Kalla element i huset

Här diskuteras allt kring vedeldning
acsMike
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 04 apr, 2008 18:22
Ort: Stockholm

Kalla element i huset

Inlägg av acsMike »

Hejsan,
Jag tror inte detta är off-topic med tanke på att varje stort värmesystem också har radiatorer. Och eldar med ved har man väl ofta vattenburna element, vilket jag har.

Mitt problem är att väldigt många av elementen är "kalla", dvs känns som om de är avstängda.

Vad kan ha hänt? Har de rörliga delarna i termostaten bara "skärt ihop sig". Finns det några knep man kan ta till för att få ut mer vatten i radiatorerna? (Obs, de behöver inte luftas.)

Tacksam för tips!
Mvh, Michael
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Går cirkpumpen? Om du stänger/stryper vreden på de element som är varma får du då någon värme till de "kalla"?
acsMike
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 04 apr, 2008 18:22
Ort: Stockholm

Inlägg av acsMike »

Åskar skrev:Går cirkpumpen? Om du stänger/stryper vreden på de element som är varma får du då någon värme till de "kalla"?
Pumpen går, och en tredjedel av elementen är varma som de ska.
På de element som är kalla har jag tagit bort termostaten för att manuellt försöka "öppna upp" men det tycks inte hända något.

Om man tömmer ut lite vatten via avluftningen så kommer det in varmt vatten, men det är som om det inte vill cirkulera på riktigt. Finns det fler ställen än i termostaten som man kan reglera flödet? (Jag vet inte hur man postar bilder på det här forumet.)

Tack Åskar.
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Ofta finns en avstängning/strypventil vid utgången från radiatorn (lite beroende på modell) sitter mestadels under en huv alltså en plugg fast utvändigt monterad. Kanske för mycket strypt och med tiden har allmänt smuts i radiatorvattnet stannat där och stoppar returflödet.
Det är ju ganska säkert returen från radiatorn som fallerar eftersom det fylls på med varmt vatten då du öppnar luftskruven.

Ska försöka hitta en bild för att bättre visa vad jag menar. Återkommer.

Edit/ lagt till info
Se här
http://www.rinkabyror.se/

Startsidan » Värme » Radiatorer, element, ventiler. Rulla ner och kolla "förbigångsnippel" och "returkoppling"


MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
acsMike
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 04 apr, 2008 18:22
Ort: Stockholm

Inlägg av acsMike »

Rayyan skrev:
Ska försöka hitta en bild för att bättre visa vad jag menar. Återkommer.
Yes! Tack!
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
acsMike
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 04 apr, 2008 18:22
Ort: Stockholm

Inlägg av acsMike »

Rayyan skrev:Ofta finns en avstängning/strypventil vid utgången från radiatorn (lite beroende på modell) sitter mestadels under en huv alltså en plugg fast utvändigt monterad. Kanske för mycket strypt och med tiden har allmänt smuts i radiatorvattnet stannat där och stoppar returflödet.
Ska jag öppna den och låta vattnet spruta ut en stund?

Hur skitigt ska egentligen vattnet vara?
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Vattnet kan vara kolsvart och färgen är ljusäkta och mycket svår att få bort så se upp!

Är det säkert att pumpen snurrar? Ibland kan vissa element gå på bara självcirkulation.

Vilken av anslutningarna till elementet blir varm då du luftar? Framledning eller retur?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
acsMike
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 04 apr, 2008 18:22
Ort: Stockholm

Inlägg av acsMike »

Shakespeare skrev:Är det säkert att pumpen snurrar? Ibland kan vissa element gå på bara självcirkulation.
Yes, i princip har vi ett väl fungerande system på övervåningen, och bara kalla och fesljuma element på undervåningen. Pumpen går, det tar jag på ljudet när jag ändrar hastighet.
Shakespeare skrev: Vilken av anslutningarna till elementet blir varm då du luftar? Framledning eller retur?mvh
Jag vet tyvärr inte vilken som är vilken. :oops:
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Vattnet är alltid kolsvart och det är helt omöjligt att utplåna spåren efter ett missöde, om man inte är med och torkar direkt.:( Så har det varit hos mig.

Men lätta på huven och se. Normalt ska det inte spruta vatten, möjligen några droppar som faller. Innanför huven finns en justerskruv som man kan labba lite med.

Lycka till!
mvh/rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
acsMike
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 04 apr, 2008 18:22
Ort: Stockholm

Inlägg av acsMike »

Rayyan skrev: Men lätta på huven och se. Normalt ska det inte spruta vatten, möjligen några droppar som faller. Innanför huven finns en justerskruv som man kan labba lite med.
Tar jag bort justerskruven så sprutar det. (Inga problem - det var i duschrummet ;-) )

Jag skruvade in justerskruven så lite som möjligt och satte på locket. Vi får se om det betyder något.
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Framledning SKA vara den övre.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Hej Om det är returkopplingens avstängning som avses så skall den vara fullt öppen, den är bara till för att stänga om man demonterar elementet

Ett fel som det kan vara är att ventilkäglan i ventilhuset hänger sig
om det är ett danfors kan man ta bort känselkroppen o knacka på pinnen,så brukar värmen komma,men det varar i regel inte länge förrän det hänger sig igen,i så fall får man byta både ventilhus o känselkropp

Det är oxå viktigt att kolla så pinnen går lätt i packboxen,den går att demontera utan att tappa systemet

Hoppas jag har uppfattat problemet rätt
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
acsMike
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 04 apr, 2008 18:22
Ort: Stockholm

Inlägg av acsMike »

Tutte Gustav skrev:Hej Om det är returkopplingens avstängning som avses så skall den vara fullt öppen, den är bara till för att stänga om man demonterar elementet
Jaha! Det kanske löste saken för mig. Jag visste inte vad den ventilen var till för, men nu när jag kunde plocka loss hela elementet & termostatpaketet har jag rengjort allt och smörjt med armaturfett så det tycks funka mycket bättre! Skit i rören kanske bara? Ska nu testa de andra elementen också.

Tack!
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Tutte Gustav skrev:Hej Om det är returkopplingens avstängning som avses så skall den vara fullt öppen, den är bara till för att stänga om man demonterar elementet[
Det är nog sant, men inte alltid, med somliga system balanserar man radiatorerna mha just den lilla justeringen.

Huvudsaken är att det blir rätt och fungerar som önskat.

Ha det bra. MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
acsMike
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 04 apr, 2008 18:22
Ort: Stockholm

Inlägg av acsMike »

Tack för alla svar. Nu ska vi se till att inte frysa :-)
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Skriv svar