Hur montera shuntmotor på denna shunt?

Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Hur montera shuntmotor på denna shunt?

Inlägg av johansjostrand »

Bild

I den kompletta vedpanneinstallationen valde vi thermomatic ERA som reglerutrustning istället för den automix vår installatör betydligt hellre ville sälja. Anledningen till vårt val av themomatic är dess goda rykte på alla förekommande forum samt egna och nära vänners goda erfarenheter.

Redan tidigt i installationsskedet ifrågasatte jag hur shuntmotorn skulle monteras då shuntenventilen enligt bild helt verkar sakna de monteringshål som annars är så vanligt förekommande.

Mina misstankar verkar vara bessannade och någon shuntmotor har ännu inte kunnat monteras.

Citat från Esbe:s hemsida
VRG130 kan enkelt motoriseras med ställdon serie ARA600 och har utomordentlig reglernoggrannhet tack vare det unika gränssnittet mellan ventil och ställdon.

Som jag förstår det verkar det bara vara en viss typ av shuntmotorer som passar mot denna shunt.

Installatören försvarar sig med, citat -"Du skulle inte valt den där skit- shuntstyrningen utan tagit en automix istället" Dvs att det är thermomatic ERA som är annorlunda utformad. Vad jag kan se skulle den passa utmärkt på en traditionell Esbe-shunt med de fyra hålen.

För tillfället är det ingen som vet om motorn kommer passa eller ej och om det blir nödvändigt att byta shuntventil eller finns någon typ av adapter.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

finns adapter till den :D
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Kelvin »

Passar Automix överhuvudtaget på Esbes nya shuntar?
Till ERA finns adapter så vitt jag vet...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur montera shuntmotor på denna shunt?

Inlägg av Roli »

johansjostrand skrev:Installatören försvarar sig med, citat -"Du skulle inte valt den där skit- shuntstyrningen utan tagit en automix istället" Dvs att det är thermomatic ERA som är annorlunda utformad. Vad jag kan se skulle den passa utmärkt på en traditionell Esbe-shunt med de fyra hålen.
Tror inte att Automixen som din "rörkrökare" föreslagit hade passat speciellt mycket bättre på den shunten. Har för mig att både Thermomatic och Automix har liknande infästningar. Skilladen hade väl varit att han då inte hade kunnat gnälla.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Bengan4567
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 28 maj, 2005 23:38
Ort: Skövde

Hur montera shuntmotor på denna shunt?

Inlägg av Bengan4567 »

Kanske denna länk kan hjälpa dig :lol: http://www.termoventiler.se/default.asp ... &u1_ID=201

Hälsningar Bengt
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

på min passar simens shuntmotor med adapter
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Re: Hur montera shuntmotor på denna shunt?

Inlägg av johansjostrand »

Bengan4567 skrev:Kanske denna länk kan hjälpa dig
Tack tack! Precis vad jag sökte efter. Vi ska se vad installatören säger när han får se detta. Hans senaste utsaga är nu att vi har fått fel shuntstyrning. Trots att vi beställde thermomatic ERA och har den liggande här framför nosen hävdar han att det inte är rätt ändå...
Hmm... får det verkligen gå till såhär?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Då har vi talat om för installatören att det enligt thermoventilers hemsida finns en moteringssats till de nya esbe shuntarna. Svaret blev, citat -"Jag skiter i vilka bilder ni plockar fram på internet för den passar inte på den shunten ändå"
Att det ska vara så svårt att få skiten färdigt... Tur att det inte är uppvärmningsäsong så man behöver använda sina prylar...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Den installatören verkar ju "väldigt" intresserad av bli rekommenderad till fler kunder.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

johansjostrand skrev:Då har vi talat om för installatören att det enligt thermoventilers hemsida finns en moteringssats till de nya esbe shuntarna. Svaret blev, citat -"Jag skiter i vilka bilder ni plockar fram på internet för den passar inte på den shunten ändå"
Att det ska vara så svårt att få skiten färdigt... Tur att det inte är uppvärmningsäsong så man behöver använda sina prylar...
Be honom att själv ringa till Termoventiler och fråga. Jag gjorde det själv när jag var osäker på vilken monteringssats jag skulle ha och de var väldigt hjälpsamma till skillnad mot vad din installatör verkar vara... :?
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Följetången fortsätter...
Idag fick svärfar den nya shuntstyrningen och nu skulle det minsann vara rätt. Thermomatic ERA återtogs och i nya paketet fanns en esbe ARA600 reglermotor och inget annat. Nog passar den säkert på shunten, men vad ska man med enbart den till utan några givare eller andra tillbehör? :-)
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Men för jisse namn, kan ni inte be termoventiler å skicka över monteringssatsen som informationsmateriel till den stackars installatören eller nåt :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Hmm... Det fanns tydligen ingen monteringssats som passade till shuntstorlek 25. Det som gäller nu är således en esbe shuntmotor som passar och den ska styras av reglersystemet Thermomatic Combi. Det verkar ju trots allt som att det skulle funka... :-)
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Ingen monteringssats som passar till en entums shunt ?, nu börjar jag istället undra om thermoventiler blivit tokiga, 25 är ju inget direkt ovanligt i dimension.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

snillet skrev:Nu börjar jag istället undra om thermoventiler blivit tokiga, 25 är ju inget direkt ovanligt i dimension.
Fanns nu till flera andra och skulle komma till storlek 25 efter semestern....
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Skriv svar