Alltid aktuella pelletsofferter

HeetingPoint
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 17 okt, 2008 15:22
Kontakt:

Alltid aktuella pelletsofferter

Inlägg av HeetingPoint »

Hej, jag har snickrat ihop en kostnadsfri tjänst där du som pelletseldare kan avisera ditt intresse för att ta emot pelletsofferter.

Tjänsten, som är alldeles nystartad, finns på http://www.heetingpoint.com/

Tanken är att ge pelletsåterförsäljare möjlighet att hitta dig under den korta tidsperiod varje år då du är intresserad av att få pelletsofferter.

På så vis kan du då få ett antal mejl med relevanta erbjudanden att välja på.

Vad sägs?

/Peter Odéus på HeetingPoint
Energibesiktning då: 26000 kWh
Nu: <3 ton pellets/år, 3 m3ved i vattenmantlad braskamin (hwam), ~10m2 solfångare (solgruppen), isolerad vind & 3:e isolerglas (energispararna), FTX-ventilation (?)…
Summa värme+varmvatten/126+80m2: 7000:-/år
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

:cheers: Bra initiativ :cheers:

(men det borde ändras från ton till ant pall när man väljer pall)
Thermia Biomatic 20+
Yngveax
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 apr, 2007 19:40
Ort: Östervåla

Inlägg av Yngveax »

Jag får väl testa det då!
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
HeetingPoint
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 17 okt, 2008 15:22
Kontakt:

Information på vägen

Inlägg av HeetingPoint »

Hej,

Vid 16-snåret igår samlade jag in alla som då hade bekräftat det mejl som man slutligen får från http://www.heetingPoint.com/

Informationen som ni fyllt i vidarebefordrade jag till följande aktörer på pelletsmarknaden (kom gärna med förslag på fler):

Agrol,
Bioenergi i Luleå AB,
BioHeat,
Derome,
HelsingePellets,
Härjedalens Miljöbränsle AB,
Laxå Pellets,
Neova,
Telge Energi,
SCA BioNorr Pellets,
Skellefteå Kraft AB,
Statoil Pellets,
SÖDRA Skogsenergi AB,
Sörmlast AB,
VIDA Pellets,
Vindö Byggvaror AB

Detta kommer jag att fortsätta med varje dag, med hjälp av en automatiserad rutin (den kodsnutten skall jag skapa under de närmaste dagarna).

Vidare kommer respektive aktör på pelletsmarknad att kunna logga in och hämta information från de senaste 14 dagarna (även detta kommer att vara helt klart inom de närmsta dagarna).

Kom ihåg att den här tjänsten är i sin linda. Det är inte säkert att pelletsaktörerna har rutiner för den här typen av tjänst, så var generös med tålamodet så här i början.

/Peter Odéus på HeetingPoint

P.S Joachim A: jag skall se till att pallar räknas i antal och inte i ton. Dessutom kanske det är vettigt att ha ett alternativ för storsäck (Är det någon som köper sådana?) D.S
Energibesiktning då: 26000 kWh
Nu: <3 ton pellets/år, 3 m3ved i vattenmantlad braskamin (hwam), ~10m2 solfångare (solgruppen), isolerad vind & 3:e isolerglas (energispararna), FTX-ventilation (?)…
Summa värme+varmvatten/126+80m2: 7000:-/år
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Bra idé!! :D

Det kan ta ett tag innan branschen vant sig, så vi får ha lite tålamod.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
HeetingPoint
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 17 okt, 2008 15:22
Kontakt:

Information på vägen

Inlägg av HeetingPoint »

Hej, nu har jag lagt upp en lista över pelletseldare som är ute efter offerter (för anonymitetens skull skrivs inte mejladresserna ut).

Pelletsbranschen har tillgång till den version som även har mejladresser utskrivna.

Ifall du är intresserad så finns informationen på http://www.heetingpoint.com/harvest_anonymous/

/Peter Odéus på HeetingPoint
Energibesiktning då: 26000 kWh
Nu: <3 ton pellets/år, 3 m3ved i vattenmantlad braskamin (hwam), ~10m2 solfångare (solgruppen), isolerad vind & 3:e isolerglas (energispararna), FTX-ventilation (?)…
Summa värme+varmvatten/126+80m2: 7000:-/år
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

marknadens bästa pellets

Inlägg av aryan »

Har hittills fått ett "erbjudande" / varning av Neova...
Ni har via en websida vid namn HeetingPoint.com meddelat att ni är intresserade av att köpa pellets och vill få in offerter.
Detta kan vara riskfyllt och jag uppmanar er att ta en ordentlig titt på de leverantörer som finns på marknaden, att välja den billigaste kommer att ge er problem.
Ett tips är att använda nedanstående bedömninslista för att inte springa på dåliga leverantörer med ännu sämre pellets. Det är svårt att tillverka en bra villapellets.

1. Hitta en återförsäljare i närområdet, då kan ni få hjälp om det tex behövs justeringar, både om ni byter leverantör och skaffar pellets för första gången.
2. Om du är nöjd med kvalitén på den pellets du har idag, byt inte leverantör, den ev. priskillnaden är inte värd chansningen.
3. Handla av någon av de större leverantörerna, då är du så nära en säker leverans du kan komma, kolla noga om de är medlemmar i Pelletsindustrins Riksförbund PIR. http://www.pelletsindustrin.se
4. Köp av en leverantör med stora lager, de små kommer inte bry sig om dig om det blir kallt, då tar deras pellets slut.


Gör det enkelt för dig själv, gå in på www.neova.se och välj en återförsäljare nära dig.

Skämt åsido, valet är ditt och råden är faktiskt välmenande.

Ha en härlig höst

Peter Roos
Marknads- & Försäljningschef
Telefon 036-19 86 17
Mobil 0705-33 90 40
Fax 036-71 00 92
peter.roos@neova.se Neova AB
Skolgatan 2
Box 394
551 15 Jönköping
Telefon vxl 036-19 86 00
www.neova.se

Neova utvidgar verksamheten med 18 värmeverk genom förvärv. Förvärvet medför att vi markant utökar verksamheten från att tidigare endast omfatta energibränsleförsörjning, till att nu täcka in hela kedjan av värmeproduktion. Affären är bolagets största någonsin och innebär att Neova ytterligare befäster sin position som Skandinaviens ledande bioenergiföretag.
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
HeetingPoint
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 17 okt, 2008 15:22
Kontakt:

Svar direkt

Inlägg av HeetingPoint »

Jag håller med om att du borde ta en ordentlig titt på de leverantörer som finns på marknaden, samt att de är medlemmar i en relevant organisation (exempelvis PIR).

Fördelen med HeetingPoint är att pelletseldare iallafall har en chans att få reda på vilka dessa leverantörer är. HeetingPoint kostar inget att drifta och har därför råd att vara helt neutral i denna fråga.

Dessutom kan en pelletsköpares prioritet vara en annan än lägsta pris.

Personligen vill jag veta vilka som kan leverera svanenmärkt pellets, dvs för mig kommer både pris, kvalitet och leveranstid på andra plats.

/Peter Odéus på HeetingPoint
Energibesiktning då: 26000 kWh
Nu: <3 ton pellets/år, 3 m3ved i vattenmantlad braskamin (hwam), ~10m2 solfångare (solgruppen), isolerad vind & 3:e isolerglas (energispararna), FTX-ventilation (?)…
Summa värme+varmvatten/126+80m2: 7000:-/år
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Fick samma erbjudande från neova, seriöst :shock:
Fick en välldans lust att beställa från neova nu :roll: synd bara att dom glömde att uppge priset
Thermia Biomatic 20+
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Sist jag beställde Neova så gjorde jag det från Bioshop (efter tips här på forumet) De hade bästa pris och leverans utan problem. Dessutom var pelletsen riktigt bra,
De har priser på hemsidan.
Verkar som deras sida ligger nere!
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Rayyan skrev:Sist jag beställde Neova så gjorde jag det från Bioshop (efter tips här på forumet) De hade bästa pris och leverans utan problem.
Tur att du inte visste om detta då:
Peter Roos, Marknads- & Försäljningschef Neova skrev:att välja den billigaste kommer att ge er problem.
Givetvis måste man inte ta det billigaste alternativet utan kan väga in olika saker som t ex svanen eller FSC märkta pellets, ursprungsland, transportavstånd osv precis som man gör när man väljer elleverantör.

Oseriöst svar av Neovo alltså.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Neova verkar inte vara intresserade av att ge "rabatt" till X antal kunder som beställer minst 3 ton/4 pallar styck.

När man sedan läser på deras hemsida så är de nog ännu mer "ointresserade" nu när de dessutom har köpt upp några fjärrvärmeverk.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

aryan skrev:
Rayyan skrev:Sist jag beställde Neova så gjorde jag det från Bioshop (efter tips här på forumet) De hade bästa pris och leverans utan problem.
Tur att du inte visste om detta då:
Peter Roos, Marknads- & Försäljningschef Neova skrev:att välja den billigaste kommer att ge er problem.
Givetvis måste man inte ta det billigaste alternativet utan kan väga in olika saker som t ex svanen eller FSC märkta pellets, ursprungsland, transportavstånd osv precis som man gör när man väljer elleverantör.

Oseriöst svar av Neovo alltså.

/Aryan
Det är skillnad på billigaste och bästa pris.

mvh/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Fick mejl både från Håkan Bjur ( Koncernchef) och Niklas Engström (Affärsområdeschef) igår kväll, där dom ber om ursäkt å Peter Roos vägnar.
Jag kan inte göra annat än beklaga och som Peters chef ödmjukt be om ursäkt
. Det är min förhoppning och tro att Peter skrev som han gjorde med goda
avsikter. Resultatet blev mindre bra och Du har alldeles rätt i att vi som
stor aktör bör kunna stå över den typ av kommunikation som Du blev föremål
för. Vi behöver inte, och det är på inte sätt företagets avsikt att på
något sätt försöka, skrämma kunder till oss
Får ge cred till Neova som ber om ursäkt :thumleft:, och hoppas att det inte upprepas
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jaha, du har fått en ursäkt. Får se om jag får någon också. För ett mejl från Peter har jag också fått.

Undrar om Neova läser här och har sett "våra" reaktioner ???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar