Vilken smörja till A4/Bioline 20?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Vilken smörja till A4/Bioline 20?

Inlägg av Jonte »

A4/Bioline 20
Enligt "service-/underhållskortet" ska kedjan och kugghjulen smörjas med fett. Motorn ska smörjas med olja med specifikation enligt manualen. Har kollat i manualen men där står ingenting om vilken smörja som ska användas eller vart det ska smörjas.

Någon som vet var och med vad det ska smörjas?

( :idea: Tekniken som används av killen i OK-reklamen känns lite tveksam i det här fallet. ) :wink:
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag får egentligen inte svara eftersom jag inte har någon sådan brännare men jag slinker in i alla fall eftersom en av frågorna är relativt allmän.

Du kan använda vilket fett du vill i stort sett, helt vanligt kullagerfett eller vanligt fett från biltema, det behövs inga dyra prylar till kjedjan, så länge det är riktigt fett som blir kvar så funkar det fint.

Vad det gäller smörjning av motorn så får jag som sagt var inte kommentera det, hoppas någon annan kan hjälpa dig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag har en Biomatic (Bequem) brännare men dom är ju ganska lika.
Jag har inte kollat manualen men jag smörjer kedjan med samma tunna olja jag använder till cykelkedja.

Sen passar jag på att matningskruven hållas fri från koksning där den utlöper i brännkammeret. Om det tätar sej till, så går motorn tungt. Jag har den gamla Merkle-Korff motorn som nu har gått sen 2001. I dens växel har jag smörjat lite extra med MOSO2 fett, altså ett fett som innehåller molybdendisulfid. Har blandat i lite vanlig växellådaolja också. Motorn går då mycket tystare. Men jag ger ingen garanti på denna åtgärd fast min motor går fortfarande.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej.

Till kedjan kör jag med kedjeolja i sprayform, men det går med vilken olja som helst.

I manualen står att lagerbygeln skall smörjas, och där är det vanlig motorolja som gäller.
Det är endast mellor och merkle korrf motorer som har smörjhålet, och ett bronslager.
I SPG motorns lagerbygel sitter ett kullager och har därför inget hål i bygeln. Kanske det kan vara vettigt att dra på lite fett istället där.

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar