Norsk färg?

Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Norsk färg?

Inlägg av Dave »

Hej!

Skall måla om gavelspetsarna i sommar, de är idag helt svarta av svartmögel. Grannen målade om för två år sedan och har börjat få svarta mögelfläckar igen :cry:

Har för övrigt ädelputs med pigment, det och spetsarna (som är i trä)gjordes -00...putsen är som ny, träpanelerna är en sorlig syn....

Funderar starkt på att införskaffa färg med mer resistenta ingredienser, har hört att i Norge finns det sådan färg eller tom. tillsatser att hälla i vår färg...någon som vet något om detta ??

Tänkte kolla med Er pelletsbröder/systrar innan jag ger mig in i Googles underbara värld.

Nu kommer en del att skrika halsarna hesa, men jag vet inte om man är så miljövänlig genom att måla med snälla färger och istället tvätta vartannat år med vad det innebär och desutom går det åt mer vatten/el/bränsle när man gör detta?!? Båtfolket kanske håller med?

MVH// Dave

P.S Visst är vädret underbart, tyvärr så dricker man ÖL därefter :shock: D.S
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Intressant ämne som du tar upp.

Färgerna skall ju "bara" bli mer och mer "miljövänliga" med påföljden att fasaden (eller dylikt) måste tvättas med jämna mellan rum.

Undrar vad som är miljövänligast i det långa loppet:

"Gammal" hederlig färg (som den var innan miljöanpassningen) som målas om vart tionde år.

eller

Ny "miljöfärg" som måste tvättas med 2-3 års mellanrum med diverse konstiga medel under sin tioåriga livslängd.


Jag håller på det första alternativet...........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Va det zink man ska blanda i färgen :roll:
Svågern sa ifjol vad det va men jag ska höra med han igen om det va zink, Tydligen va det lätt iaf att fixa så färgen blev som för..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har samma problem.Jag tänker blanda i lite BORACOL i färgen i forsättningen och se om det blir bättre
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Zink vet jag inte...har en kompis som blandar i koppar i båtfärgen, det växer inga havstulpaner där inte :roll:

Boracol har jag hemma, har också funderat på att blanda i det, det är ju svampdödande och har en ganska ok miljövärde.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Förra året var det en som målade sin båt med nått rävgift nere vid hamnen (skulle nog vara bra mot havstulpaner och annat skit som fäste på skrovet), i alla fall så blev det en fläck på marken i samma storlek som båten där det än idag inte finns ett enda grässtrå kvar, bara grus. :shock: :? :lol: om den var köpt i norge vet jag inte...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Ett tips kan faktiskt vara at kolla med färghandlaren om det finns något tillägg att köpa och blanda i. Någon påstod att det var OK för privatister men inte för företag.....varför nu det ska vara så förstår jag inte men värt en koll.
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Har också hört om att det finns tillsatser, skall kolla detta...

Tack för tipset

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

micke_932 skrev:Förra året var det en som målade sin båt med nått rävgift nere vid hamnen (skulle nog vara bra mot havstulpaner och annat skit som fäste på skrovet), i alla fall så blev det en fläck på marken i samma storlek som båten där det än idag inte finns ett enda grässtrå kvar, bara grus. :shock: :? :lol: om den var köpt i norge vet jag inte...
Man kanske slipper klippa gräsmattan... :wink:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

mm Åka upp till halden förra året och inhandlade en flaska som skulle vara både giftig och skitbra i färgen.

Tydligen var det lite olagligt att blanda i den i färgen också så det var lite hysch hysch när jag ringde och pratade med säljaren...

Iallafall så hälda jag i det i en billig färg från byggmax som jag tänkte jag kunde prova på garaget (kul att jämföra hur det blir mot huset som vi målade året efter utan tillsatser och med bra färg demi dekk)

Liktförbaskat har det kommit mörka fläckar på vita färgen på garaget, huset har det inte hunnit bli någe på då det bara gått 1år.
vet inte om det är mögelfläckar eller skitfrån regn, träd osv.

Så undran är, hjälper alla dessa bra att blanda i saker hemmakok eller köpt.
menar tryckimpregnerat virke borde ju stå emot saker men ändå blir det alger och shit uppepå.

är det inte så att vi har fått mer skit i väder och natur istället för att som alla påstår färgen är sämre(även fast den är det)?
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är väl pollen som gör att det blir svarta fläckar. Svart möggel

Tjejen har några buskar och brevid dom verkar det lättare bli svart.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Ett tips kan faktiskt vara at kolla med färghandlaren om det finns något tillägg att köpa och blanda i. Någon påstod att det var OK för privatister men inte för företag.....varför nu det ska vara så förstår jag inte men värt en koll
Det stämmer säkert, om du tar till exempel billack så får distributörerna bara sälja vattenbaserad lack till företag medan vi "privatister" fortfarande får köpa lösningsmedelbaserade lacker.

Detta beror ju helt enkelt på att det har tillkommit massa nya regler för utsläpp osv som företag måste uppfylla medan det (ännu) inte gäller privatpersoner.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Pratade med en kompis pappa , som är pensionerad målare, de blandade tydligen i zink och/eller bly förr!

" Man körde i en skvätt blyad bensin och det gjorde susen" :shock: sa han och log, fast som han sa så tog dessa hantverkare mycket skada av dessa gifter, arbetsmiljön har väl blivit bättre nu.

Såg på Plus,med Sverker igår, inte blev man muntrare av det, verkar vara vedertaget att tvätta fasader...kul när man har 9 meter upp... :cry:

Hade jag varit smart så hade det varit bäst att putsa ända upp till nock,då hade man inte haft dessa bekymmer!

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

borde ju då gå bra att köpa till en flaska blytillsats?

EDIT: Har tagit bort citat av hela direkt föregående inlägget för att spara plats och öka läsbarhet. /Stugsittaren
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Silver
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 00:10
Ort: Foppa Land (Örnsköldsvik)

Inlägg av Silver »

Bensaltensid
Fungerar otroligt bra som algskyddsmedel. Skyddar mot alger, mögel och beväxning. Bara till att spruta och efter ett dygnet är beväxningen död. Efter det har man skydd i upp till 4 år,säger dom lärde :idea:
Har själv inte provat :!:
Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
Skriv svar