Nibecity panna, vad skall jag köpa för autoshunt?

Skriv svar
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Nibecity panna, vad skall jag köpa för autoshunt?

Inlägg av Denno »

Tänkte investera i en automatisk shunt kopplad till termostat nu innan vintern biter tag i vårt land.

Men vad bör jag köpa för någon? Den behöver inte vara så avancerad.
Shunten på min panna är graderar 1-10 är ett "kvartsvarv" om man skulle dra den runt ett varv.

Går det beställa online?
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Thermomatic cbj är en enkel och ganska billig sådan.
Kan köpas online på Rinkaby rör.
Är dock inte helt säker på om den passar din shunt då jag inte riktigt förstod din beskrivning.

https://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=504
deleted
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: Nibecity panna, vad skall jag köpa för autoshunt?

Inlägg av elvis »

Denno skrev: Men vad bör jag köpa för någon? Den behöver inte vara så avancerad.
Shunten på min panna är graderar 1-10 är ett "kvartsvarv" om man skulle dra den runt ett varv.
Helt vanlig standardshunt alltså. 90 graders dvs ett fjärdedels varv,
alla shuntautomater funkar således. (om de är avsedda för 90 graders vridning dvs, vilket de flesta är)

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Re: Nibecity panna, vad skall jag köpa för autoshunt?

Inlägg av Denno »

elvis skrev:
Denno skrev: Men vad bör jag köpa för någon? Den behöver inte vara så avancerad.
Shunten på min panna är graderar 1-10 är ett "kvartsvarv" om man skulle dra den runt ett varv.
Helt vanlig standardshunt alltså. 90 graders dvs ett fjärdedels varv,
alla shuntautomater funkar således. (om de är avsedda för 90 graders vridning dvs, vilket de flesta är)

Mvh
Ja så heter det kanske, har noll koll på detdär. :)
Är den shunt som jag fick tips om här ovan ett bra val tror ni?
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Den jag nämde använder jag själv och den tycker jag fungerar utmärkt.
Den är lätt att installera och lätt att använda.

Här är två till i samma prisklass men de vet jag inget om.
http://www.dinvvsbutik.se/automix20-shu ... 09103.html
https://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1643
deleted
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Danne82 skrev:Den jag nämde använder jag själv och den tycker jag fungerar utmärkt.
Den är lätt att installera och lätt att använda.

Här är två till i samma prisklass men de vet jag inget om.
http://www.dinvvsbutik.se/automix20-shu ... 09103.html
https://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1643
Det låter bra. :)

Min plan är att sätta termostaten någonstans mellan markplan och källaren. Sedan ställa elementen så det ger mer flöde till källaren än till markplan. Detta för att källaren alltid är kallare.

Sedan hoppas jag inte behöva röra elementen utan låta shunten sköta allt.

Är det så det funkar?

Hur lång sladd är det till rumsgivaren? JAg har väl kanske 6-7 meter dit jag skall sätta den.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Har du termostater på radiatorerna idag ?
Ifall du har det så är det alltid bättre med utegivare om du har mer än en våning, källare eller huset är tillbyggt med olika isolering osv...

System med utgivare är dyrare då de kräver att radiatorerna har termostatventiler men det är väldigt exakt och skiljer ex. hos mig tiondels grader mellan rum trots att det är ett hyreshus på tre våningar.

Har du inte termostatventiler så går det till en låg kostnad att få till det riktigt hyffsat med enbart innegivare men det kan kräva lite pyssel i vissa "svåra" hus.
Dock är det alltid avsevärt bättre än manuell shuntning.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Nej det är just det som är problemet. Jag har inte termostater på elementen. Det är ett hus på 80 kvadrat med källare från 71.
Så det är inte så stort. Och det var just därför jag tänkte att det kunde vara smidigt att köpa en automatshunt istället för att byta termostater på alla elementen.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Du lär ju inte ha så där tokmånga element på 80 kvadrat eller hur? Om jag vore i ditt läge så skulle jag nog ta och komplettera med termostater på alla element... ev till och med byta ventilerna till sådana med möjlighet att justera strypningen per element.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Denno skrev:
Min plan är att sätta termostaten någonstans mellan markplan och källaren. Sedan ställa elementen så det ger mer flöde till källaren än till markplan. Detta för att källaren alltid är kallare.

Sedan hoppas jag inte behöva röra elementen utan låta shunten sköta allt.

Är det så det funkar?

Hur lång sladd är det till rumsgivaren? JAg har väl kanske 6-7 meter dit jag skall sätta den.
'

Du kan testa med att ha innegivaren på olika platser innan du drar kabeln "dolt"
Kabeln till termomaticen är 25 meter så du kan testa dej fram i hela huset, Den är även lätt installerad... Jag har en själv o installerade en igår vilket tog ca 1 timme inkl kabeldragningen...

Om källaren inte används som boplan så bör givaren sitta på första våningen men det lär du få ordning på då du förstått vitsen med strypning av radiatorerna... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar