Vilken brännare till ctc v35?

Skriv svar
Bengt
Frö

Vilken brännare till ctc v35?

Inlägg av Bengt »

Lämplig brännare till en ctc v35 5år gammal ack tank 13ooliter bostadsyta 300kvm tacksam för tips mvh Bengt
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

CTC V35 är ju en renodlad vedpanna, jag tittade på en sådan på en mässa för några månader sedan, men blev avrådd (?) av försäljaren (??) att sätta in pelletbrännare i denna (???).
Tycker det borde fungera med en framåtbrinnande i övre luckan, och då du har mycket boyta att värma så kanske du bör välja en kraftigare brännare på ca 30 kw, förslagsvis Viking B30 som verkar prisvärd.
Det var bara ETT förslag - du får säkert fler :lol:
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
RogerN
Ungskog

Inlägg av RogerN »

Tjena!
Har monterat en Viking Bio i farsgubbens CTC V20 i övre luckan och det funkar helt perfekt :D
Vi hade först en kille från Janfire hit och kollade och han ville plocka ur keramiken i pannan :shock: och montera brännaren i nedre luckan samt att han sa att det inte skulle gå att köra rökgaserna "långa vägen" underförbränning ! :?
Dock så funkar det perfekt med Viking Bio brännaren! :D
Viking B16GL/CTC 265B/Tigex 25
(Pensionerad EcoTec Compact A2 15kw)
Pjn73
Gallringsobjekt

Brännare till CTC V35

Inlägg av Pjn73 »

Någon som monterat in en brännare i en CTC V35? Några erfarenheter?
Sitter själv med en sådan panna och ska byta till pellets.
CTC V35, Bionordic Viking 30GL, Ladomat21, 1000liter, Motdragslucka Kutzner+Weber 012
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Pjn73
Gallringsobjekt

Inlägg av Pjn73 »

Jo, den manualen har jag. Men finns det någon som kör en brännare i panna?
CTC V35, Bionordic Viking 30GL, Ladomat21, 1000liter, Motdragslucka Kutzner+Weber 012
PPG
Entusiast!

Re: Vilken brännare till ctc v35?

Inlägg av PPG »

Bengt skrev:Lämplig brännare till en ctc v35 5år gammal ack tank 13ooliter bostadsyta 300kvm tacksam för tips mvh Bengt
Alternativ olika brännarfabrikanter med framåtbrinnande.

Jag föredrar Ulma 3000 effekt 20-30 kw. Bra kvalitet och har 5 år garanti eltändning. Inom 80sek efter brännarens termostat kallat på värme har brännaren tänt och brinner normalt. :)

Ni kan kolla webb: http://www.ulma.se/ulma3000.asp

MVH PPG
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Inom 80sek efter brännarens termostat kallat på värme har brännaren tänt och brinner normalt.
Detta är ju ett exakt citat från deras hemsida, är det därifrån du har fått det eller har du sett det med egna ögon så att säga ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

micke_932 skrev:
Inom 80sek efter brännarens termostat kallat på värme har brännaren tänt och brinner normalt.
Detta är ju ett exakt citat från deras hemsida, är det därifrån du har fått det eller har du sett det med egna ögon så att säga ?
Ja, rätt det är egna ögon att säga.

Jag lärd mkt om pelletsanläggning och har jobbat.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Jag har monterat en Viking B30 GL i vedluckan på en CTC V35,
funkar jättebra.
Men när jag ringde till CTC och beställde en maxtermostat,(sitter inte monterad om man inte kört på olja) blev jag avrådd att inte montera pelletsbrännare i den,det skulle bli för låga rökgaser.

Vid körning på 30kW,blev rökgaserna ca 170 grader,så man ska inte sätta dit en 16kW brännare.

http://www.pelletsteknik.se/install_ram.asp sista bilden.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

PPG skrev:Ja, rätt det är egna ögon att säga.
Om det är så att du jobbar med detta så bör du uppdatera din profil med uppgifterna nere i signaturen, se regel 6b.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Roli skrev:
PPG skrev:Ja, rätt det är egna ögon att säga.
Om det är så att du jobbar med detta så bör du uppdatera din profil med uppgifterna nere i signaturen, se regel 6b.

Jag har haft jobbat VVS och är arbetsbrist lite företag då är jag nu fastighetskötaren. Jag får tänka byta jobb ny jobb senare med bättre VVS företag då jag uppdatera profil.
Skriv svar