Hur kontrollerar man pelletsåtgången?

Skriv svar
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Hur kontrollerar man pelletsåtgången?

Inlägg av Ozcar »

Hej.

Jag har köpt en kåk med en Iwabo pelletsbrännare och en lite skruv till en plåtbinge som räcker några dagar.

Jag kan självklart räkna hur många gånger jag fyller förrådet idag och få ut hur mycket pellets som går åt. Men här framöver tänkte jag att jag skulle bygga ett mycket större förråd och då är det ju svårare att se hur mycket som går åt per dag.

Jag har testat att sätta en energimätare från Klas i Sjön på 220V-matningen till skruven men den är inte tillräckligt exakt. När skruven startar så missar den ca 1 till 1,5 sekund innan den börjar att registrera och eftersom jag matar pellets 4,4 sekunder i stöten så blir det ett ganska stort fel.

Sen har jag funderat lite på mekanisk varvräknare att sätta på skruvaxeln men det kanske finns bättre sätt?


//Ozcar
Christer_Hagglund
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 26 nov, 2004 12:11
Ort: Bergeforsen

Inlägg av Christer_Hagglund »

Jag kör med en timräknare från Clas Ohlson. Den hänger med perfekt i svängarna med min EuroFire-brännare. Det ger ju ingen exakt förbrukning på grammet, men en fingervisning iaf. Om du söker på tidigare inlägg i forumet så hittar du säkert en tråd där vi diskuterade samma sak för ett tag sedan. Det var bla någon som körde med en cykeldator på skruvens axel, och fick det att fungera bra.
_______________________________________
EuroFire -01 monterad i en TMV Alpha 2 Kombipanna -82
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Kolla tidigare inlägg om det http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=458
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Skriv svar