Stödelda med ved i pannan när man har pellets som standard?

Skriv svar
Hyttmyra
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 12:37
Ort: Järbo

Stödelda med ved i pannan när man har pellets som standard?

Inlägg av Hyttmyra »

Krånglig rubrik kanske men min fråga är som följer...

Jag använder som sagt pellets men kommit över mkt ved och tänkte att jag skulle använda upp den när jag är hemma och så..

Har en ctc panna från -70 som innan pellets körts på olja och inte vad jag vet någe ved...

Pellets brännaren är till höger på pannan och ved inkast och sotningsluckan är till vänster.. Är de bara att stänga av pelletsbrännaren och elda på med ved eller måste man göra någe annat?
Panna: CTC -70, Eco tec a4 brännare mafa veckofråd. 1 1/2 plan med källare. tot 161 kvm.
Stålis
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 sep, 2007 09:00

Inlägg av Stålis »

Jag kan tänka mig att du bör undvika att få drag genom pelletsbrännaren medans du eldar med ved. Kan bli obalans mellan primär och sekundärluft. Sätt igen fläkten på brännaren med något under tiden.
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

De flesta brännartillverkare brukar säga att man ska ta bort brännaren och sätta ett lock där istället (dom brukar ibland sälja sådana också), som anledning brukar anges tjuvluft som sas ovan och att det blir "varmt" vilket låter lite udda men det är vad dom brukar säga.

Ta det lungt med veden bara, pannan du har är totalt värdelös att elda med ved i, allting går rätt ut i skorstenen och det är inga som helst problem att få rökgastemperaturer på 500-600 grader om du inte stänger spjället ordentligt och då brinner det som skit.

Det låter som en 265:a eller liknande modell och i så fall finns det en speciell vedbaffel som förbättrar lite i alla fall om du kan få tag på en annars är det lätt att göra en själv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
HET
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 sep, 2005 10:04
Ort: Mitt i Skåne

Inlägg av HET »

Man ska naturligtvis ha SYR-ventil för eldning med ved.
Viessmann Vitodens 222 F
Hyttmyra
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 12:37
Ort: Järbo

Inlägg av Hyttmyra »

Sotarn kommer till veckan och ska höra vad han säger om de hela.. Men de skulle vara bra om man kunde elda lite grann i den så de försvinner lite ved.. Tittar man in i vedfacket och i pelletsfacket är de som en vägg emellan.. De är ju inte hela värden om de är så att man eldar lite åt kråkorna när inte veden kostade nått och man ändå kan spara lite pengar på pellets +att få huset varmt.
Panna: CTC -70, Eco tec a4 brännare mafa veckofråd. 1 1/2 plan med källare. tot 161 kvm.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det var i och för sig inte det jag menade, din skorsten lär inte trivas om du har rökgaser på 500 grader.

Men visst går det att elda ved i den, jag eldar med ved någon gång ibland, bara man tar det försiktigt och håller koll på det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Berth Hermansson
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 16 nov, 2007 11:23

Inlägg av Berth Hermansson »

De går bra att elda ved utan att ta ur p-brännan fattar jag riktigt så har den separata eldstäde.då när elden sloknar tar p-brännan på själv.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Det är bara att elda på jag har en ctc 265B och det går utmärkt att elda utan att behöva plocka ut brännaren.
Har du en baffelplåt isatt så är det bara att köra när veden har tappat stinget så går brännaren igång när termostaten känner att det är dags.
Dumt att inte elda upp veden när du ändå har den jag eldade upp det jag hade och det hände inget med brännare utom att jag fick sota ut sotet efter att det hade slocknat.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

265:an är rätt bra ur den synvinkeln, om brännaren sitter i oljedelen så är det helt åtskild från vedutrymmet så riksen att något ska hända med pelletsbrännaren är minimalt, att det sen är totalt värdelöst att elda med ved i en 265:a är ju en annan sak.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Gurr_a
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 20 okt, 2007 17:55
Ort: UPPLAND

Inlägg av Gurr_a »

HET skrev:Man ska naturligtvis ha SYR-ventil för eldning med ved.
Vad är en SYR-ventil?
Nägot med stryning av spjället
Gustavsberg 822 dubbelpanna ved/pellets -67
Roslagsbrännaren villa max-07
1 planshus m källare trä+tegelfasad -67 115+70 m2 uppvärmt
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Gurr_a skrev:
HET skrev:Man ska naturligtvis ha SYR-ventil för eldning med ved.
Vad är en SYR-ventil?
Nägot med stryning av spjället
Nej, det är en slags säkerhetsventil som öppnar och blåser ut tappvarmvatten om pannan riskerar överhettning.

Finns t.ex. här:
https://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=138

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

micke_932 skrev:265:an är rätt bra ur den synvinkeln, om brännaren sitter i oljedelen så är det helt åtskild från vedutrymmet så riksen att något ska hända med pelletsbrännaren är minimalt, att det sen är totalt värdelöst att elda med ved i en 265:a är ju en annan sak.
Håller med att det är kanske att elda för kråkorna men hellre det än att titta på den staplade veden till ingen nytta.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar