Synpunkter om överdimensionerad pelletsbrännare?

Skriv svar
Jon Lord
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 03 sep, 2006 00:49

Synpunkter om överdimensionerad pelletsbrännare?

Inlägg av Jon Lord »

Hej!..

Jag kör med en Calmar V33 med brännaruttag i sidan och har tänkt stötta in med pellets när jag är bortrest.
Pannan är ju på 40 kw, de flesta brännare ligger på runt 20. vilket ger risk för låga rökgas temp mm i skorsten..
Vad tror ni om att montera 50kw brännare? (Har en på lut) Blir det att elda 10 kw för kråkorna?.. eller kan det rent av vara skadligt?

Vädra gärna era åsikter och erfarenheter
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Visst kan du köra med en brännare på 20 kW men du kommer få "för" låg rökgastemp med kondensproblem om du inte plockar ur några turbulatorer vilket blir lite extra jobb, Så du skulle haft ca 30 kW inmatad effekt vilket kanske går ställa ner 50 kW brännaren till..
Att köra på 50 kW rekomenderar jag inte då det lär gå mycket värme till kråkorna...

Vad är det för brännare??

Annars vet jag några som kör med Ctc/Aritherm brännare (bequem 20D) uppgraderade till 25 kW, Den har även inbyggd acktankstyrning så det är bara att stoppa in givaren under isoleringen el dykrör på tanken o välja start/stopptemp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Hej!

Det enklaste är att plugga/täcka för tuber och ta ur turbulatorer om du har några monterade, då minskar du eldytan och ökar rökgashastigheten i de öppna tuberna, om du nu inte har 40kw effektbehov. Hur många du ska täcka över får du prova dig fram till.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Har du inga acktankar kopplade till den pannan,det styr ju effektbehovet.
Det står inte i signaturen vilka grejer du har?
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Acktank har inget med effektbehovet att göra vid pelletseldning, Acktanken behövs då endast för vv.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar