Skadas pellets med 90º rörböj?

Skriv svar
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Skadas pellets med 90º rörböj?

Inlägg av MobbA »

Jag ska bygga bulkförråd och tänkte ha så att jag monterar på ett rör på utsidan av huset vid inblåsning då det är ca 15meter till vägen.

Problemet är att jag måste montera en 90º rörböj.
Jag har sett att Mafa (se länk nedan) har två olika rörböjar, en med 290mm radie och en med "lång" radie.
Det jag undrar är om pelletsen skadas mycket vid inblåsning med en rörböj med 290mm radie så att man bör använda den med "lång" radie.

http://www.mafa.se/pdf/Bestallning_mate ... e_2008.pdf
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Som du kan se i mitten av den här tråden,så har jag ett hembyggt blåsrör med en kort böj och det har funkat i 3 år.En större böj är att föredra,men vill man inte att det skall sticka ut för mycket,så går det bra med den korta.Skall du ha böjen permanent i väggen,eller ska du ha nån snabbkoppling så det går att ta bort böjen när du fyllt färdigt?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

För mig ser jag att pellets kan skada sig vid 90º som man piskar på än om man har 2x45º mellan avstånd med raka rör eller 3x30º då har man lite lång "långsam" kurva än 90º som vinkel.
Det var bara jag tänker så.
Men ni klarar sig problemlösning säkert.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

Taxen skrev:Som du kan se i mitten av den här tråden,så har jag ett hembyggt blåsrör med en kort böj och det har funkat i 3 år.En större böj är att föredra,men vill man inte att det skall sticka ut för mycket,så går det bra med den korta.Skall du ha böjen permanent i väggen,eller ska du ha nån snabbkoppling så det går att ta bort böjen när du fyllt färdigt?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Min första tanke var att endast ha röret monterat vid inblåsning för att sedan plocka bort det, och då skulle man kunna ha den långa böjen. Men nu börjar jag fundera på att montera det permanent, ett problem jag har är att röret då passerar precis utanför ett källarfönster till min gillestuga och det kanske inte är så skoj...

Jaja tack för svaren iaf...nu ska jag bara bestämma mig för vilken lösning jag ska välja :)
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Skriv svar