Kalla element på övervåningen
Kalla element på övervåningen
Fösta inlägget! Förlåt att det är så långt...
Vi köpte hus i våras. Huset har en Janfire Flex-A pelletsbrännare kopplat till en Albin kombinationspanna, en kombination som fungerar klockrent. Har ju inte behövt ha igång någon värme i elementet under sommaren men jag har låtit cirkulationspumpen gå ändå, dock "ner-shuntad" så att inget varmvatten pumpats runt.
Cirkulationspumpen är en Grundfos "standard"-pump, några år gammal. Nu när tempen har börjat krypa ner under nollstrecket ute så vred jag upp shunten för att få lite värme i elementen, och det fungerade ju bra - förutom i vissa rum. Huset är en 1,5-plans-villa med källare och det är främst på övervåningen som det inte vill bli varmt. Det finns totalt 3 radiatorer på övervåningen, ett i vardera rum (två sovrum och ett badrum). I sovrummen får jag lite värme, inte alls som i resten av rummen i huset dock. I badrummet är elementet iskallt.
Därför greppade jag luftningsnyckeln, stängde av cirkulationspumpen en timma och gick sedan ut på luftningsäventyr. Det pös mycket luft ut några av elementen, speciellt på övervåningen naturligtvis - då luften ju söker sog uppåt. Sedan slog jag på pumpen igen, i hösta läget, i förhoppning att ha löst problemet.
Men icke. Elementet i badrummet var fortfarande kallt. Så så tog jag bort termostaten för att kolla så att "termostatpiggen" inte hade kärvat fast, men det hade den inte. Den rörde sig fint fram och tillbaka men det påverkade inte värmen i elementet alls.
Det är ett 2-rörssytem i huset. Känner jag på tilloppsröret till elementet så är det varmt - men inte hela vägen upp tilltermostaten. Frånloppsröret är också någorlunda varmt, så det verkar ju onekligen som att vattnet i systemet cirkulerar som det ska.
Och då är min fundering: Kan det vara så att jag har för lite tryck i systemet? Jag har en mätare bredvid expansionskärlet för elementvattnet vid pannan. Den visar i skrivande stund ett tryck på 0,5 bar och det är ca 3,5 meter från cirkulationspumpen upp till elementen på övervåningen. Och om jag då har för lite tryck i systemet - hur ökar jag på det i så fall?
Vi köpte hus i våras. Huset har en Janfire Flex-A pelletsbrännare kopplat till en Albin kombinationspanna, en kombination som fungerar klockrent. Har ju inte behövt ha igång någon värme i elementet under sommaren men jag har låtit cirkulationspumpen gå ändå, dock "ner-shuntad" så att inget varmvatten pumpats runt.
Cirkulationspumpen är en Grundfos "standard"-pump, några år gammal. Nu när tempen har börjat krypa ner under nollstrecket ute så vred jag upp shunten för att få lite värme i elementen, och det fungerade ju bra - förutom i vissa rum. Huset är en 1,5-plans-villa med källare och det är främst på övervåningen som det inte vill bli varmt. Det finns totalt 3 radiatorer på övervåningen, ett i vardera rum (två sovrum och ett badrum). I sovrummen får jag lite värme, inte alls som i resten av rummen i huset dock. I badrummet är elementet iskallt.
Därför greppade jag luftningsnyckeln, stängde av cirkulationspumpen en timma och gick sedan ut på luftningsäventyr. Det pös mycket luft ut några av elementen, speciellt på övervåningen naturligtvis - då luften ju söker sog uppåt. Sedan slog jag på pumpen igen, i hösta läget, i förhoppning att ha löst problemet.
Men icke. Elementet i badrummet var fortfarande kallt. Så så tog jag bort termostaten för att kolla så att "termostatpiggen" inte hade kärvat fast, men det hade den inte. Den rörde sig fint fram och tillbaka men det påverkade inte värmen i elementet alls.
Det är ett 2-rörssytem i huset. Känner jag på tilloppsröret till elementet så är det varmt - men inte hela vägen upp tilltermostaten. Frånloppsröret är också någorlunda varmt, så det verkar ju onekligen som att vattnet i systemet cirkulerar som det ska.
Och då är min fundering: Kan det vara så att jag har för lite tryck i systemet? Jag har en mätare bredvid expansionskärlet för elementvattnet vid pannan. Den visar i skrivande stund ett tryck på 0,5 bar och det är ca 3,5 meter från cirkulationspumpen upp till elementen på övervåningen. Och om jag då har för lite tryck i systemet - hur ökar jag på det i så fall?
Janfire Flex-A -06, konverterad Albinpanna
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Är du säker på att cirk.pumpen går??
Den kan ha fastnat om den varit avstängd o då skruvar du bort den stora brickan/skruven mitt på pumpen o hjälper igång den med en skruvmejsel..
0,5 bar ska räcka om det bara är 3,5 meter men om du behöver fylla så har du en påfyllning nånstans vid pannan, Kolla efter kallvattenröret om det sitter nån kran i närheten av pannan..
En sak till skulle kunna va att radiatorn är avstängd på returen, Men frågan är ju varför den skulle varit stängd..
Den kan ha fastnat om den varit avstängd o då skruvar du bort den stora brickan/skruven mitt på pumpen o hjälper igång den med en skruvmejsel..
0,5 bar ska räcka om det bara är 3,5 meter men om du behöver fylla så har du en påfyllning nånstans vid pannan, Kolla efter kallvattenröret om det sitter nån kran i närheten av pannan..
En sak till skulle kunna va att radiatorn är avstängd på returen, Men frågan är ju varför den skulle varit stängd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mina returventiler skruvar igen sig av sig själv, förmodligen av variationerna i temp och tryck när elementets termostatventil öppnar och stänger. Sådär vart 3-4 år får jag skruva av täckbrickan på "knäet" efter elementet och skruva upp vetilkäglan med en bred spårskruvmejsel. Den vetilen är ju en balansering av flödet mellan våningarna samt en avstänngning om man behöver byta elementet. Så om din cirkulationspump går och termostatventilen öppnar är det läge att kolla denna ventil. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Om du drar upp ventilen (Termost) på max bubblar det i radden är det fortfarande luft....Kom det vatten när du luftade? Om inte ställ trycket på 1 bar och så det blir lite övertryck och lufta.
Mvh
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tack för förslagen!
Jag lutar lite åt att det kan ha med returventilen att göra så jag ska kolla lite närmare på det, tack för förslaget Håkan S.
Och jo, det kom lite luft och sedan vatten när jag luftade, men det var långt ifrån det tryck på vattnet (eller luften heller för den delen) som det var i de andra elementen när jag luftade dom, utan det droppade snarare än rann/sprutade ut som det gjort i alla dom andra elementen.
Jag hittade påfyllningskranen för elementkretsen och fyllde på tills dess att mätaren visade 1 bar, men det gjorde ingen skillnad på badrumselementet. Däremot upplevde jag att de andra elementen blev varma snabbare när trycket i systemet var lite högre.
Jag lutar lite åt att det kan ha med returventilen att göra så jag ska kolla lite närmare på det, tack för förslaget Håkan S.
Och jo, det kom lite luft och sedan vatten när jag luftade, men det var långt ifrån det tryck på vattnet (eller luften heller för den delen) som det var i de andra elementen när jag luftade dom, utan det droppade snarare än rann/sprutade ut som det gjort i alla dom andra elementen.
Jag hittade påfyllningskranen för elementkretsen och fyllde på tills dess att mätaren visade 1 bar, men det gjorde ingen skillnad på badrumselementet. Däremot upplevde jag att de andra elementen blev varma snabbare när trycket i systemet var lite högre.
Janfire Flex-A -06, konverterad Albinpanna
-
- Fröträd
- Inlägg: 68
- Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
- Ort: Arvika
Hejsan!
"Billiga" manometrar / tryckmätare är sällan att lita helt på, de kan visa hur som helst, spelar ingen roll om den är gammal eller ny vilket betyder att om den visar 0,5 så kanske det bara är 0,2 bar i systemet, men kommer det vatten när du luftar ska det vara OK. Nu hade du ju luftat alla element, annars kan det vara luftfickor i rören på nedervåningen också som bromsar vattnet till övre planet.
Har du termostater på ALLA element? står några eller alla helt öppna? Då kan det i så fall vara så att flödet från pumpen helt enkelt inte räcker till alla element. Prova i så fall att sätta termostaterna på läge 3 eller om du har kranar, öppna dem litegrann, max 1/4 varv, kolla sedan om du får värme till alla element! Detta är inte helt ovanligt.
Lycka till
"Billiga" manometrar / tryckmätare är sällan att lita helt på, de kan visa hur som helst, spelar ingen roll om den är gammal eller ny vilket betyder att om den visar 0,5 så kanske det bara är 0,2 bar i systemet, men kommer det vatten när du luftar ska det vara OK. Nu hade du ju luftat alla element, annars kan det vara luftfickor i rören på nedervåningen också som bromsar vattnet till övre planet.
Har du termostater på ALLA element? står några eller alla helt öppna? Då kan det i så fall vara så att flödet från pumpen helt enkelt inte räcker till alla element. Prova i så fall att sätta termostaterna på läge 3 eller om du har kranar, öppna dem litegrann, max 1/4 varv, kolla sedan om du får värme till alla element! Detta är inte helt ovanligt.
Lycka till
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
jag har haft samma problem.
Det visade sig att under sommaren (då vi köpte huset) så var termostaterna på elementen helt stängda. Nu var de inte helt nya såklart, så det som hände var att 'pliggen' rörde sig lätt men att själva ventilen hade fastnat i stängt läge.
Det slutade med att jag fick tömma systemet och ta bort radiatorventilen så att jag kunde manuellt trycka bort avlagringarna som hindrade den från att röra sig
Det visade sig att under sommaren (då vi köpte huset) så var termostaterna på elementen helt stängda. Nu var de inte helt nya såklart, så det som hände var att 'pliggen' rörde sig lätt men att själva ventilen hade fastnat i stängt läge.
Det slutade med att jag fick tömma systemet och ta bort radiatorventilen så att jag kunde manuellt trycka bort avlagringarna som hindrade den från att röra sig
Intressant att veta! Jag hade själv avfärdat just termostatfel i elementet efter att jag hade monterat bort den och konstaterat att piggen lätt gick att röra på. En fundering: när du fick bort avlagringarna, blev piggen "svårare" att röra på? Med andra ord, ska en "ren och frisk" pigg svara med lite motstånd eller ska den vara jättelätt att röra fram och tillbaka?vargis skrev:jag har haft samma problem.
Det visade sig att under sommaren (då vi köpte huset) så var termostaterna på elementen helt stängda. Nu var de inte helt nya såklart, så det som hände var att 'pliggen' rörde sig lätt men att själva ventilen hade fastnat i stängt läge.
Det slutade med att jag fick tömma systemet och ta bort radiatorventilen så att jag kunde manuellt trycka bort avlagringarna som hindrade den från att röra sig
Det lutar ju åt att det är just detta som hänt även hos oss (samma situation nämligen, köpte huset i somras - alla termostater på elementen stängda) eftersom jag har gått igenom hela systemet, testat alla ventiler, luftat, ökat trycket och maxat cirkpumpen.
Janfire Flex-A -06, konverterad Albinpanna
Om du som du säger tar bort termostaten och lägger örat nära ventilen så borde höra om det strömmar igenom den..=..(Den skall då vara helt öppen så det hörs tydligt!...Sen nålen är alltid ett motstånd ....skall gå att trycka in MEN med bra lädrad tumme...
Mvh
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag har t o m släppt in luft i systemet med flit för att framkalla lite "gurglingar" och då sörplade det på rejält i alla element - förutom i just detta element. Min dåvarande tes var att jag hade för lågt tryck så jag ökade från 0,5 till 1 bar utan någon skillnad. Nu är jag tämligen övertygad om att själva ventilen för termostaten slaggat fast på precis det sätt som vargis beskrev, så det blir till att rensa och se vad det gör för skillnad.
Janfire Flex-A -06, konverterad Albinpanna
Pinnen !
Hej
Jag brukar oxå ha problem med lilla pinnen
innanför termostaten på hösten
Den ska gå lätt och fjädra ut, litet motstånd
när man trycker in den
Jag löser detta med en liten hammare och
knackar försiktigt på på pinnen så att den
börjar fjädra
Mvh Sandviken
Jag brukar oxå ha problem med lilla pinnen
innanför termostaten på hösten
Den ska gå lätt och fjädra ut, litet motstånd
när man trycker in den
Jag löser detta med en liten hammare och
knackar försiktigt på på pinnen så att den
börjar fjädra
Mvh Sandviken
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Re: Pinnen !
Ja, tammetusan - det fungerade! Men det blev inte några försiktiga små knackningar direkt... efter ett par brutalare slag av medelmåttlig styrka fjädrade nålen ut och elementet gurglade igång. Knappt 5 minuter senare var hela elementet varmt och skönt.Sandviken skrev:Jag löser detta med en liten hammare och
knackar försiktigt på på pinnen så att den
börjar fjädra
Så - problemet löst! Tack för alla goda tips!
Janfire Flex-A -06, konverterad Albinpanna