du bor på temperatur.nu.
Kolla tidigare förbrukning mellan höst & vårdagjämning, då har du ett bra utgångsläge. Pannhuset kommer att bli varmt hur som helst 8) .
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
never2000
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 20:07

Inlägg av never2000 »

Go afton

1) Håller helt med dig så vill jag ha det.
2) de vore kanon
3)Effekten räcker på båda till huset så bara vilken man väljer där.
4)det är där största problemet är.
Har haft en rörkille hit idag han ansåg 2000 Liters ack e för stort
Jag håller ju inte riktigt med honom där.

Har inga vv Radiatorer nu på övre våningen så dom blir ocksp ny instalerade.

MEn system lösningen skall man satsa på 2 tankar 1 tank m.m

Mvh
Fredrik
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Du behöver en mindre tankvolym på sommaren när panelerna ska värma vattnet och en stor på vintern, detta är ju självklart.
Liten tank (typ 500l) som tekniktank och min.2000l slav tycker jag låter rimligt och laddomat 5030 som sköter tekniken emellan dessa.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja att ha flera tankar är inget att sträva efter, Fixa istället laddning på två nivåer i tanken där den övre delen kanske består av 300-500 l (hör med Roli)

Fler tankar ger en dyrare installation sen så är det bra ju förre pumpar mm man har i systemet, Fler tankar o mer rör ger ökade förluster oxå...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Drömsytemet..

En stor tank och en stor panna.
Skippa solfångarna och lägg pengarna du får över på en större tank och panna. Har du rejält med ack så slipper du nästan elda på sommaren i Man kan köra vv på sommaren med en liten el varmvattenberedare eller en el patron som sitter högt i tanken.

Och till sist byt röris.Om han tycker 2000L ack tank är för stort så ligger han nog fast i det gammla tänket att en ack tank skall vara på max 1500L.
Man kan inte ha en för stor ack
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
never2000
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 20:07

Inlägg av never2000 »

Hejsan borde inte förlusterna också bli större med 2 tankar blir ju en mycket stor yta gämfört med 1 tank.

Så ni anser då att man borde köra med 1 tank och så fixa laddningen med domdär ventilerna som öppnar vid olika temperaturer.

Köra det via värmeväxlare till 2 olika nivåer i acktanken


Och solfångarna e onödiga att skippa har dom redan på taket :)

Är det då drömsystemet? (till bästa tänkbara pris)

Utrustning som redan finns
3 cirk pumpar 54 vakumrör 1 plattvärmeväxlare
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Frågan är om det går att få till en stor tank (mer än 2kbm) med en varmhållningsdel som ska matas med effekten från knappt 6m2 solpanel?
Jag är rädd för att det blir jobbigt att hålla vv temp i en större tank med den lilla solpanels ytan. Ytan neråt i tanken blir ju även den en förlust yta med spridning av värme neråt. I en mindre tank kan hela ytan isoleras och varmhållas. Kanske 300 liter är ännu bättre som sommar tank och så köra stortanken till värmesystemet med separat solslinga i varje.
Det finns flera på forumet som har ungefär din storlek på solpanel så vi får hoppas att dom kan ge sin syn på saken.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Dom totala förlusterna blir ju ialla fall större med 2 tankar.Och dyrare.

Kanske en liten varmvattenberedare i serie efter ack som spetsar upp vv tempen som inte solen klarar av.En liten vv beredare kostar ju nästan inget och drar inte mycket ström heller.
Min 50L har 0.7kWh per dygn i tomgångförluster.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
never2000
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 20:07

Inlägg av never2000 »

Tjenare

Jag har ju redan också min nuvarande vv beredare den e på 300 liter
Om man skulle se om det går att byta ut botten delen på den och få in en solslinga dit ??

Sen om det skulle gå att få överskotts energi till den stora acktaneken.

bara lite snabba funderingar.

mvh
Fredrik
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Nu hade ju du redan solfångare men det här kanske är av intresse för någon annan som går i samma tankar.
Jag har läst en uträkning (tyvärr hittar jag inte länken nu skall leta) med en baxi 50kW och 5m3 tank utan solfångare eller en baxi 30kW med 2000l tank och fångare så skall man sett över hela året spendera mindre tid i pannrummet med 50kW pannan trots att 30kW alternativet har sol värme på sommaren.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
never2000
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 20:07

Inlägg av never2000 »

Ok
Nu ska vi se då vad ni tror om detta.

Akvaterm 2000 liters tank med 2 slingor

Kan jag koppla in den med diverse termiska ventiler mot solfångare också??
Finns det anslutningar som går att använda på den? Link till tanken www.akvaterm.fi/swe/Akva_std_vattentankar/Akva.66.html
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kör med 1 tank som är bra isolerad vilken den verkar vara den du länkat till, Dubbla slingor till vv o antingen dubbla slingor el laddning på 2 nivåer i tanken om du kör med plattvvx..
Slingorna ska vara utdragna typ som i denna http://www.stocksbro.se/produkt.htm#Anc ... anke-46566
Dessa kan med fördel vara 15 meter/st då har du bra med vv för dusch när tanken är 40° i toppen..

Om tanken är på 2000 l o är 2 meter hög så är det 500 l dom översta 50 cm..

Antingen kan du köra med växelventil el annan växel ventil som kan styra vilken nivå som ska laddas, Finns solfångarstyrningar som fixar det..

Men som sagt det skulle inte göra nått om du hade en större tank än 2 m3, Är tanken du länkat till billig el varför har du fastnat för den..
Pur isolering är bra men brukar va rätt dyr på stora tankar.. :roll:

http://www.tanksvetsv1.dana1.se/204-169 ... slista.htm
Dom tar 29600:- för en 3 m3 oisolerad tank med 4 st 15 meters slingor, 2 m2 kostar 27000:- men över 3 m3 verkar priset dra iväg.. :roll:
Dessa priser kanske går få bättre nu då metallpriset sjunkit på senare tid så det kan va ide att försöka pruta.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
never2000
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 20:07

Inlägg av never2000 »

Tackar tackar för svaret

2 Kubikaren är i största laget vad jag får in i pannrummet den är 1,2m med avskalad isolering på sidorna (fås som tillval) Pris ca 20000 med 2 slingor

Så kan man då koppla in solfångar sidan på samma rör som inloppet från pannan kommer?

Och kan man använda el patrons hålet i mitten som en laddnings punkt?

eller vad vore vettigaste?

Mvh
Fredrik
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det borde inte vara nått hinder att ansluta toppladdningen (solfångarna) till pannans laddkrets..

Såg att du skrivit o frågat på solforumet oxå vilket är bra, Kommer inte ihåg nu vem det va men nån där har solfångare o vvx med laddning på olika nivåer (Anders kanske ??) men du borde få napp på dina funderingar där...
Roli kör ju med 1800 l acktank till sina solfångare o kör med laddning på 2 nivåer men då med slingor men kan nog ge råd om detta ändå.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar