Nivåvakt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Aaron
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 01 feb, 2008 20:40
Ort: Bergvik

Nivåvakt

Inlägg av Aaron »

Hej alla! Jag är ny medlem, använt pellets med Ecotec A4 i snart tre år.
Får ideligen larmet INGEN LÅGA. Brännarkoppen tom, externskruven slutat mata. Ser inget fel på optovakten. inte heller på vita sändande nivå-vakten. Men på mottagande svarta nivåvakten är spetsen (glas??) helt brunsvart!!! ÄR DET EN MISSFÄRGNING? Eller ska den kanske se ut så?? I varje fall går mörkfärgningen inte att få bort, ens med lacknafta.
Aaron, Bergvik
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Nivåvakt

Inlägg av luppg »

Aaron skrev:Hej alla! Jag är ny medlem, använt pellets med Ecotec A4 i snart tre år.
Får ideligen larmet INGEN LÅGA. Brännarkoppen tom, externskruven slutat mata. Ser inget fel på optovakten. inte heller på vita sändande nivå-vakten. Men på mottagande svarta nivåvakten är spetsen (glas??) helt brunsvart!!! ÄR DET EN MISSFÄRGNING? Eller ska den kanske se ut så?? I varje fall går mörkfärgningen inte att få bort, ens med lacknafta.
Aaron, Bergvik
Den beskrivning låter precis som mina nivåvakter såg ut när jag bytte dom aldeles nyss, hade problemet att den stannade då och då och var helt tom på pellets, har inte återkommit sen dess så jag skulle nog satsa på att byta den och prova.... nu jag dock inte en A4 utan en gammal A3, men jag gissar att det är ganska lika...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej.

Låter som nivåvakten.
De som levereras nu har en ny kontakt med längre centrumstift och annan bottenplatta. Även dioderna är av annan sort med högre krav på brinntiden.

Hoppas du uppgraderat mjukvaran så den inte kollar nivån så ofta som de första gjorde. 25ggr/sek mot nuvarande var 4'e sek.
Med nytt program och nya nivåvakter har jag inte sett några problem.

Har du den nyare mjukvaran 7.13.XX kan du kolla signalen under menyn "givare". Bra nivåvakter ligger över 90 och ända upp till 99 om de fungerar. Sämre ligger bara runt 80 och då misslyckas de att ge signal till matarskruven.
På äldre program går detta också att se, men jag minns inte riktigt hur...

Är det Bergvik norr om Gävle har du Conny på Gävleborgs Pelletsteknik.
Får du inte tag på givare kan du höra av dig till mig så postar jag.

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Om du vill komma billigt undan så kan försöka tvätta av beläggningen med T-röd. Om inte det hjälper är det bara att köpa en IR-sändardiod och en IR mottagardiod på tex Kjell & Co.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Lyckas du tvätta bort den svartfärgade dioden så kommer det inte att funka ändå... Den skall nämligen vara svart/blå..

De nya nivåvakterna är alla svart/blå. Både sändare och mottagare.

Att rekommendera att det bara är att köpa på Kjell och Co som att det bara är att byta är inte så enkelt som det låter.
På dem sitter inga kontakter eller fästen som passar...
Visst kan man köpa andra prylar och bygga ihop, men jag skulle personligen inte vilja klippa kablar, bygga en hållare
och hoppas att det funkar för att spara 200kr.
Får man det inte att fungera och vill ändra tillbaka blir det ju dyrare om man skall återställa det hela.

Lycka till //Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar