nergången växellåda

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

nergången växellåda

Inlägg av freij.j »

Nån som oxå stött på problemet att växellådorna vill gå ner sig på eco brännanra, jag har en A3 som jag motor drivmotorn för den var slö och sliten i växellådan för 1 par år sen. nu har jag samma problem igen, motorn orkar inte dra brännaren och axlarna på några drev i lådan är halvt avslitna.
bytte lagret och kollade så skruven snurrade fint och lätt då jag bytte motor, förra gången. nu gåv även skruven lätt då den är tom på pellets, men motorn orkar ej ändå. saknar dock fläkthjul på motorn, men kan det göra sån skillnad ??
Det som slår mig är att slussvingsaxeln går ju väldigt tungt med de tajta vingarna, nån som har tips på smörj och smörja där med kanske, eller hur gör ni??
Pelltek sålde ju nån billigare motor men med för kort axel, går den att få dit ?? (han pratade om att svarva nån bussning för att få den att passa)
Tacksam för tips och hjälp, kan ju inte byta motor vartannat år, då blir det ju billigare att byta rännare i längden
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

När mina slussvingar går trögt så försöker jag i första hand justera dem. Jag brukar lätta lite på de två skruvarna som håller plåtvinkeln som klämmer själva vingen. Sitter då vingen lite snett så justerar den sig själv, därefter så drar man åter åt skruvarna. Sedan är det "bara" att göra lika på de andra tre vingarna.

Ibland gnisslar mina vingar, då brukar jag använda lite 5-56 eller likvärdigt. Har man det lilla röret monterat på spraymunstycket så räcker det med ytterst lite smörjmedel på själva plåten inne i slusskammaren så går vingarna genast tystare och lättare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

det verkar ju va ett vettigt medel ! tack
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är säkert effektivt med tanke på produktbeskrivningen, verkar vara både brandfarligt och allmänt livsfarligt att vistas i närheten av :D brukar vara ett tecken på att det är bra grejer....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar