Larm - Ingen låga Ecotec A4 ( problem problem )

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Carlos
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 20:17

Larm - Ingen låga Ecotec A4 ( problem problem )

Inlägg av Carlos »

Efter ett helt felfri år så börjar brännare krångla på nytt.
Då den var ny byttes 2 optovakter på lika många månader, nya inställningar gjordes och måååånga driftstop. Tänkte då ja det är väll normalt med intrimning.

Efter 1 år så pajade drivmotorn och nu 2 år 4 månader gammal så börjar brännaren bråka igen.. Jag misstänkte drivmotor då jag ser att den inte startar ( Tyvärr är garanti slut och ingen 3 års reklamations rätt gäller enligt Ecotec då dom redan bytt motor 1 gång under garantitid. Ursprungsfel sa jag nej sa dom... )

I alla fall efter besked så tog jag ner drivmotorn och kunde snabbt konstatera att lilla plastdrevet i växellåda hade fastnat, vickade kraftigt på den och så började den snurra på nytt ( passade på att smörja alla drev då jag läst att det är vanligt att dom är dåligt smörjda

Fast nu är jag tillbaka till ursprungs problemet som jag fick då vxl fastnat : Ingen låga
Då brännare stannat har brännarkoppen endast aska.
Optovakt är rengjord ( Brukar få rengöra den vid varje sotning )
och nivåvakter är kontrollerade.

Klickar jag på start så startar den fint och går i 1 - 1 1/2 dygn sen stannar den.

Programvara : 7.13.14

Enligt inställningar/Givare
Optovakt Bör : 30
Optovakt Är : Pendlar mellan 640-730

Nivåvakt Bör : 78
Optovakt Är : Pendlar mellan 56-94 ( Den går upp till 90+ då matarskruven går igång annars ligger den på 56 )

Övrigt : Panna Focus Pe20, draglucka finns, rökgastemp mellan 150 (nysotad ) -> 200 grader

Bör jag misstänka optovakt eller tog motorn stryk av att växelåda satt fast ?
yaizzer1
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 09 maj, 2008 11:15
Ort: Stockholm

Inlägg av yaizzer1 »

Kan du ge mer specifikt hur det yttrar sig? Varför stannar brännaren? Det låter som om den får för lite pellets. Ett par förslag på vad som skulle kunna vara orsaken:

- Externskruven matar för dåligt. Det skulle du märka om den går hela tiden, dvs nivån in mellanförrådet blir aldrig tillräcklig för att nivåvakterna ska slå ifrån externskruven. Skruven matar tillräckligt fort för att det ska räcka 1,5 dar, men inte mer.
Anledningen skulle kunna vara att du har för mycket spån i skruven. Töm skruven på allt innehåll. Montera allt och kör skruven i c:a 15 minuter (i en säck) innan du sticker ner flexislangen i brännaren och startar brännaren.

- Nylonkugghjulet i växellådan är slitet. Det sitter på första axeln (samma axel som propellern), och det är nog det som du såg satt snett. Vi hade det bekymret. Det lät som en gast satt och ylade i brännaren, kusliga ljud som hördes i hela huset. Det vi hörde (tror jag) var när kuggarna skavde istället för att driva.
Om kugghjulet suttit snett kan det ha blivit lite slitet. Det klarar av och driva för det mesta, men när det går lite tyngre (större mängd spån i internskruven, koks i koppen, etc.) "hoppas" de slitna kuggarna över. För att se detta måste du plocka isär växellådan igen och kolla hur kuggen ser ut på nylon-kugghjulet. (Anledningen att det är gjort i nylon är att det ska ta allt stryk i st f att motorn ska köra fast och brinna).
Om du ändå plockar isär allt, passa på att känna på internskruven. När skruven är tom och kedjan är lossad ska du kunna vrida på det ganska enkelt med handen. Om inte kan lagret som sitter vid koppen ha skurit. Detta känner man ganska tydligt när man vrider på internskruven.
Brännare: Ecotec [2003]
Panna: Ariterm Biomatic [2008]
Pelletsförråd: 200 l tunna
Hus: Gammal stuga med stor tillbyggnad, bo 135, bi 110 m2 [1946/1970]
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Har precis börjat få samma problem, att den larmar för ingen låga. Skillnaden är att min brännarkopp då är överfylld med pellets, varav ungefär hälften är helt oförbränd. Någon som har några teorier? Jag ska börja med att kontrollera vilket värde optovakten vill ha, enligt tips i en annan tråd, men är tacksam för andra förslag.

Kanske kan det ha att göra med att det är varmare ute, så draget blir sämre och pannan fylls med rök innan draget kommit igång? Jag har märkt att det ryker in lite vid uppstart nu när pannan går mer sällan.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Skriv svar