Koksning runt skruven

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Koksning runt skruven

Inlägg av GunnarM »

Har på sistone haft en del problem med koksning, kanske beror det på att brännaren programmerats om (det var det sista jag såg av installatören), kanske beror det på att jag bytt till Rindipellets ungeför samtidigt. Hur som helst, koksningen går långt ner i internskruven, vilket gör att när brännaren startar upp blir det skarpa knak-/krossljud, som verkar uppstå när de hårda klumparna knäcks loss. Hu! Är det här ett bekant fenomen för någon, hur illa är det och vad gör man? Jag har, som ett första försök, ökat matningen en smula (från -10 till 0), mest för att göra något.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

Sotade panna och brännare idag. Tänkte visa hur det såg ut i brännarkoppen efter att ha eldat
ca 1200 kg Vestmarkapellets (slarvat med sotningen :oops: ).

Så här såg koksningen ut. Jag har vid något tillfälle haft lite mera koksning i koppen, men oftast bygger det på till en viss mängd,
sedan verkar det inte bli så mycket mera.
Bild

Ser nästan ut som modellera.
Bild

Så kikar vi in i röret för matarskruven. Ser ju för jäkligt ut, egentligen.
Pelletsen har blivit lite ljusare p.g.a. belysningen till kameran.
Bild

och så här ser det ut när jag gjort koppen ren.
Bild

....nästa sotning, någon gång i mars.... :lol:
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

detta blev lite fel... :oops:
(kan inte ta bort det).
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Min brukar också se ut ungefär sådär när jag gör ren den, kanske inte riktigt så mycket men nästan, man får knacka en stund innan man får bort skiten :)
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Så har det alltid sett ut i min brännarkopp när jag har fått tummen ur för att göra en sotning/rengöring.

Lite mer eller mindre beroende på vid vilken årtid, läs tid på eldningssäsongen som sotningen skett samt hur mycket spån som finns i pelletsen. Mycket spån ger mer koks känns det som.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar