Driftstopp KMP PX21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
P164B
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 21:48
Ort: Njurunda

Driftstopp KMP PX21

Inlägg av P164B »

Hej, är ny på detta intressanta forum!

Kan någon erfaren hjälpa mej med felsökning på min pelletsbrännare?

Har en Kmp px21 som nu är 3 år och har gått problemfritt förutom ett utbyte av tändelementet i våras. Brännaren sitter i en CTC 1100 från -95. Eldar med 6mm från Bionorr. Brännaren går på drift vid panntemperatur på 74 grader och stannar vid 84.

Problemet är att jag har driftstopp (den röda lampan lyser) på brännaren nästan varje dygn! Har även haft problem med "dubbelstart" sedan i våras. Men pannan har vartit avstängd under sommaren och hösten så det är nu det uppdagas igen. Jag trodde dubbelstarerna berodde på dåligt justerat tändelement som byttes i våras. Men servicekillen har varit här och justerat sedan jag bytte elementet.

Brännaren startar normalt och går någon minut när den gröna lampan fortfarande blinkar. När skruven går under drift, kan allt tvärstanna. Fläkt och skruv tvärstannar under drift. Man hör hur det fortfarande brinner för fullt i brännaren när allt tystnar. Men för det mesta blinkar den gröna lampan ändå.

Trots att det brinner för fullt i brännaren så börjar nu en ny start-fas. Man hör hur tändelementet knäpper (trots att det brinner i brännaren) och en ny startdos fylls på efter en liten stund. Fläkten börjar så smått att starta för att komma upp i fulla varv efter denna dubbelstart. Därefter brukar det funka bra under den driften upp till 84 grader.

Har stått och tittat på brännaren när detta plötsliga tvärstopp inträffar. Ibland kan man se att driftstopp (den röda lampan) blinkar till när skruven går. Dessa plötsliga tvärstopp inträffat alltid i den fas skruven går i drift och matar på pellets.

Har haft hit den nya servicekillen 2 gånger för detta problem men han har inte lyckats hitta felet med dubbeltändningen, som jag tror har ett samband med driftstoppen (röd lampa lyser och startar inte förrän jag bryter strömmen och slår på den igen) som nu inträffar allt oftare.

Tacksam för tips och råd om hur jag ska hitta felet och återfå driftsäkerheten på brännaren.

P164B
(Mitt alias har ett samband med mitt stora engagemang och intresse för äldre Volvobilar, bl.a Volvo 164.)
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej

Det KAN vara tempgivaren som ger fel värde . Har du kollat
givaren så den inte typ har ändrat sig så den verkligen får
kontakt så den känner av rätt temp på pannan ? Vidare
kan du ju kolla så den ger ordenlig kontakt vid brännaren.
Går att böja till stiften lite så det inte är glappt där.
Går även att mäta upp givaren men minns inte värdena
Kan ju vara värt att kolla?


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det sitter ju någon form av "flamdetektor" som kollar att det verkligen brinner (vet inte vad som används i din brännare, ibland är det fotocell ibland är det en termostat), så att den får för sig att det slocknat i brännaren ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!Vad har du för startdos skall väl vara (3-3.5 dl)
Kanske mycket spån i skruven=liten startdos ....för det var väl i uppstartsläget den stannade?? Sen nästa uppstart har den fått tillräckligt så då startar den och går normalt eller?....
Har du bytt pelletssort .......?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Servicekillen har troligen inte lyckats med att justera spänningen till flamvakten rätt. Mitt under drift får brännaren för sig att elden slocknat och startar om igen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Låter som att flamvakten ska bytas.
Min var på gränsen vilket gjorde att jag fick problem vid uppstart och lågfart. Min gav drygt 4V vid full gång medan den bör ligga ner mot 2V.
Gränsen för att stänga ner går vid 4,5V under en viss tid (vet inte hur länge).
Jag fick en ny och sen gick det klockrent!
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
P164B
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 21:48
Ort: Njurunda

Inlägg av P164B »

Jag har ca 3-4 dl startdos. Brännaren är inställd på max startdos då det ibland blåser mycket kraftigt här, vilket kan släcka startdosen om den är för liten. Vilket hände någon gång det första året innan jag justerade upp startdosen på inrådan av montören.

Det sitter kvar 6 rökgasspiraler av 9 i pannan för att dämpa stormvindar och öka verkningsgraden på pannan. Det är bra drag i skorstenen i övrigt.

Jag har inte bytt pelletssort. Kör med 16kg säckar och har fortfarande kvar en pall av förra årets leverans. Vid uppsarten i höst så rensade jag ur veckobehållaren som skruven sitter i från spån.

Flamvakten låter som en trolig felkälla. Ser i sprängskissen att den är monterad med en fjäder.

Går den att justera eller måste den bytas?
Ser att du Torsten skivit att flamvakten går att justera med fjädern?

Hur arbetar/fungerar flamvakten och hur känner den av elden??

Jag ska även kolla och spänna åt stiften för pannans tempsignal till brännaren för säkerhets skull.

Tätningen i stosen är inte riktigt tät i skarven mot brännarröret. Limningen har släppt en bit. Kan detta påverka brännaren negativt?
P164B
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 21:48
Ort: Njurunda

Inlägg av P164B »

Någon på forumet som vet hur man justerar flamvakten??
Brännaren får driftstopp under drift varannan gång den startar.

Tacksam för tips och råd om detta.

Tackar på förhand.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Vad jag vet går det inte att justera den , någon får väl rätta
mig om det är fel . Vad du kan göra , är att torka av den
ifall den har blivit sotig . Annars bara att byta den . Vidare
skulle jag nog kika på den nya processorn , om du inte har
den i ? Tycker uppstarten blev mycket bättre med den fläkten
öste inte på lika mycket. Sedanär ju frågan hur din brännare är justerad? Verkar som den är
snålt justerad ? eller för mycket luft.Eftersom det verkar som
den går efter dubbelstart?Kan ju även vara problem med flamvakten.
Vad jag menar är brännaren får för lite bränsle så inte flamvakten
ser att det brinner efter en viss tid , efter att den startar om , får den
mera mängd bränsle , vilket ökar lågan så flamvakten reagerar på
att det är brinner Finns en tråd här hur du justerar brännaren. Men blir
ju samma fenomen om flamvaken börjar bli dålig eller smutsig.
Samma här någon får rätta mig om jag har fel
Tråd om injustering
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5591

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Mät upp spänningen över flamvakten vid full drift med voltmeter/multimeter. Ligger den upp mot eller över 4V vid full drift kan du räkna med att det är den. Byt i så fall.

MVH

NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Mäta flamvakten på plint 17 och 18 vid full drift 2 volt ..?jag mäter 0.2 v eller det byter hela tiden mellan 0.2-0.3 v
får inga 2 volt vid full drift ...vad gör jag för fel?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Vet inte. Om barn och förkylning tillåter det ikväll kanske jag kan kolla på det igen på min brännare. De värden jag har skrivit upp hemma är uppmätta av den som senast trimmade brännaren till mig.
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Det vore toppen att veta hur man gör bara NRG..... Meen...worth waiting for....
Barnen först...förståss.....ingen brådska :)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Kan det vara likströmspänning (volt) man sätter voltmetern på? för då pendlar det mellan 2-3 volt ...inte som man mäter upp fläkten inställning v~på multimetern

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Hej igen och Gott Nytt År!

Först blev det ingen tid till pellets när frun blev sjuk, sen trillade en annan själv dit. Har varit under isen i en vecka (förkyld så in i :evil: ). Sen blev det visst nyår..... därav dröjsmålet. Sorry!

Likström låter bra att mäta på. Har nu själv mätt och det pendlar mellan 2,5 och drygt 4 V för min del beroende var i bränncykeln jag är och hur mycket pellets som trillar ner.

MVH

NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Skriv svar