Bästa effektläge?

Skriv svar
Hjalmar
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 23 nov, 2007 09:44
Ort: Örnsköldsvik

Bästa effektläge?

Inlägg av Hjalmar »

Har en vattenmantlad pelletskamin som har 6 effektlägen, den ger som max 12 kw till vattnet och 2 kw till rummet. Den startar när tempen i acktanken sjunkit till 45 grader och stannar vid 70 grader. Acktanken är på 500 l.
Nu har jag kaminen inställd på effektläge 3 och då tar det ca 7 tim att värma tanken från 45 till 70 grader, för det förbrukas det ca 18 kg pellets. Ändrar jag effektläget till 5 tar samma uppvärmning ca 4 tim, uppvärmningen i rummet där kaminen står blir då mer markant. Pelletsförbrukningen och uppvärmningstid variera naturligtvis beroende på temperatur och mest om mycket varmvatten förbrukas under tiden.
Jag har inte undre någon längre tid mätt vilket effektläge som ger lägsta förbrukning, men vilken inställning bör ge den lägsta förbrukningen och vilken ger minst slitage på kaminen?
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ursäkta att jag inte svarar på din fråga men jag undrar: Vad är det för kamin och vad kostar den på ett ungefär?
Högsta effektläget bör förresten ge den lägsta förbrukningen men jag tror nog att lägre effekt sliter mindre.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Hjalmar
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 23 nov, 2007 09:44
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hjalmar »

Det är en Ecofire modell Freddy från Palazzetti. Ca 50'.
Hjalmar
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 23 nov, 2007 09:44
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hjalmar »

ostabengt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 14:25

Inlägg av ostabengt »

Har själv en ecoteck 16 vattenmantalad kamin som även jag kör mot acktank 500l. Startar vid 50 grader och stänger vid 70 grad.
Jag har min kamin ställd så att den själv ändrar effektläge, ju närmare 70grader dem närmar sig ju mindre effekt använder den. Vid ett par minusgrader går där åt 16 kilo pellets per dag till värme och tappvatten.
Kanske en inställning även du kan göra på din kamin?
Pellking
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:48
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Inlägg av Pellking »

Det varierar lite mellan kaminer, när de går som effektivast .

När vi gär mätningar är det alltid mellaneffekt eller lägre som ger bästa verkninggrad ,men vi kan kan ju se i olika testrapporter att det finns kaminer som ger högre verkningsgrad på högsta effekt än på lägsta.
Det har vi aldrig lyckats åstadkomma på någon av de ca 30 kaminer av olika fabrikat som vi testat!
Rökgastemperaturen stiger med ökad effekt och därmed blir ju rökgasförlusten högre .

Att vissa kan få bättre effektivitet vid högsta effekt tolkar vi som att inställningen då inte varit rätt när kaminerna gått på lägre effekt alternativt kan det vara lite felaktigt tillverkade brännkoppar och dålig lufttillförsel som kan minska effektivtet på vissa kaminer.

Vad som sliter mest?. Självklart hög effekt som kortar elektronikens livslängd , motorer , samt brännkopp .
"Sjövärmepump" samt Vigo Pelletskamin
I stuga Hydrocopper vattenmantlad pelletskamin
Forsbacka
Skriv svar