Vilken ska man ha?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Vilken ska man ha?

Inlägg av shaft »

Hej Allihopa, jag är ny här, men nyfiken på pellets.
Jag har en Albin Polar 50, lämnar 40-80kwh med 50cm ved.
Den är kopplad till 2st 750l tankar, kan stänga tank nr 2, den gör väl ingen nytta vid pelletseldning?

Vad tycker ni, ska jag gå på 16 eller 30 modellen?

Hej så länge!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du inte förbrukar stora mängder vatten/värme så skulle jag välja en 16 (dvs om du har ett relativt normalstort hus att värma), om tankarna är bra isolerade så kan du väl fortsätta att använda dom då behöver du inte köra brännaren speciellt ofta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Huset är 2 våningar + källare, 3 x 60m2.
Byggd ca 30-talet, duschar & badar badkar, ja inget speciellt.
Har legat mellan 25-30m3 ved tidigare. Radiatorkretsen är kopplad till tank nr1, 2án är bara en slavtank. TVV slinga i första tanken.

Men spelar det någon roll om man har en stor panna från början eller är det bara pelletsbrännarens effekt som räknas?

Något annat man bör tänka på?
Fabian-Bom
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
Ort: Linköping

Inlägg av Fabian-Bom »

Jag har för mig att man ska gå efter pannans effekt och multiplicera med 0.75 för att få en brännare som fungerar väl i pannan, i ditt fall alltså 30kW. Jag tror att anledningen är att pannan är dimensionerad för att ta upp värmen till vattnet på ett effektivt sätt vid det angivna effektintervallet.

Vore bra om någon kan bekräfta detta då jag inte är någon pannexpert.

Så länge tankarna är välisolerade så behöver du inte koppla bort dem. Du sparar in förlusten i sparade tändelement.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Jag har även en kamin som går ganska flitigt samt en luft/luft värmepump, så det blir lite blandad uppvärmning.

Vad kan man hoppas på för förbrukning?
Bor i södra dalarna, halvbra isolerat hus.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Vilken ska man ha?

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

shaft skrev:Den är kopplad till 2st 750l tankar, kan stänga tank nr 2, den gör väl ingen nytta vid pelletseldning?

Vad tycker ni, ska jag gå på 16 eller 30 modellen?
Sätt i en 30kW brännare,om du kör med för lite effekt är det risk att rökgastempen blir för låg.

Tankarna gör nytta,använd båda två.
Sätt en tempgivare i toppen på första tanken som startar brännaren,+ en tempgivare långt ner på andra tanken som stannar brännaren.
Starta laddpumpen med en rökgastermostat.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Jag har en termiskventil som är på 62grader idag, pumpen kan gå jämt om man vill.
Kan brännaren styra en skorstensfläkt? Om inte draget räcker till, ligger runt 8-10 utan fläkt.
Är det nödvändigt att köra mot 1500l?
Vad känar man på det? Är det kallstarter man jagar?
Om jag kör mot 1 tank, kan jag köra med lilla brännaren då?
Är det någon skillnad i verkningsgrad mellan dom två? Kanske går åt mindre pellets med en större brännare?

Ja, ni ser ju, varje svar blir till 1000 frågor.... Det är väl så här i början...

Har läst lite här på forumet, det verkar som om Bionordic är en ganska problembefriad produkt, stämmer det?

Vill man ha kvar asklådan i underförbränningen, den är ju viktig när man kör med ved, stabilare låga mm, har den någon funktion med den härtypen av eldning? Förutom att fånga upp aska.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det går åt mindre pellets om du kör med en större brännare i den pannan.
Om du kör med för liten brännare blir rökgastempen för låg + att det går åt mer pellets.

http://pelletsteknik.se/viking/install_ ... o_VG30.jpg ,30kW panna med 1800 liters acktank med vv slinga,B30 GL + bulkförråd.

Styra rökgasfläkten går att göra,men det kräver ändringar.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Det är min installatör som rekommenderat Bionordic.
Finns det någon annan brännare som ni tycker passar bättre till min utrustning?

Hur som känns det ju som om en 30kw-are är det som gäller för mig.
saaboholic
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 01:44

Inlägg av saaboholic »

shaft skrev:Jag har en termiskventil som är på 62grader idag, pumpen kan gå jämt om man vill.
Kan, kan den ju... men det känns ju lite onödigt att pumpa in 63-gradigt vatten i toppen på dina tankar.
Vitsen med att köra mot rökgastempen är ju att man slutar pumpa in vatten i tankarna så fort
pannan inte har mer att ge.
Har du ingen styrning på den pumpen lär du få långt större förluster än du oroar dig för med en eller två tankar.

shaft skrev:Är det nödvändigt att köra mot 1500l?
Nej, absolut inte, men det beror ju lite på husets värmebehov.
Med mitt behov och mina tankar så blir det bra att köra båda... då räcker det hela dan, pannan går under natten och jag har alltid varmvatten för morgonduschen.
Så det är bara att testa. På sommaren är det garanterat onödigt att köra med två tankar däremot....

shaft skrev:Är det någon skillnad i verkningsgrad mellan dom två? Kanske går åt mindre pellets med en större brännare?
Det lär inte vara någon större skillnad i verkningsgrad mellan dom två, däremot blir det ju skillnad i total
verkningsgrad (panna+brännare) skulle jag tro. Din panna är ju ett stort as så allt annat än 30kw brännaren är nog bara att lura sig själv.
Jag har en ganska liten panna men funderar ändå på att uppgradera min 16kw modell till 30kw eftersom jag vill ha upp rökgastempen samt korta laddtiderna.

shaft skrev:Har läst lite här på forumet, det verkar som om Bionordic är en ganska problembefriad produkt, stämmer det?
Det skrivs otroligt lite om den - och det kan man ju oftast tolka på ett sätt. "är det tyst är folk nöjda" ;)
Jag har bott i mitt hus i två år nu och under den tiden har jag inte bytt så mycket som en skruv.
Dom få stopp jag haft har berott på att pelletsen tagit slut (skitbrännare som inte fungerar utan pellets :lol:).
Skulle oturen vara framme så är det inte fel att brännaren dessutom har, jämförelsevis, billiga reservdelar.

//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Jag har en rökgastermostat att koppla in om man så vill, men när jag eldade ville jag inte ha den, kändes inte säkert. Om det är så att jag fått till en jäkla brasa, tankarna börjar bli fulla, fläkten slår av för att pannan är nära kok, rökgaserna går ner cirk.pumpen försöker trycka undan allt hetvatten, men då blir rökgaserna så låga att rökgastermostaten bryter cirkpumpen, med ett stromkok som följd, det var mitt mardrömssenario så jag kopplade aldrig in den, men med pellets är det ju annorlunda, man har kontroll över laddtemp på ett annat sätt så jag kanske ska koppla in den??
Pjn73
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 03 jan, 2007 22:21
Ort: Karlskrona

Inlägg av Pjn73 »

Jag kör med 30'an, i en CTC v35. Och har inga problem med rökgas temp. Ligger runt 180° C. Kör mot 2 tankar a 500 liter med laddomat 21. Som starta och stoppar på termostat. Draget står runt 22.
CTC V35, Bionordic Viking 30GL, Ladomat21, 1000liter, Motdragslucka Kutzner+Weber 012
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det går att sätta ett relä som drar när brännaren är i drift också,då blir det säkrare styrning på laddomatpumpen,jag har gjort så också på många ställen.
Men en rökgastermostat fungerar bra.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Pjn73
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 03 jan, 2007 22:21
Ort: Karlskrona

Inlägg av Pjn73 »

Kör med ctc v35'ans inbyggda styrning för oljebrännare. Funkar finfint :D .
CTC V35, Bionordic Viking 30GL, Ladomat21, 1000liter, Motdragslucka Kutzner+Weber 012
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Min laddpump är termostat styrd, så jag har ställt start/stopp på 90grader, funkar bra än så länge, laddtemp ca 95-100grader på vattnet.

Brännaren går på termostaten som styr den tryckande fläkten när jag kör med ved, kopplade ur fläkten å in med brännaren. Det har fungerat hittills då det är ganska kallt ute så det är ganska tätt mellan laddningarna.

Givaren till brännaren har jag satt mitt på första tanken & låter brännaren jobba mellan 50-65grader, då blir det ca 90grader i topp.
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Skriv svar