Att tända överförbränningspanna/kamin ! Skola i vedeldning.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Sundström skrev:Hej.
Det tog bara flera månader innan jag fatta det här. kanske man börjar bli trög eller :?: :?: det här eldnings gäller väl bara första upptändningen, för nästa lass ved jag lägger in brinner ju som vanligt nerifrån om det är glöd kvar. eller det är väl kanske inte meningen att det ska slockna först och tända uppifrån sedan igen.??? eller? :?:
Ha det
Håkan
Hej Sundstöm
Ja du är väl som de flesta som har svårt att tro på att det fungerar med att tända upp vedinlägget på detta vis.
Och folk knappast trot på det här även om de ser att det går med sina egna ögon.
Fast det är bara en liten del som syns hur bra det verkligen fungerar.
Men den lägre vedförbrukningen talar sitt egna språk om att förbränningen är bättre.

Jo sanningen är att det är rena ekonomin att tända om pannan på nytt,
har man väl kommit in i den rutinen går det mycket bra.

Det här med att tända överförbränningspanna lärde jag mig 1973,
jag lärde mig också att ved brinner inte som vi tror att den gör.
Vedförbränningen skall ha tre luftinsläpp!
1 = Primärluften som är till för att få upp temperaturen snabt!
till nära 800°Cnär denna temperatur har uppnåts kan primären strypas nära helt för att ( sekundärluft 1 ) blir styrningen för att hålla 800°C i vedglöden, för i närheten av denna temperatur övergår veden i ren vedförgasning för denna gas skall få syre behövs teritär luftinsläpp !
i annat fall går denna gas ut utan att förbrännas det är lika med nära 38% i förlust.

Det är en lite högre skola i vedförbränning.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Tänkte blåsa liv i denna gamla tråd med ett tips till viadrus ägare..
Jag har svetsat fast ett 24cm långt rör på insidan av sekundärlufts intaget.
Detta rör har jag borrat 8st hål i i olika riktningar sedan så har jag slagit ihop änden på röret nästan helt.
Detta har reslulterat i ännu bättre förbränning.
Jag provade att öppna luckan och blåsa med en fläkt i genom och luften blir riktigt varm nästan het så det verkar fungera fint som både förvärmning och fördelning av sekundär luften.
OBS röret kan ej vara längre än 24cm då går ej luckan att stänga.
Av sotet att dömma så är förbränningen väldigt bra, ljusbrunt blir sotet på retardrarna och i små mängder.
Konstigt nog så sjönk även rökgas tempen var nyss ner och rengjorde rökgas termometern men ändå vill inte rökgaserna gå över 210-220° men trots det så ligger pannan stadigt på 88-90°.
Senast redigerad av kricken_ den tor 06 nov, 2008 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Jag måste också tacka dig ruben för all hjälp och information.
Utan all din info så har nog jag med flera kastat ut våra överförbrännings pannor för länge sedan.
Det är ju väldigt roligt att det även finns experter som är villiga att svara på frågor.


Så tusen tack igen..

MVH Kricken
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Hej, skulle även jag vilja "pimpa" min panna som är en Eryl dubbelpanna från -81. Alltså två eldstäder bredvid varandra där den vänstra eldstadens rökgaser går ut i övre högra delen av eldstaden, kommer ut i vänstra eldstadens nederdel går ut i övre delen för att se´n gå ner till nedre delen och där gå ut till skorstensanslutningen.
Nå´n pedagog blir jag aldrig...Men räknar man från vänstra eldstadens roster kan man väl säga att rökgaserna går som ett " M ".

Nedre lucka med draglucka på kedja. Övre lucka med titthål på c:a 45 mm, är detta nå´t som är lämpligt för modifiering?

Jag har märkt att om jag stänger dragluckan helt och har titthålet helt öppet så börjar det "poffa" ut genom titthålet, varför?

Kan man med spjället efter pannan påverka rökgasernas temperatur?

Nu måste jag ha dragluckan väldigt lite öppen för att hålla nere rökgaserna till c:a 250 grader.

Hoppas på givande svar!

Mvh Johan
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej TreeSwede
Tänd veden ovan på ved inlägget !
Det med ved eldning är en svår konst !
Men det går att förbränna ved mins lika eller bättre i överförbrännings panna än i en underförbränningspanna!

Syretillförsel i tre insläpp
1 primär
1 sekundär
1 teritär

Primärluften är fartreglage vid upptändningnen.
Primär luften kan stängas nästan helt när temperaturen nått 850°C
Här blir sekundär luften både primär / sekundär
Teritär syret slut förbränner gasen

När allt fungerar och konstruktionen har syretillförseln i balans
Temertur ca 850°C i glödhärden liksom gasen värme tryks ur veden.

denna gas brinner mycket långsamare och energi tätare.
När detta fenomen inträffar så sjunker rökgasena mycket i temperatur
Kanske 100°C eller mer....

Även viktigt att ha en bra dragbegränsare installerad
som klarar hålla ett jämt drag det sparar ved också.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Hej Olle 45! har du lust att förklara det där med teritär luften lite närmare ,hur man ställer in den? eller vad den innebär? :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Men kan man nå 850 grader i t.ex. i min panna utan skadligt hög rökgastemp?
Och ett tertiärinsläpp går väl inte att få till i den?
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Jag har funderat lite på det här med att isolera upp mot tuberna för att få högre förbrännings temperatur.
Finns det någon vinst i att göra som ett u mitt under tuberna på isolerings plåten för att få mer "virvel" bildning då elden slår emot plåten?
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

@TreeSwede
Nu har inte jag någon mätutrustning som klara så höga temperaturer men iaf i min panna så sjunker rökgas tempen då elden/glöden har fått upp flåset riktigt.
Temperaturen brukar vara som högst strax efter tändning hos mig sedan så sjunker den 30-50° brukar ligga på ca 200-220° i rökgas temp då det brunnit ett tag.
Jag kan sänka rgt ännu mer men då ger pannan så dåligt effekt.
Jag brukar höra ett svagt pipande/väsande ljud ur pannan då den brinner som bäst/effektivast jag har utan belägg alls fått för mig att det ljudet som hörs är då veden förgasas.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Tack för tips.
I min panna finns det vare sig tuber, turbulatorer eller retardrar- vet knappt vad det är, har åxå fått för mig att ljudet säger en del om hur panna "går".
Ska man laborera nå´t med skorstensspjället?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Turbulatorer och retardrar är samma sak. Mojänger som sitter i pannans värmeväxlare (som kan bestå av tuber) för att slå sönder gasströmmen genom pannan. Har man laminär strömning i en tub kan gasströmmen vara mycket varmare i centrum än i periferin. Tyvärr är det bara periferin som kommer i kontakt med de värmeupptagande ytorna i pannan.
Turbulatorn vimsar till strömningen så att denna blir turbulent, inte laminär. Då virvlar de varma gaserna runt mer, så att mer värme får chansen att träffa någon värmeupptagande yta.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Här kommer lite mer info om vad jag gjort för att ökar effektiviteten på min viadrus.

1. Gjort turbulatorer av vanlig tak plåt som räcker hela tub lägnden detta med förde en sänkning av rökgas tempen från ca 500° till ca 350° och detta i sin tur medförde att effektiviteten ökade (jag eldade helt fel när rgt var så hög som 500°).

2. Installerade en riktigt bra dragbegränsare detta sänkte rgt till ca 300°

3. Börjat elda som Olle45/ruben förespråkar detta gav en sänkning av rgt till ca 250° och gjorde otroligt mycket för effektiviteten och det väldigt mycket mindre sot i pannan.

4. Tillverkade ett rör som var 24cm långt och med 8st hål som pekar nedåt och snett åt sidorna detta rör svetsade jag fast på insidan av sekundärlufts intaget och jag kapade även upp hålet för sekundären så att det vart större.
Denna operation sänkte inte rgt så mycket men ökade effektiviteten tämligen mycket och sot bildningen vart ännu lägre och det fick en ljusare färg i hela eldstaden.

5. Nu sist jag eldade så provade jag att isolera upp mot tuberna med en vanlig plåt och detta medförde att jag kunde få en ännu renare förbränning om man tittar in genom sekundärluften så är det nästan uteslutande blå lågor man ser.

Summan av dessa modifieringa är att effektiviteten på pannan nu överskrider den utlovade 75%iga effektiviteten rätt ordentligt.
Jag skall bara tid finnes isolera lite bättre både mot pannväggar och tuber då skall nog effektiviteten börja närma sig "highend" skiktet av pannor.

Komentera gärna eller fyll på med modifieringar ni gjort.
Mvh Kricken
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Hej ja ska nu på morgonen prova att klä pannväggarna med stenar.Turbolatorer har ja redan.Ska prova att ställa dom löst mot sidorna så länge.Hoppas ja når in till bakväggen också?Tycker bara att det är lite trist att det är 10+g ute man kan ju inte elda som man vill. :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Nu j***ar börjar lilla "gjutis" visa sitt rätta jag :twisted:
Jag har nu klätt väggarna i pannan men plåt för att isolera tyvärr så är ej bakväggen "plåtad" än jag måste göra 2st fästen på den plåten för att det skall fungera.
Men resultatet av att klä in bara sidorna är att nu har jag väldigt mycket bättre förbränning en nästan klarblå låga ser man i sekundärlufts insläppet hela tiden.
Dock är det väldigt petigt med hur mycket primärluft pannan får för att bibehålla denna fina förbränning.
Men helt klart är att man måste isolera mot väggar och tak i dessa pannor för att uppnå denna fina förbränning.
Rgt ligger på 220-240° och då brinner det så att de dånar i pannan.
Förbränningen är nästan helt sotfri det måste väl betyda att det är skaplig verkningsgrad på pannan.

Hoppas att det är någon/några som har hjälp av att läsa om mina ombyggnationer eller iaf tycker att det är intressant läsning.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ja tycker det är intressant läsning iallafall :D Har din ombyggnationer minska på ved utrymmet något? :?
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Skriv svar