inställning compact

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
lordxenon
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 13:38
Ort: Ramvik/Hälledal

inställning compact

Inlägg av lordxenon »

Hur ska man ställa in pelletsbrännaren så att den går alra bässt!?!?!?
Jag har nyligen skaffat en Compactbrännare, som man kan ställa in 10-100% matning på internskruven.
Jag har den på 50% nu, men bara inatt har det gått åt 2 påsar 8mm pellets.

Jag har samma system som dessa på bilderna via länken:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ht=compact

Kanske någon kan hjälpa mig att åtminstone ställa in den på bästa möjliga sätt, och därefter får man kanske ändra lite.

Jag har dessutom det nya chippet i boxen.[/img]
Parca Norrahammar panna, modell: PN DP 20.
thobias
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 07 okt, 2006 15:15

Inlägg av thobias »

personligen ställde jag in den på så låg effekt som möjligt, så pass att den klarar av att hålla tempen när det är kallt ute, men just inte mer... lite skiljer det i förbrukningen med hur stor effekt man kör. sedan är det nog olika mellan pannorna hur mycket man eldar åt kråkorna om man kör på full effekt. sedan upplever jag att om jag har den på sommarläge går det mycket mindre pellets än om den går på fyrhållning (vinterläge) Ett annat tips är att kanske strypa spjället lite och se till att den inte drar tjuv luft nere vid brännaren eller dragluckan! :D
lordxenon
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 13:38
Ort: Ramvik/Hälledal

Inlägg av lordxenon »

Ok.
Då ska jag testa att ställa ner den på 30 eller 40% och se vad det ger.
Sen vad gör skilnaden på vinter och sommarläge?
Jag har inte automattändning, utan jag måste tända den manuell, vad kan det ha för betydelse?
Parca Norrahammar panna, modell: PN DP 20.
thobias
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 07 okt, 2006 15:15

Inlägg av thobias »

jo.. sommarläge slår den på och av, medans vinterläge ger en kontinuerlig gång. Men jag har också bytt chipp, och tror att den funktionen försvann, så efter det går den på start och stopp! Att du inte har någon spiral tror jag inte gör nått, eftersom den pyr av sig själv i flera timmar. Min fungerar inte heller, men jag har aldrig varit med om att den stannat. Tror dock att det kan bli problem på sommaren om du ska köra den på varmvatten. Personligen tycker jag att det går mer pellets om jag kör via acctanken.... Har även prövat köra vintertid på så låg effekt att den inte håller tempen de kallaste dagarna, så de dagarna har jag stödeldat med en liten vedkamin jag har, då får man bort de största förbrukningstopparna + att det är ganska mysigt att göra eld i kaminen när det är kallt ute (i mån om tid) :D
Skriv svar