Motorn eller växellådan?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Matt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 28 dec, 2007 11:27

Motorn eller växellådan?

Inlägg av Matt »

Har problem med min brännare. Bioline 20 A4.
Motorn orkar inte dra runt växellådan. Man ser att fläktpropellern vill snurra men inte orkar. Puttar man till den så startar den. Eftersom den går i intervaller om ca 5 sekunder blir det lite jobbigt att sitta och putta på propellern hela tiden. :wink:
Jag undrar nu om det är motorn som blivit dålig eller om det är växellådan som börjat gå väldigt tungt? Har någon varit med om liknande problem?
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Tjena

Jag förusätter att du inte har "stopp" så den inte orkar...

Men sitter där en kondensator till motorn? (Kan sitta i styrningen)

Om den blir dålig kan man få fenomenet att den är svag/svår att få igång.

Testa mäta med en kapacitansmätare om du har möjlighet.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om det är problem med motorns lager så kan du prova att försöka "vika" på den axel som propellern sitter på (själva motoraxeln) är det stum i båda ändarna så är inte det ditt problem. Jag tror att du har något som skapar friktion så att skruven går trögt, för trögt för att motorn skall orka. Prova att ta loss kedjan som driver internskruven, finns ett kedjelås att öppna sedan är det bara att haka av den från kugghjulet. Går motorn då så har du problem med skruven. Då behöver du demontera brännarkoppen och kugghjulet på skruven och sedan dra ut skruven ur röret, troligtvis har du fått någon beläggning på rörets insida eller så har det kommit pellets mellan rör och skruv som hindrar skruven att rotera som den ska.

Om det inte hjälper med att ta loss kedjan så sitter problemet i de "övre regionerna" dvs du har problem med slussvingarna eller växellådan där kuggar eller lagringar kan ha slitits ut.
Hur ser slussvingarna ut? Är det hela eller böjda? Ser de hela ut så får du demontera motorn och återigen prova ifall den går. Om inte så är det nog bara att beställa en ny för det "fina" priset av ca 2000:-......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Matt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 28 dec, 2007 11:27

Inlägg av Matt »

Det är ingen större fara på taket. Garantin gäller ännu men det var bara lite tråkigt att det skulle hända precis innan en långhelg. Det finns en elpatron i pannan också så vi fryser inte ihjäl även om det blir lite dyrare med el istället för pellets.
Det var onormalt mycket pellets i internskruven så den gick lite trögt men ändå inte så jättetungt. Jag har haft ur skruven och gjort rent. Där fanns bara pellets i alla fall. Tänkte att det kanske fanns massa kocks eller rent av något föremål som kommit dit av misstag och låst skruven men det var rent och snyggt. Tänkte också plocka bort motorn och testköra den för att "felsöka" men nu har jag pratat med återförsäljaren och han kommer och byter delarna så jag vet inte vad han tycker om jag pillar för mycket själv. Dessutom är det nästan onödigt arbete när han ändå tänkt göra det.

Tack för att ni tog er tid!
Kava
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 25 dec, 2007 06:27

Inlägg av Kava »

Motorerna och växellådorna på Bioline 20 är ett vanligt fel. Du borde få den utbytt på garantin. Kolla om det står 0,3A på den (har jag för mig) då byts den till 0,45A
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jesper@Fordson skrev:[Jo och då är det det ingående lagret i vxl lådan som går....Det går inte att känna utan att lossa motorn.Tar man av motorn så ser man om friktion funnits i motorn.Inte helt ovanligt.Har själv bytt två motorer för det felet under Julen.Men jag kan ju ha fel...
Nu vet jag inte hur mycket som skiljer mellan motorerna på gamla A3:an och mot nya A4:an. Men på min motor (A3:a) gick det att känna när det inre lagret gick sönder (det som sitter i växellådshöljet) utan att demontera motorn från brännaren. Hela rotorn blev "fladdrig" det gick så långt att rotorn till slut fastnade i motorns "magneter"......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
Matt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 28 dec, 2007 11:27

Inlägg av Matt »

Motorn är på 0,3 Ampere. Reparatören kommer inte förrän tidigast på fredag så jag ska se om jag hinner pilla isär den och kolla lite själv. Tack för alla råd! Sånt är ovärdeligt när man är i nöd.
Matt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 28 dec, 2007 11:27

Inlägg av Matt »

Jag kollade lite närmaren på brännaren idag. Jag har ju hört ett krasande ljud emellanåt. Trodde det var något skräp vid internskruven men där var det rent och fint. Både slussmatning och skruv går bra att snurra för hand. Dock, när jag startade upp brännaren igen återkom ljudet. Då jag tyckte det lät som det kom från växellådan lade jag fingret mot den och ljudet kändes tydligt i fingret. Sådana vibrationer kan ju visserligen leda sig långt men min slutsats blev att något inte står rätt till i växellådan. Jag tror det är lagret i utgående axel som är dåligt. Kan ju verka lite långsökt med tanke på den låga hastighet som är på axeln. Allting runtomkring ser också bra ut. Axeln verkar inte sitta snett. Bussningarna vid slussmatningen ligger an mot materialet som de ska så jag förstår inte varför lagringen blivit dålig men, som jag skrev, jag känner mig ganska övertygad om att ljudet kommer därifrån.
Ny växellåda är beställd så det ska bli mycket intressant och se om det blir bättre när den är bytt.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hastigheten har väl inte så mycket med det att göra, lagret kan ju ha rätt stor belstning på sig när det går och det kan slita på det, det verkar förekomma de mest halvtaskiga lagringar man kan föreställa sig på en del brännare, nu vet jag inte hur det ser ut på din, är det ett kapslat lager eller sitter det på insidan så det för smörjning i någon form ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Matt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 28 dec, 2007 11:27

Inlägg av Matt »

Tänte bara säga att jag för en dryg vecka sedan fick hem en ny motor och ny växellåda. Sedan jag bytte dem har det funkat utan problem. (peppar, peppar...)
Nu finns hopp om en varm vår! :D

Tack för alla tips!
Skriv svar