compact a2 matarskruv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
lindstromaren
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 14 aug, 2007 21:58

compact a2 matarskruv

Inlägg av lindstromaren »

undrar varför matarskruver typ nyper så fort den får pellets, har kört med den i 1 månad och sedan började detta, ingen som vet vad det kan vara för fel? (det är allså den interna skruven jag menar) men när jag tar ur all pellets så löper den jätte fint,

/mvh Fredrik
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Med tanke på namnet så är det en begagnad brännare som du har.

Vet inte om detta är felet men det kan var ditt problem. Har du rengjort matarröret, som skruven går i, ut till brännarkoppen. Det kan finnas en hel del beläggningar där, efter tidigare drift, som gör att pelletsen kilar fast mellan beläggning och skruv.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
lindstromaren
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 14 aug, 2007 21:58

Inlägg av lindstromaren »

Roli skrev:Med tanke på namnet så är det en begagnad brännare som du har.

Vet inte om detta är felet men det kan var ditt problem. Har du rengjort matarröret, som skruven går i, ut till brännarkoppen. Det kan finnas en hel del beläggningar där, efter tidigare drift, som gör att pelletsen kilar fast mellan beläggning och skruv.
men hur tar jag ut skruven då? måste jag släppa bakre dreven?
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Jag fixade en äldre brännare idag, som hade liknande symptom.

Då den fick pellets i så gick det riktigt tungt för att till slut stanna helt.
Internskruven var sliten så att spiralen hade släppt från axeln och trycks ihop. Dvs den blev tätare längre fram, och det är ju svårt att trycka pellets genom en skruv som minskar stigningen.
Hur som helst så knackade jag till spiralen och svetsade fast den igen på centrumröret.

En nödlösning till i januari då det skall in en ny Focuspanna och en bioline20 brännare.

Skruven tas ut framåt genom att först lossa kedja och drev samt brännarkoppen.

Detta var på en D1 brännare med gamla internskruven på 10mm.
Numera är det en 14 mm progressiv skruv som ökar stigningen efter hand och det gör att det hela går mycket lättare då det är mindre pellets i röret.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
thobias
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 07 okt, 2006 15:15

Inlägg av thobias »

Själv har jag haft problem med att den gnäller och verkar gå tungt.. de sissta gångerna har jag fyll brännarkoppen med ca 3dl fotogen, och sedan fyllt i med pellets. Efter det sätter jag in den i pannan och tänder på.. Fotogenen finns kvar en stund under drift och tar därför bort de sotavlagringar som man inte kommer åt att skrapa bort! Har i alla fall fungerat väldigt bra för mig :lol:
lindstromaren
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 14 aug, 2007 21:58

Inlägg av lindstromaren »

MatsH skrev:Hej

Jag fixade en äldre brännare idag, som hade liknande symptom.

Då den fick pellets i så gick det riktigt tungt för att till slut stanna helt.
Internskruven var sliten så att spiralen hade släppt från axeln och trycks ihop. Dvs den blev tätare längre fram, och det är ju svårt att trycka pellets genom en skruv som minskar stigningen.
Hur som helst så knackade jag till spiralen och svetsade fast den igen på centrumröret.

En nödlösning till i januari då det skall in en ny Focuspanna och en bioline20 brännare.

Skruven tas ut framåt genom att först lossa kedja och drev samt brännarkoppen.

Detta var på en D1 brännare med gamla internskruven på 10mm.
Numera är det en 14 mm progressiv skruv som ökar stigningen efter hand och det gör att det hela går mycket lättare då det är mindre pellets i röret.
låter som det kan vara samma problem som jag har, nu ska jag ner och operera isär den och kolla... återkommer med resultat
tack så mkt

Fredrik
lindstromaren
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 14 aug, 2007 21:58

Inlägg av lindstromaren »

Jag har nu hittat mitt fel, då jag satt nere i källaren länge och kollade vad som hände, körde den säkert i 40 min... Drevpaketet var löst gentimot skruven så när den fick pellets pressades den bakåt och flyttade drevet som gjorde att kjedjan hoppade, men nu funkar den fint igen...

tack för allt.. mvh fredrik
Skriv svar