Efter byte av program A3 några frågor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Anahka1975
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 11 mar, 2008 23:28
Ort: Säffle

Efter byte av program A3 några frågor

Inlägg av Anahka1975 »

Hej

Har fått tag på pellets gjorda på kaffebön-avrens. Mitt gammla program i A3'an A002 går tyvärr inte att minska matningen på. Jag fick för massa år sedan A107 av en installatör. Provade med detta igår kväll. Nu funkar matningen sådär, fortfarande för "fet" blandning (60% matning sw1 och 2=on). Så jag har beställt senaste E 84 programmet av min leverantör.

Nu till frågorna:

Är det nått annat som inte är samma i A107 jämfört med A002, det jag hittat är on/off blir fel (lösning=vända brytaren)

Efter bytet av program ville inte brännaren bryta på driftstermostaten. Detta var sen igår kväll och jag bara stängde av och satte på elen. Men termostaten bryter/sluter som den ska iaf (testat).

Sw1 och 2 har jag koll på (matningen) men Sw4 ska enligt uppgift vara 100% jag tyckte inte jag fick den att fungera som den skulle. Har någon switch inställningarna för version A107?

Jag får programmet om någon/några dagar, kunde vara kul att testa lite så länge.

/Anders e-post: anders(krull alfa)vagab(punkt)com
Ps. medlem sedan tidigare men tyvärr bytt e-post och glömt lösen. Tidigare nick Anahka Ds.
Anahka1975
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 11 mar, 2008 23:28
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Nu har jag testat i några dagar med nya programmet.

Tyvärr får jag inte ordning på det. Hur lite eller mycket jag matar så får jag en kaka med aska/pelletsskal som ligger över glödbädden. Detta gör att det bara glöder och inte brinner med låga. Funderar på att sätta dit nån pinne i den roterande kransen som "rör" runt lite i elden för att det ska funka bättre. Vad tror ni om det? Bäst resultat får jag om jag kör runt 80-90% i matning men då brinner inte allt upp.

Det är ju under halva pelletspriset så det är ju värt att exprimentera lite.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Var får du tag i pelletsen? Halva priset gör det ju värt att prova.
Antagligen blir det mycket aska som lägger sig ovanpå glöden och dessutom kanske delvis sintrar och blir till ett skal.
Att sätta en pinne som rör om låter som en bra ide.
När du tar ut brännaren, är skalet ovanpå glöden eller har det sintrat nere i brännskålen också?

Vad händer om du blandar med vanlig pellets?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Anahka1975
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 11 mar, 2008 23:28
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Har nu testat en del.
När jag blandar med vanlig pellets så funkar det rätt så bra. Upplever att det totalt går mindre också. Men det blir en del aska. Jag borrade in 3st M6 bultar 40mm långa i den roterande kransen. De gjorde nog varken till eller från och nu är de nästan bortbrända.

Det stora problemet är hur man ska blanda detta. Nu har jag så lite kvar av vanliga peletsen att jag öser in kaffe-pelletsen och rör runt manuelt. Men det ultimata vore ju 2 förråd och en Y koppling innan brännaren. Med frekvensstyrning av de 2 skruvarna hade man kunnat ställa in blandnings förhållandet...
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Anahka1975 skrev: Det stora problemet är hur man ska blanda detta. Nu har jag så lite kvar av vanliga peletsen att jag öser in kaffe-pelletsen och rör runt manuelt. Men det ultimata vore ju 2 förråd och en Y koppling innan brännaren. Med frekvensstyrning av de 2 skruvarna hade man kunnat ställa in blandnings förhållandet...
Har funderat på samma fråga om jag nu någon gång får tag på billig torv- eller barkpellets. 2 skruvar och 2 förråd blir enklare än att stå och blanda.
En avgas Y-förgrening kan man nog köpa på Micro eller Biltema och sätta direkt på brännarens fallrör. Tror det skulle räcka om skruvarna gick varannan gång och en sådan fördelningsbox vore väl inte alltför svårt att få ihop.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag fick ungefär samma fenomen när jag provade barkpellets i min "gamla" A3:a.
Det blev en lite "seg" askkaka över glöden som gjorde att röken gick baklänges i brännaren. Detta medförde att ir-dioden som skall se till så att det matas pellets till brännaren trodde att det var fullt med pellets i brännaren. Röken hindrade "strålen" att nå avkännaren. Efter en stund så gick brännaren tom på pellets och röken minskade men det fylldes inte tillräckligt snabbt i internförrådet och brännaren larmade om saknat bränsle.

Efter 7-8 sådana larm under en dag så åkte barkpelletsen ur systemet...... inget för min brännare som saknar justermöjligheter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar