Pellistore blåser inte upp kuddarna

Skriv svar
Magnus Olofsson
Fröträd

Pellistore blåser inte upp kuddarna

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej.

Har sedan 2006 ett Pellistore för 3 ton pellets.

Innan förra påfyllningen så tyckte jag inte att det tömde sig så bra, jag fick klättra in i förrådet och skotta ihop pellets som en ås längs med skruven. Förrådet bör ju vara ganska tomt för att 3 ton skall gå i.

I förra veckan stannade brännaren med felet "Fel externskruv" eller liknande. Mycket riktigt, internförrådet i brännaren var tomt.

När jag tittade in i förrådet hade en prydlig ränna med ca 45 graders vinkel bildats. Alltså har jag verifierat rasvinkeln för pellets. Tydligen har inte de upplåsbara kuddarna fungerat.

Någon mer som råkat ut för något liknande? Finns det något man kan göra själv, eller är det Janfire som gäller.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Reidar
Gallringsobjekt

Ja vi är flera

Inlägg av Reidar »

Hej
Vi är flera som haft problem med uppblåsningen av kuddarna, se tråden "Pellistore med dåligt flås". Har Du kollat om luftpumpen startar? Bäst att låta Janfire ta det på garantin, tycker jag.
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
Magnus Olofsson
Fröträd

Min teori är att pumpen inte startar.

I och med att jag inte kan öppna lådan med pumpen (inte helt i alla fall) för då går klistermärket som förseglar lådan sönder. Antar att garantin påvekas i så fall

Jag inte har lust att sitta och glo på förrådet en längre tid så tänkte jag testa på följande sätt.

1. Bryt strömmen till motorn för bottenskruven.

2. Vänta tills brännaren signalerar att det är fel på externskruven.
Elpatronen tar över.
Då är pelletsen slut där externskruven möter bottenskruven. Nu borde pumpen försökt att blåsa upp kuddarna.

3. Bryt strömmen till styrboxen.

4. Koppla in strömmen till styrboxen igen.
Nu borde pumpen snart starta för att blåsa upp kuddarna. Annars är det fel.

Någon som har en bättre idé? Skall ringa Janfire på måndag och då är det antagligen inte fel att ha lite på fötterna.
Magnus Olofsson
Reidar
Gallringsobjekt

Enklare än så

Inlägg av Reidar »

Det som får styrboxen att sätta igång pumpen till luftkuddarna är när bottenskruven i förrådet får gå för lång tid innan nivåstoppet i mellanförrådet signalerar att det är fullt. När externskruven har dragit upp så mycket pellets att signallampan på mellanförrådets nivåstopp slocknar ska bottenskruven i förrådet starta inom några sekunder. Om den inte matar någon pellets till mellanförrådet stannar bottenskruven efter ca 15 sekunder och styrboxen sätter igång pumpen till luftkuddarna. Pumptiden är några minuter. Gör den inte det har pumpen lagt av.

En som öppnat plastlådan berättade att det bara satt en vanlig standardpump för luftmadrasser där.
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Magnus Olofsson
Fröträd

Re: Enklare än så

Reidar skrev:Det som får styrboxen att sätta igång pumpen till luftkuddarna är när bottenskruven i förrådet får gå för lång tid innan nivåstoppet i mellanförrådet signalerar att det är fullt....."
Tackar, då vet jag mer om hur det funkar. Antar att styrboxen tror att skruvmotorn går, även om jag råkar ha kopplat isär kontakten mellan motor och styrbox.

Om pumpmotorn inte startar kan jag ju alltid mäta på stiften i styrboxen där pumpmotorn är ansluten för att se om det ligger någon spänning över dem.
Taxen skrev:Här en tråd om pumpen.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8001
Jag håller koll även på den diskussionstråden. Låter inte som särskilt rejäla grejor. Å andra sidan är det ju lätt att få tag på en ny pump (om garantin gått ut).
Problem med läckage i sömmarna är mer oroande.
Magnus Olofsson
Skriv svar