EcoTec!?!?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
lordxenon
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 13:38
Ort: Ramvik/Hälledal

EcoTec!?!?

Inlägg av lordxenon »

Bra eller dålig?
För och nacdelar?
Tacksam för svar...
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Det är väl olika hur man upplever saker och ting- för egen del har jag i stort sett bara positiva erfarenheter, jag har inga problem alls att rapportera. Utan att göra anspråk på att vara expert säger jag följande:

Bra:
- Undermatningsprincipen gör brännaren ganska okänslig för bränslekvalitet (spån, aska), den suger i sig lite vad som helst. Hela principen med internskruv etc känns för övrigt rätt i mitt tycke.
- Inte krävande avseende underhåll
- Driftsäker (i alla fall i mitt pannrum)
- Grön å fin :)


Nackdelar:
- Det påstås att de käkar slussvingar, men det är ingenting som jag märkt av än så länge (knappt 2 år i drift)
- Styrsystemet kunde varit lite fräsigare i vissa avseenden (fjärrstyrning, logg etc hade varit käckt)
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Samma erfarenheter här:

Positivt
- Driftsäker
- Tar "all" pellets
- Brännaren kräver lite reparationer, bara en motor på 9 år (2 år med förra ägaren), troligtvis fukt
Har bara haft ett fåtal avbrott på de 7 år jag har använt den och de flesta under sommarhalvåret med spånig pellets och då underhållsglöden har flagnat pga spånet och litet värmebehov.

Negativt
- Vore trevligt med en styrning med mera möjligheter (finns nog på nyare modeller).
- En del sintring i brännarkoppen men det kanske gäller för alla brännare
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jerjo: Hur många gånger har du bytt slussvingar på dessa år ??


På min brännare är det en internmotor som gett upp efter ca 10000 driftstimmar och minst 4 omgångar slussvingar som monterats (har tyvärr inte dokumenterat exakt antal).

I övrigt så stämmer tidigare inlägg med mina erfarenheter efter snart 10 års drift.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Tja, jag är också dålig på att dokumentera detta men jag gissar på 2ggr på de sju år som jag (eller banken) ägt brännaren.

Slussvingarna var nog skapligt nya vid övertagandet år 2000 och jag gissar att jag bytte 1:a gången 2002 och andra gången 2005.

2005 monterade jag egentillverkade av 3,3 mm:s armerat gummi och dessa verkar hålla klart bättre.
Gummit kommer nog från ett transportörband och de är tillskurna efter de mått som jag tog på nya slussvingarna, innan montage, 2002.

När jag letade efter datum för vingbyte (som jag ej hittade) så såg jag att jag haft "eldavbrott" pga smutsiga nivågivare i internförrådet vid minst ett tillfälle. På denna brännare, från 1997, är det säkrast att lyfta av locket på internförrådet för att rengöra dessa. Detta eftersom de endast är monterade i vanliga plasthållare och är väldigt bräckliga, framförallt lysdiodens ben.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

egna vingar låter intressant, dom man köper är ju fasslipade på ena sidan , fick du till det med, eller skar du bara rakt av ??
har du vanligt svart gummi då i dina hemgjorda ??
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Jag har "transportör"-gummi - det är förstärkt med en tunn armering, gissar att den är av tyg?
Den fasade kanten blev ersatt av en rakt skuren.

Bredden är klar på nedanstående bilder, återstår att skära rätt längd.

Bilder
Bild
Bild

(Det kom visst med lite reklam också)
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

bra tips, finns ju pengar att spara där då :o)
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

freij.j skrev:bra tips, finns ju pengar att spara där då :o)
Tjena! Vad kostar såna vingar annars??
Det var väl inte såna vingar Micke Rickfors menade han skulle köpa..? :lol:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Jag har som utbildad installatör ett flertal gånger i forumet avrått från att laborera med egentillverkade slussvingar till EcoTec brännaren.
Visserligen kan en händig person säkert tillverka egna med samma egenskaper och funktion som orginalet.
Med det är ändå så att dessa vingar i slussen ingår i brännarens godkända säkerhetssystem. Och när det gäller typgodkännande från SP och P-märkning förutsätts att alla delar är samma som vid provningstillfället. Det vanligaste och dyraste haveriet på EcoTec brännare är bakbrand vid strömavbrott beroende på otäta slussvingar.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

kurre_44 skrev:Det vanligaste och dyraste haveriet på EcoTec brännare är bakbrand vid strömavbrott beroende på otäta slussvingar.
Vilker då borde betyda att slussvingekonstruktionen är en "akilleshäl" på brännaren. Varför tar man då inte "ta fram" ett bättre material på slussvingarna, så att de håller längre ??? :cry:

Eller är det så att man vill sälja slussvingar/reparera utbrända brännare.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

ronald skrev:Tjena! Vad kostar såna vingar annars??
Det var väl inte såna vingar Micke Rickfors menade han skulle köpa..? :lol:

Mvh ronald
Strax under 300:- brukar det kosta att få dem hemsända per post.

Sedan skall brännaren skruvas isär för montage.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!Det var ju inte så dyrt...Och håller dom sen några år är det ju än billigare....Om reservdelar som håller låt säga 3-4 år och kostar runt 200-300 kr (så är det som oljemunstycket som skulle bytas varje vartannat år på oljebrännaren+arb 500-2500 kr beroende på kontakter...) så det är väl OK eller...?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Jämför med att med jämna mellanrum få byta vindrutetorkare på bilen.
Dom både blir slitna och upptorkade. Vid dålig funtion blir t.o.m. bilen underkänd på bilprovningen. :?: Är den någon som har sett en bil med hemmagjorda vindrutetorkare :?: Dom är ju inte heller så billiga att köpa.
Är det någon som har svårt att få tag i slussvingar kan jag tänka min att fixa det genom liknande sätt som man handlar på TRADERA. Betala till PG och jag sänder per post. Jag kan återkomma med pris. Har för mig att de kostar 254:- å 4 st.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

ronald skrev:Tjena!Det var ju inte så dyrt...Och håller dom sen några år är det ju än billigare....Om reservdelar som håller låt säga 3-4 år och kostar runt 200-300 kr (så är det som oljemunstycket som skulle bytas varje vartannat år på oljebrännaren+arb 500-2500 kr beroende på kontakter...) så det är väl OK eller...?

Mvh ronald
Nu håller ju inte slussvingarna 3-4 år.....

Tror att de som fungerade längst hos mig höll strax över 2 år, medans de sämsta inte klarade 1 år... och då tar jag inte med de som brann upp pga bakbrand vid elavbrott.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar