Har Neova blivit bättre??

Skriv svar
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Har Neova blivit bättre??

Inlägg av Becker »

Hej på Er pellets eldare!

Jag undrar om någon har märkt om Neova har blivit bättre? Alltså har dom mindre spån och damm i sina påsar nu? Förra säsongen så var Neova-påsarna "fulla" med damm... :(
Jag råkade då träffa Neovas chef på jobbet, och han var medveten om problemet. Och han sa också att det skulle åtgärdas.
Så? Har det blivit bättre??
Eller ska man fortsätta med byggmax 15 kilos säckar... dom har varit klart bäst. Och billigare! :shock:
Jag framförde även detta till Neova: att jag kan köpa en(!) säck hos byggmax och få ett bättre kilopris än om man tar hem 4 pall Neova. Även detta skulle man "-Titta på"... Men där hände det ju inte så mycket....
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Jag har precis börjat elda med pellets, så jag kan inte säga hur de var innan, men fick med ca 20 säckar Neovapellets med brännaren.

Jag tror inte jag hittade något spån alls när jag hällde ner dem i förrådet, vilket väl får anses vara bra?


Mvh Patrick
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Har kört några pallar pellets från Neova och jag tycker inte de är spåniga eller dammiga överhuvudtaget. Det där med damm och smulor är nog väldigt beroende var i en sändning man får sina säckar ifrån. Min åsikt är att det minst sagt verkar som rena lotteriet vad man får. Jag har inte kört nått annat pelletsmärke så jag har inget att jämföra med men Neova har funkat bra hos oss än så länge.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
LW
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 19 okt, 2007 18:44
Ort: Falun

Inlägg av LW »

Jag har kört med Neova i två år och inte haft något spån i det alls.
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag köpte Neova (16 kg säckar) i början på året och den är riktigt bra.
Mycket bättre än tidigare leveranser.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Har enbart kört neova delvis 4pall hemleverrat och delvis åkt och hämtat säckvis hos annan leverantör.

Som du säger var det riktigt dammigt och jäkligt förra året men i år förra leveransen var den riktigt fin tyckte jag allt.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

Inlägg av Flexifuel »

Kvaliteten på neovapellets beror på var den är tillverkad. De som är lyckliga får den som är framställd hos Luleå Bioenergi!!! De mindre lyckligt lottade får väl i stora drag enbart pellets från Vaggeryd.

Den från Luleå har en väldigt kontrollerad tillverkningsprocess och enligt hörsägen från andra tillverkare en bra kvalitet.
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

håller med denna sändning i år är bättre än förra året köpte samma tid i fjol :D
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Flexifuel skrev:Kvaliteten på neovapellets beror på var den är tillverkad. De som är lyckliga får den som är framställd hos Luleå Bioenergi!!! De mindre lyckligt lottade får väl i stora drag enbart pellets från Vaggeryd.

Den från Luleå har en väldigt kontrollerad tillverkningsprocess och enligt hörsägen från andra tillverkare en bra kvalitet.
Mina leveranser kommer från Sandviken

Klippt från Neovas hemsida:
http://www.neova.se/index.php?id=205
"Neovas pellets tillverkas av sågspån utan bindemedel eller andra tillsatser. Tillverkning sker i våra fyra fabriker, i Småland, Östergötland, Gästrikland och Hälsningland"
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

Inlägg av Flexifuel »

Transport från Lule och omlastning i Främlingshem.

Tillverkning = egen tillverkning .. ej legoinköpt och packad pellets.

Samma som Telge Energi som legofylls i Vaggeryd.

Smålandspellets gjorde tex Statoilpellets ett tag trots att Statoil har(hade) en stor anläggning i Säffle.

Det står 8 000 pall 3 mil från Korsberga med sådan pellets som ej får säljas... Måste packas om till storsäck eller nya småsäckar.

Det som står på förpackningen är inte det samma som egen tillverkad pellets. Men det är ju samma förfarande med oljeraff. Samma bensin cisternerna men ute på macken är det olika...
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar