Elpatron / överhettningsskydd...

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Elpatron / överhettningsskydd...

Inlägg av Pellfan »

Hejsan & go´fortsättning på Påsken...om än kall.

När vi kom hem igår hade vi 12°C inne :roll: och varmast i källaren.
Överhettningsskyddet hade löst ut på patron, men den hade ju bevisligen inte gått varm.
Efter lite funderingar kom jag fram till att enda möjligheten är att den löst ut i samband med vedeldning (man ska ju ladda fullt i tanken :lol: och då kommer ju tempen upp lite grann)
Nåväl vi kröp ihop, men frågan är hur man ska kunna undvika detta med något bättre än en "dum" överh-termostat?
Förslag!!

Mvh/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det är inte så att dina solfångare har fått överhettningsskyddet att lösa ut ??

Hos mig måste man med jämna mellanrum kolla överhettningsskyddet om man skall ha elpatronen som backup under tiden som solfångarna gör sitt. Jag tycker också att det skulle finnas en justerskruv på skyddet så att man kunde välja vid vilken temperatur som det skulle lösa ut på. Men min har det inte så det är "bara" att försöka få till rutinen att manmed jämna mellanrum kollar "den lilla röda knappen" på elpatronen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Ett överhettningsskydd med auto reset skulle kunna vara en idé vet att det finns till elmotorer en bimetall som återställs när det kallnar kallas för klixon vanlig på kylkompressorer och är helt mekanisk
mvh Eldflugan :twisted:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om jag inte missförstått det hela så får man inte ha någon form av automatisk återgång på maxtermostaten, det ska vara manuell återställning.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det är just det som är tanken med överhettningsskydden. De ska inte vara inställbara heller, så att folk inte ställer dem över kokgränsen.

Notera att det finns överhettningsskydd som havererar permanent om man upprepade gånger värmer upp dem så mycket att de löser ut!
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Elpatron / överhettningsskydd...

Inlägg av André »

Pellfan skrev:Hejsan & go´fortsättning på Påsken...om än kall.

När vi kom hem igår hade vi 12°C inne :roll: och varmast i källaren.
Överhettningsskyddet hade löst ut på patron, men den hade ju bevisligen inte gått varm.
Efter lite funderingar kom jag fram till att enda möjligheten är att den löst ut i samband med vedeldning (man ska ju ladda fullt i tanken :lol: och då kommer ju tempen upp lite grann)
Nåväl vi kröp ihop, men frågan är hur man ska kunna undvika detta med något bättre än en "dum" överh-termostat?
Förslag!!

Mvh/P
Har oxå testat det en gång men nu har man lärt sej att kolla att överhettningsskyddet inte har löst ut, Lite dåligt att "piggen" inte kommer ut ordentligt så man ser om det löst ut el ej.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Hejsan,

Visst är det trist, på jobbet används några JUMO elektroniska skydd då vi inte klarade oss med termomekaniska skydd.
Om detta var idrift endast när elpatron går skulle det klara sig vid sol
och ved eldning.
Kostar förmodligen :evil:

///P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Om man använder en genomströmninspatron skulle en flödesvakt kunna ersätta överhettningsskyddet. :idea:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Skriv svar