A3:ans sluss skall optimeras

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

A3:ans sluss skall optimeras

Inlägg av Snapphane »

Originalslussens funktion på A3:an är inte optimal.
Problem :

1. Slussvingarna slits, stelnar och påverkas av ev rökgaser bakåt.
2. Slussaxeln stannar i slumpmässigt läge, dvs det är ofta endast 2
slussvingar som tätar.
3. Internförrådet har inte övertryck vilket underlättar bakåtdrag då
övertryck finns i pannan.
4. Avlagringar (lignin?) på slussens väggar ger ojämnheter => otäthet.

Åtgärder :

1. Egentillverkade slussvingar i originalets material kompletteras med d:o
men tunnare som placeras bakom originalen.
Den tjockare vingen kommer att fungera som en "skrap-kolvring" som
tillika matar pellets.
Den tunnare är smidigare och är en ren tätningsvinge som ju kommer
att täta mot nyskrapad yta.

2. Slussaxeln skall alltid stanna i läge med 4 tätande vingar.
Antingen mikrobrytare som mha 4 excentrar på axeln känner rätt läge.
Alt optisk läsare.

3. Internförrådet trycksätts mha slang från fläkt till förråd. Ventil bryter
förbindelsen då fläkten inte går - annars bakvärmerisk!

4. Slussväggarna torkas av med rödsprit m jämna mellanrum.

Jag har tröttnat på slussvingebyten och stickig röklukt.

Någon annan som testat detta?

mvh / S-hane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Trycksättning av internförrådet är standard på alla EcoTec sedan ganska
många år, så det är en väl prövad åtgärd. Det kom runt 2000 om jag inte minns fel.

Ett 8mm rör sitter mellan fläktlådan och skruvröret för att trycka in luft
i internförrådet. Främst för att minska beläggningarna på nivåvakt samt
hindra eventuell rök att komma till internförrådet.

Börja med att fixa dit det röret och se vad det ger.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Röret

Inlägg av Snapphane »

Hej o tack för svaret

Röret är inte standardard på min brännare från 2002.
Jag har induktiv nivåvakt.
För åratal sedan provade jag med en slang mellan fläkt och förråd. Det resulterade i problem med bakvärmelarm eftersom slangen sätter slussen ur spel.
Jag anser att slangen måste kompletteras med t ex en elektroventil som stänger luftpassagen då fläkten inte går.

mvh / S
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hej,
Jag har erbjudit Ecotec min vertikale slusskruv som lösning till dessa brännare i stället för standard lutande skruv. Slussen ligger innbygd i skruvens transportprocess och ger alltid lite övertryck mot brännaren. 3 stk. Ecotec och 1 Bequem går kontinuerligt utan problem med bakvärme.
Denna sluss skall aldrig bytas och den har inga vingar som slits.

Jag hoppas Ecotec tar emot erbjudandet på licensavtal. Det gör att brännaren inte behöver sluss eller intern dosering och på detta sätt blir betydligt billigare.

Jag tycker annars brännaren är mycket bra.

PS: Jag har slang mellan fläkt och doserskruv på min Bequem från 2001. I dag finns inte slangen på dessa brännare men en kanal direkt ned till skruven. Slangen har blivit tät av spån några gånger och när fallschakten lossas, välter röken ut av brännaren. Slussen i skruven håller tät men inte slussen i brännaren.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Hej Rol-bi

Inlägg av Snapphane »

Vertikal sluss säkert en variant! Kan Du beskriva?
A3:an går bra, men nackdelar är slussen, koksning samt axelerodering framme i koppen.
Har en Bequem i min ordinarie bostad. Den har många fördelar, men envisas med att producera "överhopp" samt har en onödigt krånglig uppstartscykel. Också erodering av axeln i koppen. Tandhjul, styrpinnar, ömtålig nivåvakt, olämplig kretskortsplacering mm, MEN den har totalt sett krånglat mindre än A3:n. Den digitala styrningen ett lyft.

Om slussen fixas på A3:an föredrar jag nog den trots allt. Möjligen programmera PLC:n så att den har automatik på effektnivåval inkl möjlighet att lätt ändra internskruv/fläkthastighet, dvs som Bequem har.

Bor Du i Norge ? Pelletseldning är väl inte så utbrett i Norge ?
Testat ULMA 2000? Vilken panna har Du till A3? FOCUS?

mvh / S-hane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Slussen är patentsökt och fungerar vid att det finaste dammet från pellets alltid ligger i botten och vilar i vertikal skruv. Dammet bildar en lufttät sluss, dette pga den konstruktion som finns i skruven. Skruven lyfter aldrig ut dammet. Jag kör en 1,7kW vakuum motor mot denna sluss.

När pellets "flyter" genom dammet, upp iskruven och ned i brännaren vill pellets ta utrymmet till luften i fallschakten och därigenom ge ett lite övertryck mot brännaren. På dette sätt har värmen/rök svårt att gå bakåt, något som också hindrar svart beläggning bakåt mot internförråd och fallschakt. Med den vertikale skruvens långa fallschakt och intern sluss, är det min mening att denna konstruktion ger den säkraste matningen på marknaden och den ger möjlighet att köra en panna med ett övertryck eller dårlig undertryck.

Konstruktionen på Bequem är sådan att luften blåser lite mot internskruven och då är det viktigt att ha en operativ sluss.

Jag har den gamla analoge brännaren och får starta manuelt varje gång. Jag tycker endå att mekaniken har fungerat mycket bra på min brännare hela tiden men ömtålig nivåvakt hos mig också.

Pelletsmarknaden i Norge är nästan död.

Jag har inte själv testat Ulma men Karla1 på forumet har haft vertikal skruv till sin KMP och nu Ulma. Han kan uttala sig om förbränningsvärden.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag kan lägga till att MatsH sit förslag om att lägga in ett rör eller kanal från fläkt till intern doserskruv/intern förråd är den viktigaste åtgärd för att skapa ett övertryck mot brännaren. Men det kan nog Ecotec svara på.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar