Albinpanna + bequem 20d

HRW
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 20:56
Ort: Luleå

Albinpanna + bequem 20d

Inlägg av HRW »

Jag har en albinpanna från -79 som är körd på olja till för något år sedan av tidigare husägare dom verkar även ha eldat en viss del med ved också. senaste året (kanske längre) har den bara gått på elpatron. Jag har nyss köpt huset och kör med elpatron just nu för att få varmvatten och viss värme. Men det börjar redan kännas att det går för mycket pengar på el så annan uppvärmning måste in snarast.



Nya frågor längre ner i tråden!!


Spec på pannan.

Albin
Villapanna 20 F
Tillv. år -79
Effkt Mcal/h 12-20
Arbetstryck 1k/cm3 1,5 eller 21,5 (skylten var skadad kunde ej se vad det egentligen skulle vara)
Drifttemp 120 grader C
Bered. vol. 90
Bered. arb. tr. 9,0

Eldstadens storlek.

Djup 49cm (till luck kanten)
Bredd 18,5cm
Höjd 23,5cm (vid öppningen)
Höjd till gallret inne i eldstaden 31,5cm.
Senast redigerad av HRW den sön 02 nov, 2008 23:42, redigerad totalt 7 gång.
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
MR-T
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 23 maj, 2007 19:23
Ort: Haparanda
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Baxi.se har en databas för pannor med pelletsbrännare. Där kanske du hittar info om kombinationen.
Nymo Calero 200 brännare
Egentillverkad pelletspanna TBO HEATING :-)
Mafa mini
4 vägs shunt ESBE med ESBE ställdon Thermia styrning
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
HRW
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 20:56
Ort: Luleå

Inlägg av HRW »

Ingen som har några tips? Eller kan tipsa om någon annan brännare?
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Om det är en vanlig kombipanna från -79 så kanske en 30 kW brännare är för kraftig, du behöver inte mer än halva den effekten. Acktank är nog en onödig investering om du inte får en bra tank mycket billigt.
Titta i de olika trådarna om olika brännare så får du veta vilka problem som är vanligast hos olika brännare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
whynot
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 03 feb, 2007 12:28
Ort: Norrut Boden

Inlägg av whynot »

Har en gammal Albinpanna som jag satte dit en Bequembrännare i för 5 år sen, gjorde om luckan så jag kunde flytta ner brännaren så lågan inte slår i taket. Kör på ~5kW effekt i den mer behövs inte har ju ~lika kallt eller varmt som Du. Skulle inte välja en annan brännare för fördelen med en undermatad är att man inte behöver göra rent någon kopp bara sota ur pannan var 5-6 vecka på vintern. Sen är den inte känslig för spån som det blir när man får hem pellets i bulk så nästan bara fördelar med den.
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Hög effekt

Inlägg av pannlover »

Hallå! 30 kw kanske är för hög effekt på din panna.Men du kanske kan reglera den på brännaren. Det beror på hur förbränningsrummet är utformat samt vilken effekt som anges vid oljeeldning. du kan ta ut ca hälften tror jag. Pelletsröken kräver större volym än oljeröken. Själv har jag en Albin trio 330 som jag kör på max 12-13 kw, just nu 11kw men jag klarar mig. :D
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
HRW
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 20:56
Ort: Luleå

Inlägg av HRW »

Hej, okej tror att det är 20kw vid olje eldning så då kan jag alltså ta ut 10kw? tror inte 30kw brännaren går att justera ner så lågt så då får jag leta mig en "mindre" brännare alltså..
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
HRW
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 20:56
Ort: Luleå

Inlägg av HRW »

Nya frågor då baxi 30kw planerna är skrotade.. Nu vill jag ha tips på brännare. Ska jag välja en "framåt" eller "uppåt" brinnande brännare?

Jag får ju för mig att jag ska välja en framåt då det är en olje panna och att det liknar en oljebrännare mest, men jag kanske har fel?

Finns det några brännare man ska undvika? tänkte om det finns brännare som har haft mycket problem? eller brännare som fungerar osäkert vid strömavbrott/uppstart efter strömavbrott?
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag ska inte sia om den fungerar i din panna men jag bytte min oljabrännare till en Janfire NH och har sedan haft den som enda värmekälla utan problem.

Jag har den i "oljahålet" och den har lågriktare som gör den framåtbrinnande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nu vet jag inte vad du menade med höjden på 23.5 cm ? är det fritt utrymme ovanför luckkanten eller vad ?

Med 49cm djup så borde det funka fint med en framåt brinnande brännare i alla fall, de flesta tillverkarna har information om vilket utrymme som behövs i pannan för att deras brännare ska funka.

Skillnaden är egentligen rätt så liten och så länge det finns utrymme i pannan för lågan så tror jag inte det har speciellt stor betydelse och det brinner framåt eller uppåt.

De flesta brännarna på marknaden idag verkar funka bra, Eurofire har haft en nackdel att där inte varit någon renblåsning vid uppstart vilket kan vara vanskligt vid strömavbrott men enligt uppgift här så har nya Eurofire fått detta åtgärdat, Viking Bio har ju dom klassiska brännarrören som (i vissa fall) äts upp och får räknas in i underhållskostnaden.

Infraheat är kanske inte så vanlig, men den har manuell tändning vilket inte är så roligt, sen går den i och för sig att köra på 12V vilket kanske kan vara intressant om man vill kunna köra den vid strömavbrott.

Vad man kanske ska se upp med är att många försäljare (exempelvis Rinkaby Rör) har äldre brännare liggande på hyllan som är ett eller två år gamla och dessa kan ju då ha äldre mjukvara, och eftersom det inte är den senaste modellen så tycker jag att bör kunna pruta lite priset åtminstone (eller begära att få senaste modellen) i sådant fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
HRW
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 20:56
Ort: Luleå

Inlägg av HRW »

micke_932 höjden 23,5cm är i öppningen och ca 5cm in..

Har 2st brännare jag funderar på nu en janfire flex-a och en kmp px21 då dessa verkar ligga i hyffsat pris både nya och begagnade.Blir det en begagnad så blir det en som är max 2-3 år gammal. Så nu vill jag veta för och nackdelar med dom båda brännarna?

Såg att janfire brännaren gick att beställa med framåt och uppåt brinnande låga, är det någonting som man lätt kan byta mellan (om man köper en begagnad som är utav fel modell för min panna) eller är det 2st helt olika brännare?
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Samma brännare, finns med lågriktare (blir framåtbrinnande), lågriktare 30° (gissa själv på riktningen) eller utan lågriktare.

Lågriktaren är en stålplåt som man kan "lägga över"
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Varför funderar du på så gamla konstruktioner? Jag tyckte det var ett bra steg framåt när jag bytte upp mig till en modern digitalstyrd brännare som jag kan justera själv. Ska man justera den gamla tekniken med potentiometrar bra så ska det helst vara en installatör som tar betalt så fort man byter pelletssort. Blir dyrt i längden.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
HRW
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 20:56
Ort: Luleå

Inlägg av HRW »

Jag har ingen aning om skillnader på olika brännare förutom att jag kan se skillnad om det är framåt eller uppåt brinnande.

Jag har även noll efarenhet av pellets eldning. Så det är därför jag frågar här, alla tips är välkomna. Finns det bättre brännare till samma pris?

Sen har jag inte tänkt ha just den här pannan och brännaren någon längre tid 1-3 vintrar max. Har tänkt göra en serieös uppvärmningsanläggning i garaget då det är färdig byggt, så jag vill komma hyffsat billigt undan, men ändå få mig en helt okej och fungerande anläggning som inte behöver så stort underhåll, då jag har fullt upp med att jobba, renovera huset och bygga garage.

Det jag egentligen är ute efter är bästa möjliga brännare till lägsta pris. ny eller begagnad.
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Jag köpte mig en begagnad Pellx från typ -00 och satte in i min panna i våras. 5500 kr med mafa förråd gav jag för den. Hur nöjd som helst, fungerar kanonbra.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Skriv svar