A3 med modifierad eltändning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

A3 med modifierad eltändning

Inlägg av Snapphane »

Hej

Har sintring (!!!) i botten på koppen på A3:an - trol pga att eltändningens rör mynnar i ena sidan och det blåser kalluft då elementet inte värmer.
Miljön i koppen inte optimal pga kylning - sintringen följer längs väggen motsv luftflödet. Har eroderat en skruv som bytts. Orimligt knackande av avlagringar varje vecka.....

Är det någon som byggt om denna eltändning antingen med
1. magnetventil som stänger luftflödet då eltändningen inte är aktiv
eller
2. att sätta elementet i det stora ordinarie luftröret som blåser på ovansidan?

mvh + God Forts 2008
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Jag tror att sintringen kommer från pelletsen när den glöder i koppen, inte av elspiralens inverkan.

Jag tycker att elspiralen har mist sin funktion eftersom A3:an är så bra på att hålla glöden vid liv även under sommaren och länga intervall mellan eldningarna.

När man väl askar ur och tänder upp brännaren igen så brukar jag använda en skvätt t-röd/E85 för bekväm och säker återstart.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

jackass3 skrev:Jag tycker att elspiralen har mist sin funktion eftersom A3:an är så bra på att hålla glöden vid liv även under sommaren och länga intervall mellan eldningarna.

När man väl askar ur och tänder upp brännaren igen så brukar jag använda en skvätt t-röd/E85 för bekväm och säker återstart.
Elspiralens funktion på A3:an är endast till för att återstarta brännaren efter ett strömavbrott. Inte att starta brännaren efter "tappad" glöd.

Dvs den är i funktion väldigt sällan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Som sagt/skrivet - har ingen spiral..

Inlägg av Snapphane »

Har INTE spiral.............
Brännaren sitter i fritidshus och är beroende av eltändning efter stgrömavbrott.
mvh
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Som sagt/skrivet - har ingen spiral..

Inlägg av Roli »

Snapphane skrev:Har INTE spiral.............
Brännaren sitter i fritidshus och är beroende av eltändning efter stgrömavbrott.
mvh
Var nog lite otydlig.
Elspiralen finns nog bara på de "gamla" A3:orna. De som saknar automatisk start, dvs ej har "varmluftspistolständning".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Nytt tändelement

Inlägg av Snapphane »

Igår fick tändningen nytt keramiskt element 230 V 300W för 1:a gången på knappt 6 år.

Koksningen i botten på koppen måste bero på annat än pelletskvaliteten.

Provade att tejpa för eltändningens rör vid uppstart från glöder, men det gick betydligt långsammare att få låga jmf med då eltändningen blåser luft. Verkar således som att det vid start skall blåsa luft i botten på koppen, men kanske inte när lågan tänts.

En nackdel med min PLC-styrning kan vara att den inte matar fram pellets
mellan gångperioderna. Glödbädden tillåts således att sjunka ner i koppen.
Gör den det på brännare som har slinga ovan koppen som tändning??
Har det gamla styrsystemet program som kör internskruven med jämna mellanrum så att det alltid finns pellets högt uppe i koppen?

mvh ! / S-hane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar